Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, August 24, 2011

Ketupat Sotong dan Aiskrim Strawberi

Bismillahirrahmanirrahim...

Ketupat Sotong

Beberapa hari lepas, saya nyatakan pada status di FB keinginan untuk memakan ketupat sotong iaitu sejenis kuih tradisional yang terkenal di negeri-negeri Pantai Timur. Saya baru sahaja menikmati keenakannya sewaktu pulang menyambut Ramadhan di kampung baru-baru ini tetapi saya tidak pernah menemuinya dijual di sini. Lucunya, kenyataan saya di FB menarik perhatian beberapa orang teman sehingga ada yang meminta saya memasaknya kerana mengidam dan ada yang meminta resepi untuk mencubanya sendiri. Demi memenuhi hasrat teman-teman, usai urusan servis kereta pada pagi Sabtu, saya terus menuju ke Tesco Cheras untuk membeli sotong segar. Saya borong 3 kilo sotong beserta bahan-bahan berkaitan untuk membuat ketupat sotong. Secara kebetulan, saya bercadang untuk menghadiri majlis berbuka puasa bersama teman-teman lama di SMAASZA pada hari tersebut. Justeru, saya bercadang untuk membawanya bagi memenuhi permintaan beberapa orang teman sebelum ini dan sebahagiannya pula untuk teman-teman yang mengidam.

Pada saya, penyediaan ketupat sotong adalah sangat mudah. Fasa melecehkan cuma semasa untuk membersihkan sotong daripada kotoran dakwat hitam dan juga membuang kulit sotong. Terserah citarasa masing-masing sama ada untuk membuang kulit merah yang meliputi sotong atau tidak tetapi saya lebih gemar menikmati ketupat sotong tanpa kulitnya. Ada yang sengaja tidak membuangnya agar warna kuah kelak bertukar menjadi merah.

Sotong yang telah siap dibersihkan
Selain sotong, bahan-bahan lain yang diperlukan adalah,

1. Beras pulut
2. Pencungkil gigi
3. Santan
4. Halba
5. Serai
6. Bawang putih
7. Bawang merah
8. Halia
9. Garam
10. Gula kasar/Gula melaka

Pencungkil gigi
Pada saya, cara untuk membuatnya cukup mudah dan ringkas asalkan kesemua bahan-bahan yang diperlukan mencukupi. Mula-mula beras pulut yang telah dibersihkan dimasukkan ke dalam sotong pada kadar separuh sahaja. Disarankan untuk tidak memasukkan beras pulut dengan padat supaya apabila pulut mengembang, kulit sotong tidak terkoyak kerana ruang yang ada tidak mampu menampungnya.

Beras pulut

Beras pulut yang telah dibersihkan dimasukkan ke dalam sotong

Kemudian sotong dicucuk dengan pencungkil gigi agar beras pulut yang telah dimasukkan ke dalamnya tidak terkeluar semasa proses memasak kelak. Sementara itu, bahan-bahan lain iaitu bawang merah, bawang putih dan halia dimayang halus sebelum dimasukkan ke dalam periuk yang mengandungi santan. Kemudian hidupkan api sambil santan dikacau supaya tidak pecah minyak. Seterusnya masukkan halba, serai, gula dan garam ke dalam campuran santan tadi dan tunggu hingga santan mendidih. Apabila santan sudah mendidih, masukkan sotong-sotong yang telah siap dimasukkan beras pulut tadi ke dalamnya dan biarkan beras pulut hingga masak. Warna kuah pula akan menjadi putih sekiranya kita menggunakan gula kasar dan warna coklat pula apabila menggunakan gula melaka namun kedua-duanya saya gemari juga. Selalunya masa diambil untuk beras pulut masak cuma sekitar 10-15 minit sahaja. Mudah bukan?

Sotong dimasukkan ke dalam kuah santan yang mendidih

Sesudah masakan siap, bolehlah dihidang dan sesuai dimakan untuk minum petang bersama keluarga atau ada juga sesetengah orang yang menjadikannya pencuci mulut selepas makan tengahari atau makan malam. Terserah pada citarasa masing-masing. Kalau pada saya, bila-bila masa pun sesuai dimakan cuma jangan diamalkan selalu kerana kandungan kolesterolnya yang agak tinggi di samping harga sotong yang boleh tahan juga :)

Aiskrim Strawberi

Saya memborong banyak buah strawaberi semasa kunjungan terakhir ke Cameron Highland sebelum Ramadhan baru-baru ini. Saya memang berniat untuk mengisar dan menjadikannya aiskrim sepertimana yang dinikmati di Cameron sebelum ini. Harganya sekitar RM1 sebatang dan saiznya lebih kecil. Namun niat saya itu sering terhalang kerana saya terlupa untuk membeli plastik aiskrim yang akhirnya saya beli di sebuah kedai di belakang teratak saya sahaja. Justeru, 2 hari lepas, usai memasak makanan untuk sahur, saya mengeluarkan strawberi daripada peti sejuk dan mengisarnya. Kemudian saya campurkan sedikit air gula untuk mengurangkan rasa masam strawberi.

Strawberi sebelum dikisar

Plastik aiskrim
Akhirnya, saya masukkan hasil kisaran strawberi dan air gula ke dalam plastik aiskrim dan diikat kemas-kemas. Hasilnya, saya peroleh sekitar 25 batang aiskrim. Nyam nyam! Tidak sabar untuk menikmatinya. Proses paling penting sudah tentulah dengan membekukannya di dalam peti sejuk sebelum boleh dinikmati kesedapannya.

Ikat kemas-kemas

Sejuk beku

Kini, setiap hari selepas pulang dari solat tarawih, benda pertama yang akan saya cari adalah aiskrim strawberi. Nyam nyam! :D 

5 comments:

MamaYatie said...
This comment has been removed by the author.
MamaYatie said...

utk pengetahuan carey, itu lah pest time seumur hidup saya makan ketupat sotong!! sedapnya!!!! tq kerana sudi memenuhi hasrat kawan2 mu ini..hahaaa

**kemudian hidupkan 'air' ???errkkk???

Carrie-Ma said...

hahaha api kot

Aida Manap said...

ck...alhamdulillah, akulah salah sorang pengidam yg dpt merasa ketupat sotong ko tu..mmg sedapla ck!!! blh bukak gerai next time..heheheh..thanx ck!!!

Wan Anie said...

terima kasih ketupat sotong yang enak ... em nampaknya ramai yang mengidamkannya...

rumah ni pun ada stock plastik aiskrim cuma sudah lama tak proses... last haritu buat aiskrim letak bubur kacang..