Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, August 15, 2011

Kuasa Pengguna

Bismillahirrahmanirrahim...

14 Ogos 2011 - Terus terang sehingga hari ini saya tidak pernah membeli apa-apa barangan daripada Courts. Namun apabila melihat tawaran tuntutan treatpoints Maybankard yang melayakkan saya untuk menuntut sebuah kerusi pejabat daripada Courts, saya putuskan untuk menuntutnya segera sebelum tamat tempoh pada 31 Ogos 2011. Secara kebetulan, saya memang sedang mencari kerusi tersebut untuk diletakkan di bilik ketiga yang memuatkan meja belajar. Justeru, tawaran ini memang tepat pada masanya.

Item yang ingin dituntut

Tengahari tadi, usai sesi usrah di rumah Dr. Harlina Siraj dan solat zuhur, saya terus ke Courts cawangan The Mines memandangkan kedudukannya yang paling hampir dengan teratak saya. Seperti biasa, kadar bayaran parking pada hujung minggu adalah sebanyak RM2 berbanding pada hari bekerja sebanyak RM1 sahaja. Saya segera menuju ke premis Courts yang terletak di aras 3 The Mines.

"Dik, akak nak tanya. Macamana nak redeem treatpoints Maybank di sini?" soal saya kepada salah seorang staf yang ada di situ.

"Akak perlu ke kaunter juruwang," balas staf tersebut.

Saya menuju ke tempat yang diarahkan.

"Dik, akak datang ni nak redeem treatpoints Maybank. Akak nak office chair," terang saya kepada juruwang (JW) bertugas.

"Sekejap saya semak ada stok ke tak ya," ujar JW tersebut.

Saya menunggu selama 15 minit sambil meninjau-ninjau barangan yang diletakkan di ruang legar premis sementara menunggu JW kembali. Sedikit pun saya tidak terdetik untuk membelinya. Saya sering merasakan pakej yang ditawarkan oleh Courts adalah lebih mahal berbanding tempat-tempat lain. Tidak lama kemudian, JW tadi muncul dengan membawa sehelai kertas yang menyenaraikan item yang layak diredeem.

"Minta maaf akak. Item tu dah habis stok," terang JW kepada saya.

"Ala, yeke? Habis tu macamana ya? Akak risau tak sempat je sebab promosi tu sampai akhir bulan ni je kan?" balas saya kepada JW.

"Cuba akak cari di cawangan lain kalau-kalau ada," ujar JW memberi cadangan.

"Bila stok baru di sini akan masuk?" soal saya kepada JW kerana masih belum berpuas hati dengan keterangan yang diberi.

"Tak pasti la kak," jawab JW acuh tak acuh.

"Cawangan terdekat kat mana ye?" soal saya lagi walaupun saya sudah mengetahuinya daripada laman web Courts.

Mungkin kerana saya sengaja ingin melihat sejauh mana kesungguhan JW tersebut melayan pelanggan.

"Kajang atau Cheras," balas JW ringkas.

Malas untuk memanjangkan lagi pertanyaan, saya segera beredar menuju ke cawangan Kajang. Tiba di sana, saya berurusan di kaunter berkenaan dan diminta oleh staf bertugas untuk tunggu sebentar kerana dia ingin menyemak sama ada stok masih ada atau tidak. Tidak lama kemudian, dia muncul kembali.

"Akak, minta maaf sebab stok item tu dah habis. Stok item tu cuma ada di cawangan The Mines je," terang staf tersebut.

Hah! Memang saya terkejut besar mendengar kenyataan staf tersebut.

"Biar betul dik. Akak memang datang dari cawangan The Mines tadi. Cawangan sana bagitahu stok di sana pun dah habis," terang saya kepada staf tersebut.

"Saya dah telefon cawangan The Mines. Stok memang masih ada. Akak jumpa Ija, dia stock controller kat sana" ujarnya lagi.

"Hairan betul. Tadi kata tak ada. Jadi saya kena pergi sana ke?" soal saya lagi.

"Nampaknya macam itulah," jawab staf itu.

"Ok, saya pergi ke sana. Terima kasih. Tadi orang sana cakap tak ada, sekarang ada pula," rungut saya sambil berlalu pergi.

Saya ambil keputusan untuk menyelesaikan urusan tersebut pada hari ini juga kerana bimbang tidak sempat menuntutnya sebelum tamat tempoh promosi. Maka saya terus berpatah balik ke The Mines dan mujur juga trafik lancar menyebabkan saya mengambil masa yang singkat sahaja untuk sampai ke sana. Disebabkan itu juga, saya terpaksa membayar tiket parkir kereta sekali lagi. Usai memarkirkan kereta, saya terus menuju ke kaunter JW dan mujurlah JW yang saya temui tadi masih ada di situ.

"Dik, ingat tak tadi akak datang tanya pasal nak redeem kerusi pejabat guna treatpoints dan adik cakap stok dah habis?" soal saya kepada JW tersebut.

JW menganggukkan kepala tanda masih mengenali saya.

"Akak ke cawangan Kajang tadi. Katanya stok hanya ada di sini sahaja," balas saya semula.

JW tersebut ternyata terkejut dengan kenyataan saya dan menunjukkan riak tidak puas hati dengan kenyataan saya itu.

"Tapi saya dah check tadi, memang tak ada stok kat sini," jawab JW itu.

