Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, August 4, 2011

Supplement

Bismillahirrahmanirrahim...

Baru-baru ini saya ada menyuarakan kerisauan di dalam blog tentang tahap kesihatan Ummi yang semakin merosot kesan penyakit kencing manis. Lalu seorang teman iaitu Aida Manap, telah menyarankan kepada saya agar membelikan supplement keluaran Vitahealth iaitu Debtin 6 Plus untuk diambil oleh Ummi. Supplement tersebut telah diambil oleh ayahnya yang juga menghidap penyakit kencing manis. Menurut Aida, ayahnya telah berjaya mengurangkan kandungan gula dalam darah selepas mengambil Debtin 6 Plus di samping pengambilan ubat yang telah dibekalkan oleh doktor. Tidak rugi rasanya jika saya turut membelinya untuk digunakan oleh Ummi andai ia dapat membantu Ummi memulihkan kembali tahap kesihatannya. Seboleh-bolehnya saya ingin mengelak Ummi daripada terpaksa bergantung kepada pengambilan suntikan insulin pada setiap hari sepertimana yang telah disarankan oleh doktor. Saya mahu Ummi sentiasa sihat agar mudah untuk beraktiviti bersama anak-anak dan cucu-cucu di samping mudah untuk menjalankan ibadah. Aktiviti terdekat, kami akan berkelana ke Kuching, Sarawak pada pertengahan September kelak.

Yang ini untuk Ummi
Justeru sejak beberapa hari lalu, saya telah memulakan pencarian supplement tersebut di laman web Vitahealth dan mendapati harganya adalah RM99 sebotol yang mengandungi 60 kapsul. Namun begitu, tempahan perlu dibuat secara online dan barangan akan diterima dalam tempoh 3 hingga 5 hari. Saya tidak berkira dengan harga yang ditawarkan sebaliknya saya ingin mendapatkannya dengan segera untuk dibawa pulang ke kampung pada malam esok.

Hari ini sebaik tamat waktu pejabat, saya singgah di Alamanda, Putrajaya untuk mencari supplement tersebut di farmasi Watson dan Guardian namun pencarian saya menemui kegagalan. Hairan juga apabila supplement tersebut gagal diperoleh di situ. Lalu saya berkira-kira sama ada untuk meneruskan pencarian di lokasi lain pada hari ini juga atau menundanya kepada hari esok sahaja. Saya mohon daripada Allah agar membantu saya untuk membuat keputusan tersebut. Akhirnya, saya ikut kata hati dan terus memandu menuju ke The Mines dan sasaran saya adalah Pharmacy Caring yang terletak di aras 2. Alhamdulillah, urusan saya dipermudahkanNya apabila saya dapat memarkirkan kenderaan tanpa perlu menghabiskan banyak masa mencarinya dan terus menuju ke farmasi berkenaan. Nasib saya lebih baik apabila farmasi tersebut ada menawarkan diskaun dan saya dapat membeli supplement tersebut pada harga RM74.95 sahaja.

Yang ini pula untuk saya
Sejak dahulu, saya sendiri kurang memberi perhatian terhadap keperluan pengambilan supplement. Bukan pula saya tidak pernah berusaha untuk mengambilnya tetapi ia sering menjadi seperti melepaskan batuk di tangga sahaja. Entah kenapa hari ini saya terdetik membelikannya untuk diri sendiri. Lalu saya rujuk pegawai farmasi yang bertugas tentang produk yang paling sesuai untuk diambil. Beliau telah menyarankan produk multivitamin berjenama Centrum pada kadar harga yang berpatutan. Tanpa banyak soal, saya terus membeli produk tersebut di samping supplement untuk Ummi. Semoga saya istiqamah dengan pengambilan supplement tersebut pada kali ini. Sesungguhnya pengambilan supplement ini hanyalah usaha saya untuk menjaga kesihatan namun yang menyembuhkan saya adalah Dia jua.

Benarlah, setiap perbuatan ditentukan oleh niat. Niat yang baik pula pasti akan dipermudahkanNya. Misi saya berjalan lancar dan berjaya tiba di rumah 10 minit lebih awal sebelum azan Maghrib berkumandang. Selamat berbuka puasa!

1 comment:

kejora said...

CENTRUM tu utk apa CK?Bagus info supplement kencing manis tu..boleh blikan utk mak abah..