Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, August 3, 2011

Usaha Kecil

Bismillahirrahmanirrahim...

Pagi ini saya hadir ke pejabat seperti biasa, tidak terlalu awal dan tidak terlalu lewat. Sebaik memasuki bilik, pembantu kepada Pengarah saya muncul menjenggukkan wajah di sebalik daun pintu,

"Dapat e-mel tak? Pagi ini ada mesyuarat seksyen, jam 8.45 pagi," katanya sambil tersenyum.

"Oh ye ke? Saya belum sempat buka e-mel lagi. Kejap lagi saya check ye. Terima kasih," balas saya sambil segera menghidupkan komputer yang berada di hadapan saya.

Benar, mesyuarat seksyen akan diadakan pada hari ini bersama Pengarah pada jam 8.45 pagi. Terus-terang saya kurang pasti pengisian mesyuarat tersebut tetapi andaian saya mungkin kerana beliau ingin mendapatkan status perkembangan urusan di pejabat selepas 2 hari beliau bercuti. Keadaan kesihatan saya yang kurang memuaskan sejak semalam menyebabkan saya kurang bersedia untuk menghadirinya tetapi saya tidak punya pilihan.

Andaian saya, selain untuk mendapatkan status terkini urusan di pejabat daripada kami, beliau juga ingin membincangkan perubahan mendadak yang baru sahaja berlaku pada minggu lepas. Ia dianggap mendadak kerana keputusan dibuat oleh Ketua Pengarah tanpa sebarang makluman awal bersama pengarah-pengarah sebelum itu. Malah perubahan tersebut turut melibatkan salah seorang kakitangan seksyen kami yang lebih senior. Sudah pasti tindakan tersebut agak merisaukan beliau dan ditambah pula dengan saya sendiri yang akan mula bercuti belajar selepas Hari Raya Aidilfitri kelak. Beliau akan menghadapi kekurangan tenaga kerja untuk melaksanakan projek-projek yang sedia ada di bawah seliaan seksyen. 

Selain itu, beliau turut menyuarakan hasrat untuk mengembalikan struktur organisasi dalam seksyen kepada struktur hirarki berbanding sekarang yang menggunakan flat structure. Cadangan beliau sedikit sebanyak mengejutkan saya lantaran sebelum ini saya pernah menyuarakan pendapat saya tentang kesan buruk pelaksanaan flat structure kepada beliau tetapi ditolak mentah-mentah atas alasan ia adalah arahan daripada Ketua Pengarah. Sebagai orang bawahan, saya akur dengan arahan yang diberi dan melaksanakan arahan tersebut dengan sebaik mungkin. Pun begitu, dari semasa ke semasa, rakan-rakan seseksyen turut menyuarakan kesukaran mereka dengan pelaksanaan flat structure yang dirasakan semakin menambahkan beban tugasan harian mereka. Secara peribadi, saya sudah menyatakan pendapat saya tentang pelaksanaan tersebut tetapi jika ditolak, saya akan menurutnya sahaja. Lebih-lebih lagi apabila saya sudah mengetahui yang saya tidak akan kekal lama di sini kerana akan mula bercuti belajar pada bulan September kelak.