"Habis tu, kenapa cawangan Kajang bagitahu stok ada di sini?" soal saya lagi.

"Tapi cawangan sana tak ada call kami pun tanya," ujar JW masih tidak puas hati dengan soalan saya.

"Manalah saya tahu, dah orang sana bagitahu dia dah call sini. Diaorang suruh saya jumpa Ija, stock controller kat sini. Korang ni biar betul, macam tak bagi saya redeem je," tegas saya.

Memang diakui saat ini saya sudah mula merasa geram dengan sikap acuh tidak acuh JW tersebut namun saya masih cuba mengawal diri kerana mengenangkan yang saya berpuasa. JW pula membuat panggilan menghubungi staf lebih senior mungkin, meminta agar datang untuk membantunya.

Benar sangkaan saya. Tidak lama selepas itu, seorang staf lain muncul dan menghampiri saya.

"Sori cik, stok item tu memang dah habis," ujar staf senior tersebut kepada saya tanpa bertanya terlebih dahulu kepada saya tentang situasi sebenar yang berlaku.

Berdasarkan kenyataan yang diberi, saya beranggapan mungkin JW tadi sudah menceritakan apa yang berlaku kepadanya sewaktu perbualan melalui telefon tadi.

"Masalahnya, saya dah ke Kajang. Orang sana yang bagitahu stok ada di sini sahaja," balas saya.

Saya akui memang sangat tidak berpuas hati dengan layanan yang diberikan dan ditambah pula dengan sikap tidak membantu yang ditunjukkan.

"Akak kena tunggu stok baru sampailah," kata staf itu lagi sambil matanya meliar ke sekeliling.

Kesabaran saya mula tergugat.

"Saya tak kira, saya mesti dapatkan stok tu sebab saya telah diperbodohkan ke sana ke mari sedangkan awak boleh semak dahulu kedudukan stok dan bukannya menyuruh pelanggan berkejar ke mana-mana cawangan mencarinya sendiri," luah saya dengan nada kesal.

"Masalahnya, sistem pun tak tepat kak. Kadang-kadang apa yang dipaparkan tak semestinya ada," terang staf tersebut menambahkan lagi kebingungan saya.

"Itu bukan masalah saya. Takkan saya sebagai pelanggan pula nak kena tahu apa yang ada dalam sistem tu betul atau tak. Sekarang saya mahukan jaminan yang bila stok masuk, saya akan dapat 1 unit item tu," ujar saya memberi cadangan altenatif.

"Oklah kak, kita akan buatkan invois untuk akak. Nanti stok dah masuk, kita akan hubungi akak untuk datang ambil," kata staf itu menyetujui keinginan saya.

Bukankah lebih mudah jika sejak mula lagi mereka memberikan alternatif sebegitu kepada saya dan bukannya dengan memberi jawapan dan tindakan yang semakin memburukkan keadaan. Apa yang paling saya kesali adalah ketidaksungguhan mereka dalam membantu pelanggan selepas kesukaran yang dialami oleh pelanggan adalah berpunca daripada ketidakcekapan mereka sendiri. Saya masih boleh menerima jika mereka meminta maaf selepas kekeliruan yang berlaku dan seterusnya mereka memberi alternatif kepada saya untuk dipertimbangkan. Tindakan membiarkan sahaja mana-mana pelanggan berada dalam kekeliruan sememangnya boleh mencetuskan suasana yang kurang menyenangkan. Pelanggan merasa tidak dihargai lantas memberikan respon yang tidak terjangka. Dalam kes saya, akhirnya saya mendapat tempahan untuk unit tersebut sebaik stok baru sampai namun itu pun selepas saya sendiri yang bertegas untuk mendapatkannya juga. Jika saya hanya berlalu begitu sahaja dan menerima apa jua layanan acuh tidak acuh yang diberikan, sudah pasti saya tidak akan mendapatnya.

Entahlah, kadang-kadang saya hairan dengan sikap sesetengah pekerja yang dipertanggungjawabkan untuk melayan pelanggan. Seolah-olah tidak ternampak keikhlasan apabila melakukannya. Saya pula jenis yang amat pantang jika terasa hak sebagai pengguna diperkotak-katikkan kerana saya merasakan kita mengeluarkan sejumlah wang untuk mendapatkannya. Kita bukan ingin mendapatkannya secara percuma. Sesetengah orang mungkin akan merasakan yang saya ini seorang yang cerewet tapi pada saya, cerewet saya kena pada tempatnya. Ini soal hak kita sebagai pengguna dan jika kita terasa hak itu diabaikan atau tidak diterima sedangkan kita membayar untuk mendapatkannya, maka kita selayaknya menuntut kembali bahagian yang tidak diperoleh itu. Terserahlah bentuk pengembalian yang ingin diberikan oleh peniaga atau penyedia perkhidmatan asalkan kita dilayan seadilnya.

Saya berpendapat tindakan tidak ambil kisah pengguna terhadap hak-hak mereka sendiri menyebabkan  peniaga atau penyedia perkhidmatan juga tidak ambil peduli tentang kepentingannya. Amat sukar mencari peniaga yang benar-benar jujur pada hari ini selain mengharapkan keuntungan semata-matanya. Selagi itu berlaku, selagi itulah saya akan memastikan apa yang saya terima adalah setimpal dengan apa yang saya bayar.

No comments: