Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, November 21, 2011

Ya, Saya Silap

Bismillahirrahmanirrahim...

Kepada sesiapa yang berkenaan,

Tiada manusia terlepas dari melakukan kesilapan. Begitu juga dengan diri saya. Saya akui kekhilafan diri namun setiap orang ada cara tersendiri untuk menerimanya. Sesetengah orang mungkin gemar agar orang yang melakukan kesilapan diaibkan dengan memaksa orang itu membuat pengakuan terbuka atas kekhilafan yang telah dilakukan atas alasan mereka yang tersendiri. Namun saya juga punya alasan tersendiri untuk memilih jalan yang harus dilalui. Ketahuilah bahawa memperbetulkan kekhilafan yang telah dilakukan adalah salah satu bentuk penerimaan atas kekhilafan yang telah dilakukan. Anda mungkin gemar mendengar pengakuan rasa bersalah daripada mulut saya namun apa natijahnya? Anda gemar saya terus-menerus dihukum atas kekhilafan atau kebodohan yang tidak saya sengajakan? Jika anda ingin bercakap soal menjatuhkan hukuman kepada orang lain, ini permulaannya. Mulakan dengan diri sendiri. Saya tidak menghukum anda kerana membuat teguran di blog saya malah saya berterima kasih kerana ia cermin 'kegelojohan' atau 'keghairahan' saya dalam memaparkan tulisan saya untuk berkongsi ilmu/maklumat yang saya peroleh. Lantas saya segera ambil tindakan pembetulan agar ia tidak terus menimbulkan kegawatan. Namun, tindakan membuka pekung di dada bukanlah cara saya. Anda datang ke rumah (blog) saya tanpa diundang namun saya menghargai kunjungan anda. Sepertimana kunjungan ke rumah seseorang perlu disertakan dengan adab, begitu juga dengan anda. Saya alu-alukan kedatangan anda namun jika kedatangan anda hanya untuk mengaibkan saya dengan secara terbuka, maka kedatangan anda tidak saya perlukan. Anda mungkin marah dengan kata-kata saya ini tetapi saya tegaskan sekali lagi, ini rumah saya.

Saya amat berterima kasih atas teguran anda dan tindakan pembetulan sudah saya lakukan. Ia satu pengajaran bermakna buat saya agar lebih berhati-hati pada masa hadapan namun tidak perlu saya terus membuka pekung di dada. Tingkah laku sebegini, yang gemar melihat orang lain diaibkan adalah satu tindakan menghukum dan bukannya mentarbiah. Anda berhak menilai saya dari apa jua sudut namun hanya saya yang lebih mengenali diri saya sendiri. Tidak ingatkah anda tentang bagaimana Rasulullah memberi maklumbalas terhadap seorang lelaki yang mengaku telah melakukan dosa besar iaitu zina kepada Baginda tetapi dinasihatkan agar bertaubat. Baginda tidak meminta lelaki itu membuat pengakuan terbuka atas dosa yang telah dilakukan malah hukuman hanya dijatuhkan apabila lelaki itu datang berulang kali membuat pengakuan kepada Baginda. Lantas apa hak anda untuk 'memaksa' dan 'menjatuhkan hukuman' kepada saya atas kekhilafan yang telah saya lakukan?

Terserah kepada anda bagaimana untuk menerima atau menolak kenyataan saya ini. Saya tidak meminta anda untuk menonjolkan siapa diri anda malah saya tidak merasakan keperluan kepada tindakan sebegitu.

Ya, saya silap tetapi anda tidak berhak menghukum saya!

Wassalam.

1 comment:

Angah said...

Salam..woit apasal ni CK? biasalah tu bila kita berblog. Angah pun tak terkecuali dapat komen2 pedas yang biasanya datang dari anonymous..biarkanlah mereka..

Kita menulis atas kapasiti kita sebagai pemerhati kehidupan kan. tentunya tulisan berpaksi pandngan peribadi kita. Jadi mereka cuma berhak memberi komen tanpa mempersoal pandangan kita. NOKTAH.

So keep on writing your thoughts.