Projek Pembinaan Surau An-Nur

Tuesday, August 2, 2011

Kembara Pra-Ramadhan 1432H

Bismillahirrahmanirrahim...

Sudah beberapa kali saya datang ke Cameron Highland sebelum ini tetapi untuk rekod, ini kali ketiga saya ke Cameron Highland pada tahun ini sahaja. Kali pertama adalah semasa mengikuti urusan rasmi anjuran pejabat, kali kedua bersama teman-teman dan kali ini iaitu kali ketiga bersama ahli keluarga. Nampaknya selepas ini saya perlu me'rehat'kan diri daripada datang ke sini lagi dalam masa terdekat. Namun apa yang menariknya, ketiga-tiga kunjungan saya tersebut dipenuhi dengan lawatan ke tempat-tempat yang berbeza tetapi buah tangan yang diborong pula sudah pasti sama iaitu teh dan buah strawberi. Saya namakan kembara ini sebagai kembara pra-Ramadhan kerana ia merupakan aktiviti terakhir kami sebelum menyambut Ramadhan. Dari situ, kami akan terus pulang ke kampung untuk menyambut Ramadhan bersama Abah dan Ummi.

Impian Jadi Nyata
Kunjungan kali ini juga adalah untuk memenuhi impian saya menginap di Hotel Equatorial, Cameron Highland. Mungkin kedengaran agak lucu tetapi saya sudah lama menyimpan hasrat untuk menginap di sini iaitu sejak kali pertama datang ke sini pada tahun 2002. Waktu itu saya diajak oleh abang kedua, BaAn dan keluarga untuk turut serta ke sana. Ia hanya kunjungan singkat dan kami tidak bermalam di situ. Selepas itu, kami pernah beberapa kali datang lagi ke sini tetapi menginap di sebuah apartmen selama 1 malam.

Saya akui Cameron Highland memang sebuah tempat yang selesa dan mendamaikan terutama untuk me'lari'kan diri daripada kebingitan kota. Udaranya yang nyaman secara semulajadi tanpa memerlukan sokongan penghawa dingin sememangnya cukup menyelesakan. Perancangan awalnya saya berhajat untuk turut mengajak Abah dan Ummi turut serta dalam kembara ini tetapi apabila masa tidak menyebelahi Abah yang perlu mempersiapkan diri bertugas sebagai imam solat Tarawih, akhirnya hanya kami adik-beradik sahaja yang menyertai kembara ini.

Sungai Palas BOH Tea Plantation

Sengaja kami tiba awal di sana agar dapat memanfaatkan masa dengan semaksima mungkin. Destinasi pertama dituju sebaik tiba di sana adalah Sungai Palas BOH Tea Plantation. Ia terletak di kaki Gunung Brinchang dan laluan untuk ke sana sememangnya agak mencabar berikutan keadaan jalan yang sempit di lereng-lereng bukit. Saya perlu membunyikan hon setiap kali tiba di selekoh tajam dan kadang-kala memberhentikan kenderaan apabila bertembung dengan kenderaan lain yang datang dari arah bertentangan. Dalam kunjungan sebelum ini, kami gagal untuk memasuki tempat ini kerana tiba agak lewat petang sedangkan tempat tersebut dibuka sehingga jam 4.30 petang sahaja. Pemanduan penuh mencabar ke situ memang berbaloi kerana suasana dan pemandangannya yang begitu indah dan nyaman terbentang luas di hadapan mata. Lebih menarik apabila kami berpeluang melawat kilang membuat teh BOH yang telah mula beroperasi sejak tahun 1929. Sempat juga kami memborong beberapa paket teh untuk dibawa pulang dan harganya pula memang jauh lebih murah berbanding harga di pasaran.

Hampir 1 jam di situ, kami menuruni kembali lereng bukit dan kali ini perjalanan terasa lebih singkat. Mungkin benar juga pesanan orang tua, semasa kita pergi pokok-pokok masih belum mengenali kita dan sibuk 'menegur' kita tetapi apabila kita pulang, mereka sudah mengenali kita. Sejauh mana kebenaran fakta ini tidak pula saya ketahui tetapi hal ini memang kita alami setiap kali menjejakkan kaki di bumi asing.

