Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, October 2, 2011

Bye Bye Astro!

Bismillahirrahmanirrahim...

Sudah agak lama saya berhasrat untuk menamatkan perkhidmatan siaran di ASTRO di teratak saya ini. Alasan-alasan utama saya mengambil tindakan sedemikian adalah:
  1. Saya rasa membazir menjelaskan bayaran bulanan pakej yang hanya kerap menyiarkan siaran ulangan sahaja sehingga akhirnya saya hanya menonton siaran yang tidak perlu dilanggan iaitu RTM, TV3, TV8, NTV7 dan terbaru siaran TV Al-Hijrah;
  2. Ia sebagai tanda protes saya terhadap sikap monopoli pihak ASTRO yang sewenang-wenangnya mengenakan caj tambahan terhadap pengguna tanpa makluman awal malah tanpa mendapatkan kelulusan pihak berautoriti terlebih dahulu; dan
  3. Saya ingin fokus terhadap program Master yang sedang saya ikuti meskipun saya sendiri kurang menonton televisyen kecuali apabila terlalu bosan sahaja.
Akhirnya beberapa hari lepas saya nekad menghubungi pihak ASTRO untuk memaklumkan notis penamatan perkhidmatan. Polisi ASTRO pula adalah notis akan berkuatkuasa selepas 30 hari makluman dibuat dan saya perlu memulangkan smart card kepada cawangan ASTRO berdekatan dalam tempoh 3 bulan. Jika tidak, saya perlu membayar caj sebanyak RM80. Sebenarnya notis penamatan perkhidmatan hanya dapat saya buat baru-baru ini kerana menunggu tempoh genap setahun langganan iaitu pada 25 September. Jika saya menamatkan perkhidmatan sebelum tempoh itu, saya boleh dikenakan bayaran penalti sebanyak RM500. Mujur juga saya merujuk kepada terma dan syarat penamatan perkhidmatan sebelum berbuat demikian dan terperasan mengenai syarat tempoh minimum penamatan perkhidmatan tersebut.

Lebih menarik, tindakan ini juga turut telah dibuat oleh Abah dan Ummi di kampung yang merasa tertipu dengan pelbagai caj tambahan yang dikenakan oleh pihak ASTRO sebelum ini. Semoga selepas ini banyak masa akan dapat diluangkan kepada aktiviti yang lebih bermanfaat selain menonton televisyen.

1 comment:

MamaYatie said...

saya dr dulu mmg tak berminat nak melanggan..rasa membazir sbb bila dah berkeluarga ni masa nak menonton tv terhad,rugi jer..plus, saya tak gemar biarkan anak mengadap kartun sepanjang masa :)