Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, July 12, 2011

Pertemuan Semula Yang Meninggalkan 1000 Kenangan

Bismillahirrahmanirrahim...

9 Julai 2011 ~ Tarikh keramat buat kami bekas pelajar MRSM Muar 95/96 apabila berjaya menganjurkan program pertemuan semula @ reunion buat pertama kali selepas 15 tahun meninggalkan bangku maktab. Tiada yang lebih menggembirakan apabila bertemu semula dengan para guru yang telah mencurahkan bakti mendidik tanpa jemu. Kehadiran hampir 30 orang guru cukup menghangatkan lagi suasana. Ada yang seolah-olah kehilangan kata-kata apabila bersua kembali dengan para sahabat yang sama-sama membesar di usia remaja. Keletihan menganjurkan program ini hilang begitu sahaja saat melihat para guru memaparkan senyuman kegembiraan dan rasa terharu diraikan dalam majlis makan malam. Sesungguhnya apa yang kami lakukan ini sangat kecil nilaiannya jika dibandingkan dengan jasa yang telah dicurahkan oleh para guru kepada kami selama 2 tahun berada di MRSM Muar.

Backdrop, simple yet creative

Menu Makan Malam

Goodies Bags

Meja Pendaftaran

Dewan

Cikgu Sheikh, insan yang banyak menyokong bakat penulisan saya

Cikgu Atan, warden yang paling digeruni pelajar suatu masa dulu

Bergambar kenangan

Tenaga Penggerak, I am proud to be part of the team
Kepuasan yang diperoleh tidak pernah saya rasakan sebelum ini seperti apabila mengendalikan program-program rasmi. Kali ini perasaan itu cukup berbeza dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Benarlah, jika sesuatu pekerjaan itu dilakukan dengan penuh keikhlasan tanpa mengharapkan balasan, ia pasti akan membuahkan hasil yang tidak disangka-sangka. Terasa berbaloi menggagahkan diri menghadiri beberapa siri perbincangan selepas tamat waktu pejabat bersama teman-teman seperjuangan lain dan mencuri masa menyelesaikan tugasan yang dipertanggungjawabkan apabila melihat hasilnya pada malam itu.

Sejujurnya, saya amat jarang melibatkan diri dengan aktiviti-aktiviti begini secara langsung. Malah sejak dari zaman persekolahan lagi, penglibatan saya dalam sesuatu persatuan atau kelab hanya sekadar untuk memenuhi syarat kredit. Saya sering mengelak dipertanggungjawabkan untuk memegang jawatan tertentu kerana berasa akan mengganggu waktu pembelajaran saya. Seringkali saya hanya akan memegang jawatan yang saya ketahui tidak akan menyebabkan saya meluangkan banyak waktu sehingga terpaksa bergelut dengan masa belajar. Semasa di universiti pula, saya telah dipaksarela oleh rakan-rakan sebaya untuk menjawat jawatan sebagai exco dalam Badan Perwakilan Pelajar kerana rata-rata pelajar kejuruteraan memang tidak berminat untuk menyertainya. Namun saya akui sumbangan saya pada waktu itu amatlah kecil jika dibandingkan dengan rakan-rakan exco yang lain. Itu pemikiran saya pada waktu itu tetapi apabila masa berlalu dan pemikiran saya juga sudah berubah, saya mula menyedari akan kepentingan melibatkan diri dalam aktiviti berpersatuan. Lalu apabila rakan-rakan alumni MRSM Muar mengadakan mesyuarat, saya tawarkan diri untuk turut serta dan akhirnya menawarkan diri untuk menjadi sebahagian daripada AJK iaitu sebagai bendahari. Saya fikir saya perlu meletakkan diri dalam kedudukan yang tidak kurang pentingnya jika saya benar-benar ingin membantu untuk menjayakan program ini. Sebelum ini saya sememangnya tidak akan sekali-kali menawarkan diri untuk menjawat sesuatu jawatan kecuali jika diarahkan. Namun ia berbeza pada kali ini kerana saya sendiri yang menawarkan diri untuk menjadi bendahari. Saya tidak pernah menyesal malah bersyukur kerana saya menjadi lebih mengenali rakan-rakan yang menghubungi saya untuk mendaftarkan kehadiran dan juga menjelaskan bayaran penyertaan. Alhamdulillah, penyertaan yang pada awalnya hanya sekitar 50 orang sahaja akhirnya mencecah 100 orang pada saat-saat akhir. Ia sesuatu yang sungguh mengujakan dan membuatkan kami lebih bersemangat untuk menjayakannya. Turut menambahkan semangat kami adalah sokongan kewangan yang telah diberikan oleh rakan-rakan yang lebih berjaya dalam bidang perniagaan sehingga mampu menanggung kos kehadiran para guru ke makan malam.

Saya masih ingat kerisauan Adha, rakan yang dipertanggungjawabkan untuk menjemput para guru yang akan menghadiri makan malam kerana maklumbalas positif yang diterima daripada para guru untuk menghadiri makan malam. Dengan keadaan kewangan yang begitu terhad, kami sebenarnya hanya mensasarkan jemputan guru seramai 5 orang sahaja tetapi apabila merasakan wujud ketidakwajaran di situ, kami membuat keputusan menjemput semua guru yang pernah mendidik kami. Namun begitu, kerisauan kami adalah kerana bimbang tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan meraikan para guru. Lalu saya putuskan untuk meneruskannya juga kerana jika niat kita adalah untuk melakukan perkara yang baik, insyaAllah akan dipermudahkanNya jua. Akhirnya, berkat sumbangan rakan-rakan yang tidak dapat menghadiri program tetapi bersedia untuk memberi sokongan kewangan telah membantu kami untuk menampung kos tersebut.

Pujian pengetua terhadap batch kami yang meraikan para guru amat menyentuh hati kerana ini merupakan kali pertama mereka diraikan sebegini oleh bekas pelajar. Terasa sebak apabila mendengar luahan pengetua yang begitu menghargai sedikit usaha kecil yang kami buat tetapi dipandang besar oleh mereka.

Namun, ini hanya permulaan. Masih banyak yang perlu dilakukan oleh kami termasuk diri saya sendiri. Oleh sebab itu, saya tidak menolak apabila dicalonkan semula dalam Mesyuarat Agung Tahunan Pertama Alumni MRSM Muar 95/96 sebagai bendahari. Secara peribadi, saya merasakan sumbangan diri sendiri yang diberikan terhadap persatuan ini masih belum memadai. Saya ingin turut sama membantu menyumbang apa yang terdaya malah sudah banyak cadangan aktiviti yang diterima daripada para alumni sejak program tamat. Syukur kerana mereka (termasuk saya sendiri) sudah mulai nampak akan kepentingan peranan alumni. Ia satu platform untuk kita mewujudkan jambatan antara sekolah dan bekas pelajar. Semoga ukhuwwah yang terjalin ini akan terus mekar sepanjang masa.

4 comments:

MamaYatie said...

kepuasan maksimum! terbaekk la cik care!

mummy2k said...

memang terbaek...

Carrie-Ma said...

mamayatie, yes mmg sgt puas hati. hrp dpt buat yg sama utk smaasza dgn sokongan semua. boleh?

Carrie-Ma said...

mummy2k,

thanx, appreciate it :)