Namun, desakan demi desakan yang diterima dalam menjalankan tugas sehingga turut menjejaskan tumpuan saya kepada bidang tugas, menyebabkan saya nekad mengambil keputusan untuk menyampaikan kenyataan dan pendapat saya kepada pihak pengurusan atasan. Saya luahkan apa yang terbuku di hati selama ini di samping mewakili rakan-rakan yang turut mempunyai pendapat yang sama kepada beliau dan terserahlah kepada pihak pengurusan atasan bagaimana untuk menilainya. Pendapat saya pula hanya menjurus kepada kelemahan diri saya sendiri yang 'gagal' menerima perubahan tersebut dan bukannya menyalahkan mana-mana pihak. Saya percaya pihak atasan juga punya alasan tersendiri sewaktu membuat keputusan tersebut. Mungkin kerana saya sudah terbiasa dengan cara kerja yang mempunyai struktur organisasi yang lengkap lantas perubahan kepada flat structure yang memaksa saya untuk bekerja sendirian membuatkan saya sukar menerima perubahan tersebut. Pun begitu, saya berpendapat setiap individu adalah berbeza. Ada yang berkeupayaan atau lebih gemar untuk bekerja secara individu dan ada yang sebaliknya. Setelah diamati, saya termasuk dalam kategori kedua iaitu lebih gemar untuk bekerja secara berpasukan. Bukan pula bermaksud saya tidak boleh bekerja secara sendirian tetapi saya menjadi lebih efisien apabila bekerja dalam satu pasukan. Saya sering percaya, 'two heads are better than one'. Justeru, apabila ditanya oleh pengarah tentang pelaksanaan flat structure, saya menyatakan secara jujur apa yang saya rasakan selama ini. Meskipun pihak pengurusan atasan merasakan ia satu langkah drastik yang mampu mempercepatkan proses, namun sebagai pelaksana, saya merasakan pada masa yang sama, ia satu tindakan yang memudarkan semangat berpasukan. Kakitangan menjadi terlalu fokus kepada projek masing-masing sehingga menjadi kurang peduli kepada hal-ehwal rakan-rakan seseksyen. Saya akui ia mampu mempercepatkan proses kerja tetapi kakitangan menjadi 'hilang jiwa' dalam melakukannya kerana kurang interaksi secara langsung antara satu sama lain. Malah kenyataan saya itu bukan mewakili diri saya sendiri sahaja sebaliknya turut menyampaikan pendapat rakan-rakan sekerja yang turut merasakan perkara yang sama.

Beliau jelas tampak terkejut dengan kenyataan saya tetapi saya percaya jika benar ingin mendapatkan pandangan, harus punya jiwa yang besar untuk mendengar dan menerimanya. Jika tidak, lebih baik bersikap autokratik sahaja dan tutup sahaja ruang kepada perbincangan. Namun saya yakin jika mereka terus menutup telinga, perkara ini akan menjadi seperti kanser. Dalam diam menyerang dan membunuh jiwa-jiwa yang ikhlas melaksanakan amanah yang telah dipertanggungjawabkan. Lega rasanya apabila pendapat yang diberikan akhirnya diterima dan mendapat sokongan rakan-rakan sekerja yang lain. Tambah lega apabila Pengarah bersedia menerima pendapat yang diberikan dan memutuskan untuk mengembalikan struktur organisasi kepada asal iaitu secara hirarki. Meskipun baki masa saya di sini tidak lama iaitu kurang dari sebulan, setidak-tidaknya mendengar seorang rakan mengucapkan terima kasih kerana tindakan saya membawa perkara ini ke atas telah sedikit sebanyak membantu mereka meneruskan tugasan kelak, sudah cukup untuk melegakan hati saya.

Bagi sesetengah orang, tindakan saya ini mungkin boleh dianggap terlalu lantang dan mungkin juga 'melawan cakap' kerana begitu berani mempersoalkan arahan yang telah diberikan tetapi saya bukan mengambil tindakan membuat tuli. Tindakan itu saya ambil selepas saya sendiri melaksanakan terlebih dahulu arahan yang telah diberi dan merasai sendiri bahangnya di samping turut mendapat maklumbalas yang sama daripada rakan-rakan. Jika hanya saya seorang yang tidak dapat menerima perubahan tersebut, saya mungkin beranggapan bahawa yang bermasalah adalah saya kerana tidak dapat menerima perubahan dan proses pemurnian perlu dilakukan di pihak saya. Namun apabila majoriti turut merasakan perkara yang sama, saya berpendapat ia perlu dikemukakan kembali kepada pihak pengurusan atasan untuk diperhalusi kembali keperluan pelaksanaannya. Jika perkara tersebut hanya didiamkan sahaja dan berterusan 'cakap-cakap belakang' sahaja,  saya fikir ia tidak akan menyelesaikan masalah malah mungkin akan memburukkan lagi keadaan. Setidak-tidaknya, dengan membawa ia ke hadapan untuk diperbincangkan, kita sudah mengambil usaha yang sepatutnya. Selebihnya, terserahlah kepada ketentuanNya jua. Kita ini berurusan dengan manusia yang punya hati dan perasaan. Jika diterangkan dengan alasan-alasan yang kukuh dan sejelas-jelasnya, insyaAllah mereka akan memahaminya. Yang penting, jangan bersikap 'lempar batu, sembunyi tangan'. Wallahua'lam.

No comments: