Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, August 16, 2011

Majlis Ilmu

Bismillahirrahmanirrahim...

14 Ogos 2011 - Saya ada nyatakan dalam entri sebelum ini yang saya berpeluang menghadiri sesi usrah bersama Dr. Harlina (Dr. Har) di rumah beliau yang terletak di Alam Damai, Cheras. Sejak dari mula urus setia mengumumkan tarikh pertemuan seterusnya, saya sudah berniat untuk menghadirkan diri pada sesi tersebut. Sebenarnya sesi kali ini adalah lanjutan sesi sebelum ini yang telah saya hadiri pada 17 Julai 2011 yang lalu. Bagi sesi kali ini, lokasi majlis ilmu diadakan di rumah Dr. Har sendiri yang terletak bersebelahan dengan Masjid Al-Mukhlisin, Alam Damai. Pada saya, kedudukan rumah Dr. Har memang strategik berikutan ruang tempat letak kereta masjid boleh digunakan oleh peserta-peserta majlis ilmu. Namun begitu, saya terlewat selama 10 minit daripada masa ditetapkan iaitu jam 11 pagi kerana kesilapan mengambil simpang menyebabkan saya terlajak dan terpaksa membuat pusingan U untuk kembali ke laluan yang betul.

Setibanya di sana, saya dapati majlis sudah bermula dan ruang tamu rumah Dr. Har sudah dipenuhi oleh pencinta-pencinta ilmu. Segan juga kerana terlewat tiba sedangkan perbincangan sudah bermula. Sudah agak lama juga tidak menghadiri majlis sebegini dan duduk berhimpit-himpit di antara satu sama lain. Menariknya, saya mampu bertahan bersila begitu selama hampir 2 jam dan begitu fokus sehingga tidak sedar jam sudah menghampiri pukul 1 petang. Majlis perlu dihentikan untuk memberi laluan kepada persediaan untuk solat Zuhur pula. Terasa sungguh berharga meluangkan masa untuk menghadirinya terutama dalam bulan Ramadhan. Meskipun saya hanya datang bersendirian sahaja, keramahan dan kemesraan rakan-rakan usrah yang hadir termasuk Dr. Har sendiri membuatkan saya tidak terasa terlalu asing berada di kalangan mereka. Ada sesuatu yang indah di situ dan tidak mampu saya ungkapkan dengan kata-kata. Mungkinkah ini yang dinamakan kemanisan ukhhuwwah?

Ada beberapa perkara yang dibincangkan dalam majlis tersebut bersama kami dan buku rujukan utama masih Al-Quran dan buku karangan saudara Fathi Yakan, 'Apa Makna Saya Menganut Islam'. Saya senaraikan berdasarkan catitan yang dibuat iaitu:

  1. Mengalah bukan bererti kalah. Dr.Har mengaitkan keadaan ini terutama bagi pasangan suami isteri agar untuk mengekalkan sebuah perkahwinan, adalah lebih baik jika si isteri mengalah dalam perkara-perkara remeh seperti jalan yang ingin dilalui untuk ke sesuatu tempat, jenis kicap dan pelbagai lagi perkara yang tidak melanggar syariat;
  2. Bulan Ramadhan adalah bulan transformasi daripada menjadi hamba manusia kepada menjadi hamba Allah;
  3. Iman adalah penyebab yang menimbulkan keseronokan dalam beribadah;
  4. Menurut Saidina Ali Karramallahuwajhah, ada 3 tingkat keimanan iaitu i) orang yang beribadat semata-mata untuk mengharapkan pahala/keuntungan semata dan golongan ini dipanggil 'peniaga', ii) orang yang beribadat kerana takut dengan azab Allah adalah orang yang 'penakut', iii) orang yang beribadat kerana rasa syukur dipilih oleh Allah menjadi hambaNya adalah orang yang paling beruntung. Ibadah tingkat i) dan ii) masih diterima namun kemanisan ibadah tidak akan mampu dirasai oleh golongan tersebut;
  5. Surah At-Tahrim, ayat 10-12 adalah perumpamaan bagi orang-orang yang beriman iaitu i) kisah Asiah yang tetap beriman meskipun bersuamikan Firaun, ii) kisah Maryam, ibu kepada Nabi Allah Isa;
  6. Bulan Ramadhan juga adalah bulan untuk naik pangkat;
  7. Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah;
  8. 5 sumber kekayaan Ramadhan adalah i) Al-Quran, ii) Solat Tarawih, iii) Zikir, Ma'thurat antara waktu selepas Subuh dan Dhuha, iv) Solat berjemaah di masjid, v) istighfar;
  9. Strategi untuk mendapat Lailatulqadar, i) puasa, ii) solat Maghrib berjemaah, iii) solat Isyak berjemaah, iv) solat Tarawih, v) Qiamullail, vi) Sahur, vii) solat Subuh.

Itu antara perkara-perkara yang dibincangkan dan masih banyak lagi sebenarnya mutiara ilmu yang dikongsikan oleh Dr. Har bersama kami semasa sesi tersebut tetapi tidak mampu saya rakamkan kesemuanya. Mungkin saya perlu bawa perakam suara dalam sesi seterusnya.

Ada hikmah juga saya menyambung pengajian di dalam negara sahaja kerana ini bermakna saya masih dapat menghadiri sesi-sesi lain pada masa akan datang. Saya berazam untuk cuba memastikan diri tetap istiqamah menghadirinya kerana saya yakin, jika ingin menjadi baik, mendampingi orang-orang yang juga mempunyai matlamat yang sama adalah satu daripada syarat-syaratnya.

No comments: