Projek Pembinaan Surau An-Nur

Saturday, July 23, 2011

Sejenak Di Cameron Highland

Bismillahirrahmanirrahim...

Bersiaran daripada Cameron Highland :)
Segalanya bermula apabila saya menyuarakan keinginan untuk ke Cameron Highland di laman FB. Ada teman-teman yang menyatakan keinginan untuk turut serta. Setelah kata sepakat dicapai, saya terus membuat pencarian penginapan di sana melalui laman mudah.my. Untuk menjimatkan kos, kami bersetuju untuk menginap di apartmen sahaja. Lalu saya membuat tempahan berkenaan dengan pemilik apartmen iaitu Encik Ramli.

Hajjah Shikin, Pachat, Tmot
Percutian singkat pada kali ini turut disertai oleh seorang teman, Hajjah Shikin, yang sedang pulang bercuti daripada Arab Saudi. Kami bertolak daripada teratak saya pada jam 9 pagi dan meneruskan perjalanan melalui lebuhraya. Dalam perjalanan, kami singgah di R&R Rawang untuk sarapan sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi dituju. Alhamdulillah perjalanan kami lancar melalui Simpang Pulai dan tiba di perhentian pertama iaitu Bharat Plantations pada waktu tengahari. Kami singgah untuk menikmati hidangan teh di samping mengalas perut dan menikmati pemandangan kebun teh.

Alas perut

Saya dan Hajjah Shikin
Usai mengalas perut, kami terus mendaftar masuk ke apartmen yang terletak di Tanah Rata. Kami amat berpuashati dengan kemudahan yang disediakan malah kagum melihat kesungguhan pemilik menghias apartmen. Ia membuat kami terasa seperti berada di rumah sendiri malah lebih menyeronokkan apabila udara yang begitu segar dapat dinikmati kerana kedudukan apartmen yang terletak di atas bukit. Tambahan pula hujan turun sebaik kami memasuki kawasan Tanah Rata dan ia menambahkan lagi kedinginan dan kenyamanan yang sedang dinikmati.

Bilik Ke2

Pemandangan dari tingkap bilik ke2

Dapur Kering
Usai merehatkan diri buat seketika dan solat jamak, kami memulakan sesi merayau-rayau dengan destinasi pertama dituju adalah kafe Bharat Plantations yang akan ditemui sekiranya melalui jalan Tapah. Seterusnya, kami ke Taman Agro Al-Mashoor yang terletak di Kampung Taman Sedia. Walaupun sebelum ini saya pernah beberapa kali datang ke Cameron Highland, ini merupakan kali pertama saya sampai ke taman ini. Mungkin kerana kedudukannya yang agak jauh ke belakang menyebabkan ramai pengunjung tidak perasan tentang kewujudannya. Saya mendapat tahu tentang tempat ini pun secara tidak sengaja iaitu semasa melayari Internet untuk mencari maklumat tentang Cameron Highland. Kami mengambil peluang untuk menikmati strawberi bersalut coklat dan membeli beberapa produk berasaskan strawberi sebagai buah tangan untuk dibawa pulang.

Dari situ, kami terus ke Pasar Tani Brinchang yang sudah pasti dipenuhi dengan ramai pengunjung lain. Oleh kerana hujan masih turun rintik-rintik, teman-teman saya telah membeli baju hujan untuk dipakai semasa membeli-belah di pasar tani namun saya tidak membelinya kerana sudah mempunyai payung. Lagak mereka bertiga kelihatan seperti ikon DIGI yang merayau-rayau di Cameron Highland pula.

Kami turut membeli makanan untuk makan malam dan sudah pasti turut memborong buah strawberi, buah yang wajib dibeli jika berkunjung ke sini. Sebelum kembali ke apartmen, kami sempat makan malam di sebuah restoran bersebelahan Masjid Brinchang. Malam ini kami bersantai sepuasnya di apartmen sambil menonton TV yang dilengkapi kemudahan Astro.

Cadangnya, esok pagi kami akan terus mendaftar keluar dan singgah di beberapa lokasi di sepanjang perjalanan sebelum pulang ke KL melalui Simpang Pulai. Biarpun hanya seketika, saya gembira kerana dapat meluangkan masa berkualiti bersama teman-teman di samping dapat melarikan diri dari kekusutan tempat kerja. Lebih menarik, saya akan datang ke sini sekali lagi pada minggu hadapan bersama adik-adik pula.