Projek Pembinaan Surau An-Nur

Sunday, January 29, 2012

Kembara Bandung - Hari 1

Bismillahirrahmanirrahim...

21 Januari 2012 - Akhirnya, hari yang dinanti tiba jua. Penerbangan kami ke Bandung dijadualkan pada jam 7.15 malam. Namun kami bertolak ke LCCT 3 jam lebih awal kerana perlu menyelesaikan urusan kargo terlebih dahulu di samping tidak mahu tergesa-gesa dalam perjalanan. Untuk memudahkan urusan, saya telah awal-awal menyelesaikan urusan daftar masuk pergi dan balik secara online. Oleh kerana agak lewat mendaftar masuk, kami mendapat tempat duduk di bahagian belakang berhampiran pintu masuk. Sengaja juga saya ajak mereka datang awal agar dapat solat Asar Qasar terlebih dahulu di surau LCCT kerana kami bertolak dari teratak saya sebelum masuk waktu Asar. Pemergian kami ke LCCT telah dibantu oleh dua orang adik lelaki iaitu BaYu dan PakSoo.

Usai urusan penyerahan beg di kaunter, kami sempat mengalas perut di medan selera LCCT yang dinamakan Food Garden. Meskipun sudah beberapa kali ke LCCT, ini merupakan kali pertama saya menjejakkan kaki ke situ. Sekitar jam 6 petang, kami bergerak masuk menuju ke balai berlepas dan di sini berlaku insiden yang agak memalukan apabila saya tersilap memasuki lorong untuk penerbangan domestik. Kekerapan saya ke sini sebelum ini hanya untuk tujuan domestik sahaja dan untuk urusan antarabangsa sebelum ini adalah di KLIA, menyebabkan saya terkeliru dengan laluan di situ. Aduhai, masih terbayang-bayang wajah terkejut dan seperti menahan ketawa pegawai polis yang memeriksa boarding pass kami.

Semasa menunggu pula, kami mendengar pengumuman yang penerbangan kami terpaksa ditangguh selama setengah jam berikutan kelewatan ketibaan pesawat daripada Bandung. Namun tidak lama selepas itu, kedengaran pula pengumuman meminta kami memasuki pesawat dibuat menjadikan penerbangan kami berlepas sebelum jam 7.45 malam. Alhamdulillah.

Langkah keselamatan

Penerbangan ke Bandung memakan masa selama dua jam dan perbezaan masa dengan Malaysia adalah lewat satu jam. Bermakna kami akan tiba di Bandung sekitar pukul 8.45 malam waktu Bandung dan pukul 9.45 malam waktu Malaysia. Sengaja saya tidak ubah waktu di jam tangan saya untuk membolehkan saya bersiap lebih awal dari masa yang ditetapkan. Waktu Subuh di sana pula masuk pada pukul 4.30 pagi.

Tiba di sana, usai urusan Imigresen yang memakan masa hampir 1 jam, supir kami, Hendro, telah sedia menunggu di Bandara Hussien Sastranegara. Ini merupakan kali pertama saya bersua dengan Hendro kerana sebelum ini kami hanya berurusan melalui emel sahaja. Hendro telah menyediakan sebuah kenderaan Toyota Avanza untuk kegunaan sepanjang kembara kami di sana. Dari situ, kami singgah sebentar di sebuah restoran bernama Gampoeng Aceh yang kelihatan seperti kedai mamak layaknya kalau di Malaysia. Lucu juga apabila membaca menu yang disediakan di situ apabila sebutan 'roti canai' disebut 'roti cane' dan 'gulai' pula menjadi 'gule'.  Sementara 'jus lobak' pula dipanggil 'jus wortel' dan 'jus avokado' disebut 'jus alpukat'.

Sewaktu menunggu hidangan siap, Hendro membawa saya dan adik, Makteh, untuk membeli kad SIM talian di sana. Pelbagai pilihan tersedia dan atas saranan Hendro, akhirnya kami memilih 2 talian XL dengan kadar Rp44,000 (lebih kurang RM16).

Pelbagai pilihan, kami pilih yang paling kanan, XL

Saya cuba jus wortel - rupa-rupanya jus lobak susu
Usai mengalas perut, Hendro terus membawa kami ke hotel yang telah saya tempah lebih awal iaitu Hotel Cihampelas 2 yang terletak di Jalan Cihampelas. Ia hanya sebuah hotel bertaraf 2 bintang sahaja dan terletak di laluan yang agak sibuk. Memadailah untuk kami menginap selama 1 malam kerana esok pagi kami akan bertolak ke Puncak pula dan menginap di sana.

Malam itu malam pertama kami di bumi Bandung dan kami tidur awal kerana sudah berjanji dengan Hendro untuk bertolak keesokan hari seawal jam 8 pagi.

1 comment:

moro said...

welcome to Bandung, enjoy your stay.. :)