Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, January 2, 2012

Al-Fatihah, Perginya Seorang Pakar Ekonomi

Bismillahirrahmanirrahim...

Datuk Salleh Majid meninggal dunia


2012/01/02


KUALA LUMPUR: Bekas presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) (kini Bursa Malaysia), Datuk Mohd Salleh Abdul Majid meninggal dunia, hari ini, akibat barah rektum dan kegagalan buah pinggang.

Mohd Salleh, 62 meninggal dunia kira-kira jam 10.20 pagi di Hospital Kuala Lumpur (HKL), di sini, dengan anggota keluarga terdekat berada di sisi semasa beliau menghembuskan nafas terakhir. Menurut anggota keluarga, jenazah Allahyarham akan dibawa ke rumah ibunya di Lot 1055, Jalan Haji Mokhtar, Kampung Pasir, Hulu Kelang dan dijangka dikebumikan selepas solat Asar. Allahyarham menjadi Presiden BSKL pada 1996 dan bersara daripada badan itu pada 2003. - BERNAMA

Saya tidak mengenali arwah tetapi pemergian arwah menyentuh hati saya kerana butir bicara arwah merupakan antara yang menjadi kegemaran saya sewaktu kecil. Masih saya ingat setiap kali arwah muncul di kaca televisyen membicarakan isu-isu ekonomi atas kapasiti sebagai Presiden BSKL (yang seringkali saya terjemahkan sebagai BASIKAL), pasti saya akan tercongok mengikutinya dengan penuh khusyuk meski saya tidak memahaminya. Apa yang membuatkan saya ralit adalah kerana kagum dengan kebijaksanaan arwah pada waktu itu kerana amat jarang melihat anak Melayu membicarakan soal-soal yang begitu kompleks pada saya iaitu ekonomi pada waktu itu. Malah saya juga sering mengikuti penulisan arwah di dada-dada akhbar nasional meskipun saya langsung tidak memahaminya. Saya membacanya kerana saya terlalu menghormati dan menyanjungi ilmu yang ada pada diri arwah.

Apabila saya makin membesar, kelibat arwah tidak lagi kelihatan di kaca-kaca televisyen seperti dahulu malah arwah seolah-olah 'ghaib' begitu sahaja. Hari ini apabila saya terbaca berita tentang pemergian arwah, barulah saya tahu kisah di sebalik 'kehilangan' arwah selama ini di samping agak terkejut mendengar berita pemergian arwah. Pada saya, arwah seorang ekonomis Melayu yang tiada tolok gantinya, sama seperti saya mengagumi kebijaksanaan Tun Daim Zainuddin. 

Semoga arwah ditempatkan bersama para solihin dan menerima ganjaran selayaknya atas usaha memartabatkan ekonomi selama ini. 

No comments: