Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, July 19, 2011

Usrah

Bismillahirrahmanirrahim...


Perkataan usrah berasal dari kalimah Arab, (الأسرة ) yang bermaksud keluarga. Manakala menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, keluarga bermaksud kaum, saudara mara, kaum kerabat, sanak saudara atau pun ia disebut sebagai famili.

Manakala dari segi istilahnya pula, usrah bermaksud kumpulan atau individu atau mukmin yang beriman dengan agama Islam, berusaha dan tolong-menolong di antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam berdasarkan kepada perintah Allah di dalam surah al-Maaidah ayat 2 yang bermaksud,

“Dan hendaklah kamu bertolong-tolong untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolong dalam membuat dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaan-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintahnya)."

Pembentukan Usrah yang pertama yang dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w ialah di rumah al-Arqam bin Abi –Arqam. Rasul mengajar mereka yang hadir setiap ayat Quran yang diturunkan. Baginda juga menekankan proses pembinaan sifat-sifat luhur seperti baik hati,amanah, bertanggungjawab, bercakap benar, berani dan sebagainya di dalam diri para sahabat.

Justeru, ‘usrah’ bukan sahaja tempat untuk menyampaikan atau mendapatkan ilmu, malahan ia merupakan tempat untuk sesama ahli kumpulan membincangkan sesuatu masalah yang timbul dan juga tempat untuk membentuk peribadi dan sahsiah ahli usrah dan saling membantu apabila ada ahli yang ditimpa kesusahan. Usrah juga merupakan satu medium dakwah untuk berdialog mengenai Islam secara dinamik.

Kali pertama saya mengikuti program usrah adalah sewaktu menuntut di Sekolah Menengah Agama (Atas) Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu, Terengganu dan kali terakhir pula adalah sewaktu masih menuntut di UIA iaitu kira-kira 8 tahun yang lalu. Itupun kerana usrah merupakan antara perkara yang wajib dihadiri dan saya menghadirinya demi untuk memenuhkan tuntutan jam kredit yang ditetapkan. Sejujurnya, saya tidak pernah benar-benar menghayati akan kepentingan dan keperluan pelaksanaan program tersebut.
 
Minggu lepas, saya terbaca makluman di laman FB milik Wardina tentang satu program yang dinamakan Big Usrah Circle akan diadakan pada 17 Julai 2011 bertempat di Masjid Al-Mukhlisin, Alam Damai, Cheras. Apa yang membuatkan saya tertarik hati untuk menyertai program ini adalah kerana penceramah yang akan mengisi slot tersebut adalah seseorang yang sememangnya saya kagumi kerana latar belakangnya yang agak menarik. Beliau yang saya maksudkan adalah Profesor Madya Dr. Harlina Binti Siraj. Saya mengagumi beliau kerana selain cemerlang dalam dunia pekerjaan sehingga berjaya menjadi doktor pakar perubatan sakit puan, pada masa yang sama beliau juga aktif dalam kerja-kerja sukarelawan malah sanggup mengorbankan banyak masa demi sesuatu yang beliau percayai. Namun saya yakin, ramai juga yang hadir kerana faktor kehadiran Wardina dan Catriona Ross yang saya rasa memberikan pengaruh yang baik terutama kepada adik-adik remaja. Boleh dikatakan ramai yang begitu teruja untuk menyertai program usrah ini kerana turut dihadiri oleh Wardina tetapi kehadiran saya adalah kerana ingin bersua sendiri dengan Dr. Harlina (beliau membahasakan diri sebagai Dr.Har). Saya akui Dr.Har turut dikaitkan dengan sebuah parti politik, namun itu tidak sepatutnya menjadi penghalang selagi perkara yang disampaikan tidak menjurus ke arah unsur-unsur politik. Itu prinsip saya kerana kita bebas untuk mendengar sebarang pendapat daripada sesiapa sahaja. Pada akhirnya, kita dikurniakan akal fikiran oleh Allah Taala untuk menilai dan membuat keputusan sendiri.
 
Kehadiran saya semalam turut ditemani seorang rakan, Haizum, yang secara kebetulan menyatakan persetujuan untuk hadir pada saat-saat akhir. Mujur juga lokasi program mudah untuk ditemui hasil bantuan AJK program yang telah menge-melkan peta lokasi kepada saya lebih awal. Sejurus tiba, kami terus menyertai jemaah untuk menunaikan solat Asar. Usai solat Asar, sempat juga saya bersalam dengan Wardina yang kebetulan duduk bersebelahan dengan saya bersama anak-anaknya. Dia memaklumkan yang lokasi program adalah di tingkat atas masjid dan meminta kami semua berkumpul di sana. Saya puji pengurusan masjid yang menyediakan kemudahan yang selesa kepada jemaah yang hadir termasuk meja yang mencukupi serta kemudahan ICT untuk kegunaan penceramah.
 
Kehadiran yang melebihi 70 orang sememangnya cukup mengujakan Dr. Har yang tidak menjangka jumlahnya akan mencecah seramai itu. Pebincangan beliau menggunakan tafsir Al-Quran dan buku rujukan bertajuk 'Apa Makna Saya Menganut Islam' karya saudara Fathi Yakan. Sebuah buku yang pernah saya gunakan sebagai rujukan semasa mempelajari salah sebuah subjek di UIA tetapi tidak benar-benar saya hayati kandungannya. Kini saya amat merasa kerugian itu namun diharap masih belum terlambat untuk saya menghayati semula kandungannya. Kebiasaannya program yang diadakan pada waktu petang akan mengundang rasa mengantuk namun anehnya saya kekal segar mengikuti perbincangan dan kupasan oleh Dr. Har sehingga akhir iaitu ketika hampir masuk waktu Maghrib. Mungkin kerana saya sudah menetapkan minda dari awal untuk benar-benar memanfaatkan kunjungan pada kali ini dan penyampainya pula adalah seseorang yang saya hormati. Pertemuan seterusnya insyaAllah akan diadakan pada bulan Ramadhan dan waktu serta harinya akan dimaklumkan kemudian kepada kami melalui e-mel.
 
Usai solat Maghrib, kami bersurai namun saya dengan sukarela menghantar seorang teman yang baru dikenali ke rumahnya di Pandan Jaya. Kesungguhannya yang sanggup datang dengan menaiki pengangkutan dan berjalan kaki kerana tidak menjumpainya lokasi program amat saya kagumi. Malah hampir-hampir dia memutuskan untuk berpatah balik kerana usaha mencari lokasi program gagal. Namun akhirnya dia menemui juga masjid tersebut setelah bertanya kepada seseorang yang ditemui di sekitar kawasan itu. Mulanya dia hanya meminta tolong saya untuk menghantarnya ke mana-mana stesen bas atau teksi berdekatan tetapi apabila melihat waktu yang sudah agak lewat dan berbahaya bagi seorang wanita untuk berjalan seorang diri, saya memutuskan untuk menghantarnya terus pulang ke rumah. Secara kebetulan, Haizum juga perlu berjumpa dengan seorang rakan yang akan membantunya menyiapkan tugasan master di Hotel De Palma, Ampang. Justeru, keputusan saya untuk menghantar teman baru itu pulang ke rumah sebenarnya turut membantu Haizum. Alhamdulillah, perjalanan pergi dan balik lancar tanpa sebarang kesesakan trafik walaupun saya melalui MRR2.
 
Sungguh saya terasa benar-benar puas kerana dapat mengisi masa hujung minggu dengan sesuatu yang bermanfaat malah ia adalah sesuatu yang sudah lama saya dambakan. Saya mencari ruang untuk saya melibatkan dalam program yang boleh membuatkan saya sentiasa merasa dekat padaNya. Sedaya mungkin saya akan cuba untuk memastikan diri untuk hadir bagi program akan datang.

No comments: