Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, December 15, 2011

Berita Gembira

Bismillahirrahmanirrahim...

Benarlah janjiNya, bersama-sama kesukaran itu ada kemudahan. Sejak kembali ke alam akademik, hidup saya hanya tertumpu sepenuhnya kepada tugasan dan projek yang diberi untuk disempurnakan. Tempoh pembelajaran terasa begitu singkat sedangkan begitu banyak perkara yang belum saya ketahui dan perlu saya pelajari.  Pendek kata, setiap hari masa saya banyak dihabiskan di UTM sahaja. Ia berbeza dengan apa yang saya harapkan sebelum ini iaitu lebih banyak masa terluang untuk urusan-urusan lain namun sebaliknya berlaku. Namun, keadaan ini normal bagi pelajar semester pertama. Jika dirujuk kepada pelan pengajian, kesibukan untuk menyiapkan tugasan akan berkurangan dalam semester-semester berikutnya.

Hari Selasa merupakan hari persembahan untuk subjek disertasi 1 pada semester ini. Ia cukup merisaukan saya kerana masih belum cukup bersedia untuk berhadapan dengannya. Namun saya perlu melakukannya dan rela untuk dikomen dan menerima maklumbalas untuk penambahbaikan daripada para panel. Masa yang diperuntukkan untuk setiap persembahan adalah 15 minit sahaja dan 10 minit adalah untuk sesi soal jawab. Saya hadir pada sesi pagi meskipun giliran persembahan saya adalah pada jam 2.00 petang untuk melihat persembahan pelajar-pelajar lain dan mempelajari kesilapan-kesilapan yang mereka lakukan agar tidak saya ulangi apabila tiba giliran saya kelak.

Sengaja saya bawa perakam video untuk merakam persembahan sendiri dan dibuat penilaian agar sebarang kelemahan dapat diperbaiki pada masa hadapan. Ia selalu begitu. Apabila menonton kembali persembahan yang telah dibuat, saya pasti merasakan yang saya belum melakukan yang terbaik. Akan terbit perasaan 'kenapa aku tak buat macam ni? Kenapa aku tak cakap macam ni?' dan pelbagai kalau lagi. Malah, masa keseluruhan sesi persembahan saya melangkaui masa yang ditetapkan iaitu selama 40 minit sedangkan had masa adalah 25 minit sahaja. Persembahan saya habis tepat pada masanya iaitu 15 minit namun masa selebihnya digunakan oleh panel untuk bertanya pelbagai soalan kepada saya sehingga kadang-kadang saya sendiri jadi keliru dengan jawapan yang saya beri kepada mereka. Haha. Apapun, saya terima setiap komen dan pendapat mereka dengan hati terbuka kerana inilah yang dinamakan proses pembelajaran. Ia bukan tentang hasilnya tetapi proses yang dilalui untuk meraih dan menuai buahnya.

Usai persembahan disertasi, kerisauan saya masih pada projek dan tugasan lain yang sedang dalam proses untuk disempurnakan. Namun, berita gembira yang saya terima daripada pensyarah seawal pagi semalam, sedikit sebanyak mampu mengubat kerisauan yang sedang bersarang di hati. Malah cukup jika saya katakan benar-benar merasa syukur memilih UTM sebagai tempat pengajian. Rupanya ada sesuatu yang telah Allah tentukan buat saya di situ. Allahuakbar! Allahuakbar! Walhamdulillah. Apapun, berita itu tidak dapat saya kongsikan sekarang dek kerana masih ada beberapa prosedur yang perlu disempurnakan sebelum saya benar-benar disahkan layak menyertai program tersebut. Meskipun begitu, ia sudah cukup menggembirakan hati saya dan mengubat kerisauan yang melanda. Terima kasih Allah.

4 comments:

Anonymous said...

masters terus cnvert PhD ke? UTM mmg ada offer haritu

HaNiE said...

ok tak sabar nak tau, please!!

Carrie-Ma said...

Anonymous,

eh xdela, itu hebat sgt hehe

Carrie-Ma said...

mar,

insyaAllah, kalau dah dapat kepastian, pasti kukongsikan hehe