Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, December 4, 2011

Untuk Kesekian Kalinya, Cameron Lagi

Bismillahirrahmanirrahim...

Kalau sudah itu suratannya, tiada daya saya mengubahnya. Itulah ketentuanNya. Meskipun saya sudah berniat untuk berehat daripada mengunjungi Cameron Highlands pada tahun ini, niat itu berkubur begitu sahaja kerana tanpa dirancang, kami sepakat ke sana pada hari Sabtu lepas. Memang menjadi kebiasaan, dalam banyak keadaan, aktiviti kami berbentuk ad-hoc dan menggunakan konsep 'redah je. Begitu juga dengan aktiviti kali ini apabila kami sepakat untuk ke CH hanya pada malam tadi sewaktu makan malam di Shah Alam. Secara kebetulan, abang ke3 saya, BaHa dan keluarga juga dalam perjalanan pulang ke rumah mertuanya di Kulim, Kedah. Maka kami bertolak pada pagi Sabtu untuk ke Cameron Highlands seketika dan BaHa kemudiannya meneruskan perjalanan ke Kulim sementara saya dan yang lain pulang ke KL. Kami memang tidak merancang untuk bermalam di sana kerana mengetahui sekarang adalah musim cuti sekolah.

Dah dekat

Saya dan anak saudara, Adeef Amin

Ia hanya kunjungan ringkas dan buat pertama kalinya saya tidak membeli walau sebiji pun buah strawberi. Saya akui sedikit jemu dengannya kesan kunjungan yang kerap sebelum ini. Kali ini kami menaiki CH melalui Simpang Pulai dan destinasi pertama yang kami kunjungi adalah ladang teh BOH di Sungai Palas. Laluan ke situ sememangnya agak mencabar tetapi berbaloi kerana dapat melihat sendiri dauh teh diproses sehingga menjadi serbuk teh. Kanak-kanak sudah pasti orang yang paling teruja melihat proses tersebut.

Destinasi pertama - BOH Tea Centre Sg Palas
Dari situ, kami ke Kea Farm untuk membeli sayuran dan sudah pastinya jagung madu. Ia antara perkara yang wajib dibeli jika berkunjung ke CH. Usai membeli-belah di situ, kami berpecah mengikut haluan masing-masing. BaHa dan keluarga menuruni semula laluan Simpang Pulai untuk meneruskan perjalanan ke Kulim, Kedah sementara saya, BaAn dan keluarga serta MakTeh meneruskan perjalanan menghala ke Tapah. Dalam perjalanan, kami sempat singgah di pasar malam Brinchang, Masjid Abu Bakar dan satu lagi destinasi wajib iaitu Bharat Plantations Cafe.

Masjid Abu Bakar, Cameron Highlands

Minum petang di Bharat Plantations Cafe

Usai minum petang, kami singgah sebentar di sebuah nurseri untuk membeli bunga dan kemudian kembali ke KL melalui jalan Tapah. Kami tiba di KL sekitar jam 10 malam. Satu perjalanan ringkas yang tidak dirancang tetapi menyeronokkan.

No comments: