Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, January 18, 2012

Mukmin Profesional

Bismillahirrahmanirrahim...

14 Januari 2012 - Seawal pagi, saya bertolak ke lokasi pejabat Fitrah Perkasa Sdn. Bhd. (FBSB) untuk menghadiri Kursus Mukmin Profesional. Penyertaan dan pembayaran telah saya jelaskan dari bulan Oktober 2011 lagi kerana jumlah tempat duduk yang agak terhad iaitu 40 orang sahaja. Sebab utama saya menyertai kursus ini adalah kerana ia dikendalikan oleh salah seorang motivator yang saya kagumi iaitu Ustaz Muhammad Pahrol Juoi. Justeru, peluang untuk bersua muka dan mendengar sendiri buah bicara daripada beliau tidak akan saya lepaskan. Sebelum ini saya sering mendengar slot beliau di IKIM.FM di samping mengikuti blog beliau iaitu Genta-Rasa dan juga nukilan-nukilan beliau di majalah islamik seperti ANIS dan SOLUSI.

Namun kerana kelemahan diri sendiri yang tidak sempat mendapatkan maklumat yang tepat tentang lokasi pejabat FBSB, saya tiba lewat 15 minit daripada masa yang ditetapkan. Malah hampir-hampir saya putus asa mencari lokasinya meskipun sudah berada di dalam kawasan yang betul. Berkali-kali saya berlegar-legar dengan kereta mencari alamat yang diberikan tetapi gagal menemuinya hingga akhirnya saya nekad membuat pusingan terakhir. Jika pada pusingan ini, saya masih gagal menemuinya maka saya beranggapan Allah tidak mengizinkan saya untuk menghadirinya. Namun, dalam kekecewaan itu saya berdoa,

"Ya Allah, bantulah aku menemui tempat tersebut jika penyertaanku dalam kursus ini diredhai oleh-Mu."

Alhamdulillah, cubaan saya yang terakhir membuahkan hasil. Saya ternampak satu papan tanda yang memaparkan nama dan alamat FBSB pada sudut sebuah tangga. Saiznya terlalu kecil sehingga saya tidak perasan kewujudannya sewaktu berlegar-legar di situ dan dikaburi pula oleh andaian saya yang mencari papan tanda lebih besar.

Sedikit sebanyak saya terasa bersalah juga kerana selalunya saya jenis yang akan tiba awal daripada masa yang dijadualkan. Apapun, itu tidak boleh dijadikan sebab untuk saya patah semangat menimba ilmu daripada kursus tersebut.

Kursus dibahagikan kepada 3 slot iaitu jam 9 hingga 11 pagi, berhenti untuk minum pagi dan diteruskan pada jam 11.30 pagi hingga 12.30 tengah hari. Minum pagi dan makan tengahari disediakan kepada peserta-peserta kursus dan kami juga solat Zuhur berjemaah dengan diimamkan oleh Ustaz Hashim. Selain Ustaz Pahrol, kursus ini juga dibantu oleh Ustaz Hashim sebagai motivator bersama. Usai solat Zuhur, kursus diteruskan semula pada jam 2.30 petang.   


Ustaz Pahrol Juoi berkongsi ilmu kepada kami

Banyak perkara yang dikongsikan iaitu tentang pemahaman modul Mukmin Profesional itu sendiri. Ia satu wadah yang diilhamkan oleh Ustaz Pahrol melalui pengalaman sepanjang mengendalikan kursus-kursus kepada pelbagai agensi sama ada Kerajaan atau swasta. Malah modul yang saya ikuti ini sebenarnya telah dibukukan oleh Ustaz Pahrol bertajuk Mukmin Profesional: Celik Mata Hati. Mujur juga sebagai peserta kursus, kami diberi satu naskhah tersebut setiap seorang.


Mukmin Profesional - Nukilan Ustaz Pahrol

Mendapatkan autograf Ustaz Pahrol Juoi

Sejujurnya, saya gemar mengikuti tulisan Ustaz Pahrol kerana nukilannya ditulis dengan bahasa yang mudah difahami dan lembut di hati. Ia sesuai dengan jiwa saya yang juga gemar dengan bahasa-bahasa yang indah sebegitu. InsyaAllah, saya akan terus mengikuti modul-modul seterusnya susulan modul 1 yang saya ikuti ini. Saya fikir, dalam usaha untuk membentuk diri menjadi lebih baik, ilmu merupakan elemen yang paling mustahak. Justeru, selagi ada daya dan rezeki daripadaNya, akan saya gagahkan diri untuk menghadiri program-program sebegini pada masa hadapan.

Tamat program sekitar jam 5 petang, saya terus menuju ke Sri Gombak untuk bertemu dengan Abah, Ummi yang tiba dari kampung malam tadi kerana mengikuti rombongan perkahwinan anak sepupu saya.

1 comment:

Anonymous said...

kursus yg simple tetapi berkesan pada saya. Syukur kepada Allah kerana diberi peluang menuntut ilmu..