Berbaloi perjalanan mencabar yang ditempuh untuk tiba ke sini

Untungnya, Hotel Equatorial terletak tidak jauh dari simpang yang kami turuni, lalu kami terus mendaftar masuk ke situ pada jam 2.30 petang. Kami diberi bilik penginapan pada aras 11 dan bersebelahan antara satu sama lain. Alhamdulillah, tercapai juga impian saya untuk menikmati panorama indah Cameron Highland dari situ.

Manusia dan alam tidak dapat dipisahkan

Usai solat dan berehat seketika, kami meneruskan lawatan kerana tidak mahu membazirkan masa. Waktu bersantai di dalam bilik adalah pada waktu malam kelak. Destinasi kami yang seterusnya adalah Taman Agroteknologi MARDI yang terletak di Tanah Rata. Sengaja kami ke situ terlebih dahulu kerana bimbang tidak sempat melawatnya pada keesokkan hari. Dengan kadar bayaran RM3 bagi dewasa, RM1.50 bagi kanak-kanak berusia 7 tahun ke atas, kami dapat menikmati pelbagai spesies bunga-bungaan yang ditanam dan dijadikan lanskap di situ. Di samping itu, terdapat juga tanaman sayuran seperti tomato dan labu air yang merupakan hasil kajian MARDI untuk membantu para petani. Manusia dan alam memang sebati dan tidak dapat dipisahkan. Mungkin kerana itu saya merasa cukup damai dikelilingi oleh pelbagai bungaan dan tumbuhan di situ. Kami tinggalkan tempat tersebut pada jam 5 petang dan sempat singgah di salah sebuah gerai makan untuk mengalas perut kerana kami belum makan tengahari sejak tiba tadi.

Seterusnya, kami bercadang untuk melawat ladang strawberi yang terletak bersebelahan dengan Hotel Rosa Pasadena, Brinchang tetapi malangnya apabila kami tiba di sana, ia sudah ditutup kerana waktu operasi hanya sehingga jam 5.30 petang sahaja. Lalu kami singgah di pasar malam Brinchang untuk membeli makanan dan buah tangan kerana tidak bercadang untuk keluar lagi pada waktu malam. Kebiasaannya, saya lebih gemar memarkirkan kenderaan di tepi jalan sahaja dan agak jauh daripada tapak pasar malam tetapi apabila memikirkan kehadiran anak-anak kecil dan ibu mengandung, saya putuskan untuk memarkir kenderaan di tapak yang disediakan dan dikenakan caj sebanyak RM3.

Lanskap yang menarik

Usai membeli apa yang patut, kami kembali ke hotel untuk beristirehat dan menikmati suasana malam di bilik penginapan. Aduhai, kenyamanannya memang menggamit saya untuk melelapkan mata ditambah pula dengan selimut tebal yang membaluti tubuh. Tiada apa yang menarik pada waktu malam di sini kecuali kedinginan dan kenyamanan udara yang sungguh mendamaikan. Sudah pasti suasana ini cukup berbeda dan tidak akan diperoleh apabila berada di ibu kota.

Pasar malam Brinchang

Seawal pagi esoknya, kami bersiap untuk mendaftar keluar dan bertolak pulang ke kampung dengan melalui pekan Ringlet. Namun sebelum itu, kami sempat singgah sebentar di Kea Farm, ladang strawberi dan pasar tani Brinchang untuk membeli buah tangan. Tidak lengkap kunjungan ke sini jika tidak membeli jagung, sayur-sayuran dan buah strawberi untuk dibawa pulang. Destinasi terakhir kami sebelum pulang adalah kafe Bharat Plantations dan kami sempat menikmati seteko air teh di situ sebelum meneruskan perjalanan.

Kafe Bharat Plantation

Masjid Kg Kuala Teh, Jerantut

Perjalanan pulang sememangnya agak mencabar kerana melalui jalan dalam dan bukannya lebuhraya. Ia adalah jalan yang pernah saya tempuhi semasa kunjungan kali pertama ke Cameron Highland pada tahun ini. Namun kali ini, perjalanan diteruskan dengan memasuki daerah Jerantut, Raub, Kuala Lipis, Jengka dan akhirnya Maran. Kasihan kereta saya kerana didera melalui jalan yang kekadang berlopak dan berlubang serta dikelilingi ileh ladang kelapa sawit sepanjang hampir 5 jam perjalanan sebelum kami tiba di Kuantan. Jalan yang elok hanya kami temui sewaktu menghampiri pekan Maran dan kami keluar di persimpangan Agro Resort Sungai Semuji. Dari situ, barulah kami memasuki Lebuhraya Pantai Timur dan keluar di persimpangan Gambang. Hanya saya sahaja yang memandu sendirian sepanjang perjalanan dan ia memang pemanduan yang cukup meletihkan. Namun keletihan itu berbaloi kerana saya gemar memandu terutama di laluan yang mencabar.

