Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, January 7, 2012

Bengang

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam ini kebengangan saya tiba ke kemuncaknya. Pertama, bengang kesan tidak cukup tidur kerana menghadapi peperiksaan akhir semester dan keduanya, bengang kerana berhadapan dengan situasi yang agak menegangkan bersama keluarga. Hampir-hampir kolam air mata saya tumpah kerana menanggung kebengangan itu. Ya, saya juga manusia biasa, punya hati dan perasaan namun saya juga mengakui, terkadang emosi turut mempengaruhi perasaan itu sehingga tindakan yang dibuat melampui batas norma. Ketahuilah, bahawa saya tidak menggemari perasaan ini malah seribu kekesalan bersarang di hati tatkala keinsafan hinggap di hati. Pun begitu, saya tidak mampu menarik kembali kata-kata yang telah dilafazkan sebaliknya hanya mampu menghulur salam kemaafan atas kekhilafan yang tidak disengajakan.

Pagi tadi saya menduduki peperiksaan salah satu subjek yang saya ambil pada semester ini. Seperti biasa, tidur saya pasti tidak lena dan seringkali terbangun kerana kebimbangan yang melanda. Kata seorang teman, kerisauan saya kekadang melampau. Mungkin ada benarnya juga kata beliau tetapi ia tabiat saya sejak dahulu. Usai peperiksaan, saya ke sebuah pasaraya untuk membeli sedikit barang basah kerana bercadang untuk memasaknya sebagai bekal pada keesokan paginya.

Cerita asalnya begini. Pagi esok (7 Januari 2012), adik bongsu saya, PakSoo, akan menjalani majlis tamat latihan di PULAPOL. Oleh kerana ini merupakan sambutan yang paling meriah kerana salah seorang anak Sultan Johor merupakan antara pelatih yang akan tamat latihan. Justeru, kami diminta datang awal kerana jumlah pengunjung yang pasti ramai dan untuk mendapatkan tempat duduk yang bersesuaian. Untuk memudahkan kedatangan Abah dan Ummi pula, saya tempah tiket kapal terbang lebih awal buat mereka dan penerbangan mereka dijadualkan pada malam ini iaitu jam 9.20 malam.

Untuk meraikan kedatangan mereka, dalam kesibukan menghadapi peperiksaan, saya mengaturkan percutian ke Bukit Fraser sebaik tamat majlis tersebut. Secara kebetulan, kupon tersebut telah saya beli lebih awal kerana memikirkan yang Abah masih belum pernah menjejakkan kaki ke sana lagi namun saya tidak menjangka yang ia boleh digunakan semasa kunjungan mereka pada kali ini. Memandangkan hanya ada 3 keping kupon untuk 6 orang sahaja, saya tidak mempelawa abang-abang saya untuk menyertainya. Tambahan pula apabila memikirkan yang sesi persekolahan baru sahaja bermula. Sudah pasti perbelanjaan mereka telah banyak dihabiskan untuk membuat persiapan persekolahan anak-anak mereka. Namun lain pula ceritanya apabila abang saya mendapat tahu tentang percutian tersebut. Ternyata mereka ingin turut serta dan saya terpaksa menghubungi pihak hotel untuk membuat tambahan tempahan penginapan pada kadar yang berbeza berikutan tempahan sebelum ini adalah dengan menggunakan kupon. Tamat cerita tempahan.

Bermula pula cerita perjalanan. Seperti kebiasaan, jika ingin menaiki kapal terbang, Abah dan Ummi akan meminta bantuan abang kedua saya, BaHa, yang menetap di Chendering untuk menghantar mereka ke lapangan terbang. Perkara yang sama juga dilakukan pada malam ini. Awal-awal juga saya telah berpesan kepada mereka agar check-in lebih awal untuk mengelakkan sebarang masalah. Justeru, mereka tiba lebih awal di rumah BaHa namun tiba-tiba BaHa menghubungi saya memaklumkan yang Abah tertinggal dompet di rumah di kampung. Mustahil untuk patah balik mengambilnya kerana jarak perjalanan memakan masa hampir 1 jam. Sudah pasti mereka akan terlepas penerbangan. Saya bengang. Kecewa kerana selalunya Abah yang selalu mengingatkan Ummi untuk memastikan dokumen-dokumen penting telah dibawa tetapi kali ini Abah sendiri yang tertinggal dompet. Mengikut perancangan asal, saya sepatutnya menjemput mereka di LCCT sekitar jam 10.30 malam dan seterusnya abang kedua saya, BaAn, pula akan tiba dengan kereta daripada Kota Tinggi sekitar jam 12 tengah malam.