Pembuka Selera

Dalam perjalanan, kami sempat singgah untuk solat di Masjid Kampung Kuala Teh, Jerantut dan makan tengahari di Restoran Selera Moksu, Jerantut. Kami memang makan dengan sangat berselera kerana hidangan yang disediakan adalah lauk kampung berulam daun gajus dan sambal tempoyak yang cukup menggiurkan.

Restoran Selera Moksu

Ketika berada di bandar Kuantan, berlaku satu insiden yang mendukacitakan apabila kereta saya telah disaman oleh penguatkuasa kerana tidak membayar tiket parking. Dek kerana keletihan memandu dan kekeliruan dengan peraturan perlu membayar parking walaupun pada hari Ahad, saya sedikit naik angin terhadap penguatkuasa tersebut. Pun begitu, saya segera beredar dari situ kerana bimbang kemarahan saya akan makin membara jika masih lagi berhadapan dengan penguatkuasa tersebut. Saya perlu segera beredar untuk meredakan amarah di hati atau saya mungkin akan memburukkan lagi keadaan. Tujuan saya singgah di situ adalah untuk menghantar adik ipar yang memarkirkan kereta di tempat letak kereta berhampiran dan saya hanya singgah sebentar sahaja di situ. Tambahan pula, saya beranggapan tiada sebarang bayaran parking dikenakan pada hujung minggu seperti amalan di KL. Akhirnya, saya minta bantuan adik ipar untuk menjelaskan kadar saman yang telah dikenakan terhadap kesalahan tersebut.

Jangkanya, kami akan tiba di kampung (Dungun) pada jam 5 petang tetapi kerana kelewatan melalui jalan dalam, kami hanya tiba pada jam 7.30 malam. Usai melepaskan lelah seketika, kami terus mandi dan bersiap untuk mendengar pengumuman Penyimpan Mohor Besar tentang tarikh permulaan puasa. Sah, puasa bermula seperti dijadualkan iaitu pada hari Isnin dan kami akan menunaikan solat Tarawih bermula pada malam tersebut. Solat kami di masjid diimamkan oleh Abah yang pada mulanya hanya merancang untuk melakukannya sebanyak 8 rakaat sahaja kerana keadaan kesihatan yang kurang memuaskan tetapi apabila tiada pengganti, Abah akhirnya telah menghabiskan solat sehingga 23 rakaat. Kami? 8 rakaat sahaja kerana terus-terang keletihan masih jelas bersisa dalam diri kesan perjalanan jauh yang baru berakhir.

Untuk sahur pula, kami bangun seawal jam 4.30 pagi dan makan secara ala kadar sahaja tetapi daya penariknya adalah petai. Ya, saya akan makan nasi sekali sehari sepanjang Ramadhan sama ada semasa berbuka atau bersahur. Nampaknya terpaksalah saya 'berpuasa' daripada cabaran tanpa nasi saya sepanjang bulan ini. Namun, ia akan saya teruskan semula sebaik tamat bulan Ramadhan kelak.

Malam tadi, selepas solat Tarawih, kami bertolak pulang ke KL dengan membawa bekal lauk untuk bersahur. Perjalanan hanya mengambil masa selama 4 jam sahaja kerana keadaan trafik yang lengang dan kali ini pemanduan oleh 2 orang pemandu iaitu saya dan adik lelaki, BaYu. Saya tewas melawan rasa ngantuk di tengah perjalanan dan untuk mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku, pemanduan diteruskan oleh BaYu. Kini, saya kembali kepada rutin harian di pejabat dan masih belum memutuskan lokasi untuk berbuka puasa kelak.

Jika diikutkan hati, saya ingin pulang lagi ke kampung pada minggu hadapan tetapi mungkin dengan menaiki bas sahaja. Kasihan juga kereta saya lunyai dikerjakan ke sana dan ke mari. Sekali sekala ia perlu diberi rehat.