Saya mendiamkan diri, membiarkan BaHa menyelesaikan sendiri masalah tersebut kerana kepala saya sudah terlalu bengang kesan tidur yang agak terganggu akhir-akhir ini. Dalam kebengangan itu, adik perempuan saya yang tinggal di Tanjung Malim pula menghubungi saya memaklumkan yang dia sudah memasuki laluan menuju ke rumah saya. Saya tersentak kerana dia tidak memberitahu saya tentang kedatangannya terlebih awal menyebabkan saya sedikit 'naik angin' kerana sudah pasti tiada ruang yang mencukupi. Teratak saya hanya mampu memuatkan 2 keluarga sahaja pada satu-satu masa dan kedatangan adik saya menimbulkan kebuntuan kepada saya. Pada masa yang sama, saya terima panggilan memaklumkan yang BaHa akan menghantar Abah dan Ummi pada malam ini dengan menaiki kereta. Allahu Akbar. Saya buntu. Mana mungkin teratak saya mampu memuatkan kesemua mereka serentak. Kesannya, adik perempuan saya berpatah balik ke Tanjung Malim pada malam tadi juga dan SMS saya meminta dia berpatah balik tidak diendahkannya. Saya terangkan kepada dia yang saya berada dalam kebuntuan yang amat sangat sehingga melafazkan sesuatu yang tidak sepatutnya. Saya merasa sangat teruk dan untuk itu, kolam air mata saya pecah.

Selepas beberapa panggilan kepada adik-beradik saya, kami memutuskan yang BaAn dan adik perempuan saya akan bermalam di teratak saya sementara BaHa, Abah dan Ummi akan bermalam di rumah adik perempuan saya di Sri Damansara. Saya terangkan sekali lagi penyelesaian yang telah dicapai kepada adik perempuan saya yang berpatah balik tadi tetapi tidak diendahkannya juga. Saya letih, penat memikirkannya lantas saya ambil keputusan untuk menghubungi BaAn yang akhirnya menukar persetujuan kami tadi agar dia yang bermalam di Sri Damansara dan selebihnya di teratak saya. Ini kerana rumah adik saya itu terletak di aras 4 dan tiada kemudahan lif disediakan di situ. Sudah pasti ia akan menyukarkan Ummi yang mengalami sakit lutut untuk menaikinya. Selesai satu babak lagi namun kebengangan masih belum reda sepenuhnya.

Untuk menyelamatkan keadaan juga, saya telah menambah 1 unit lagi tempahan penginapan kerana memikirkan jumlah ahli rombongan yang semakin bertambah. Malas untuk memikirkan aliran wang yang laju keluar seperti air mengalir. Saya fikir dalam situasi begini, soal wang sudah jatuh di tangga nombor 2 meskipun saya tidak menafikan sedikit gusar kerana dalam tempoh tidak sampai 2 minggu lagi akan ke Bandung pula. 

Saat saya baru ingin melepaskan lelah dan meredakan sedikit kebengangan, saya terima emel pula daripada pensyarah memaklumkan yang kelas tutorial akan diadakan pada hari Ahad, jam 10 pagi sebagai persediaan kepada peperiksaan pada 11 Januari kelak. Terduduk rasanya apabila membaca emel tersebut kerana saat itu sudah pasti saya masih berada di Bukit Fraser. Dugaan apakah ini Ya Allah? Apakah hikmah di sebalik semua kejadian ini? Hati saya meirntih. Tersepit antara pelajaran dan keluarga. Teringat saya kepada kata-kata seorang teman. Kata beliau, saya ini seorang yang tamak. Saya inginkan segalanya sehingga kadang-kadang menyusahkan diri sendiri. Waktu itu, saya hanya diam membatukan diri namun kekadang saya dapat merasakan juga kebenaran di sebalik kata-kata itu. Wallahua'lam.

Saya masih memikirkan jalan penyelesaian kepada masalah tersebut dan pada masa yang sama masih menanti ketibaan BaHa berserta Abah dan Ummi. Kemudian, bersiap untuk ke PULAPOL dan bertolak sebelum masuk waktu Subuh ke sana. Dapat saya bayangkan keletihan dan kepayahan yang bakal saya hadapi dengan rasa bengang yang masih membelenggu diri.

Hanya satu yang saya pohon agar kebengangan yang melanda diri saya ini segera reda. Agar tidak ada lagi hati yang akan terluka dengan kelemahan diri saya ini dan semoga akan terbit sinar di sebalik segala kekalutan yang berlaku ini. Jauh di sudut hati, saya yakin pasti ada hikmah yang ingin diajarkan Allah setidak-tidaknya kepada saya dan seterusnya kepada seluruh ahli keluarga saya.

2 comments:

Kamarul Amin bin Abdullah said...

tak baik bengang2..sesungguhnya kita hanya mampu merancang sahaja tetapi Allah jua lah yang menentukannya....hehe

Carrie-Ma said...

well, biasalah dah namanya manusia ada emosi tapi selalunya tak lama huhu