Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, July 1, 2011

Pertemuan Semula ~ Menggamit Memori

Bismillahirrahmanirrahim...

30 Jun 2011 ~ Dalam entri sebelum ini, saya pernah menyatakan yang saya dan teman-teman seperjuangan di MRSM Muar sedang giat mengusahakan program pertemuan semula yang telah ditetapkan pada 9 Julai 2011. Saya merasa sungguh teruja kerana ini merupakan pertemuan semula kami selepas 15 tahun menjalani kehidupan masing-masing sebaik tamat tingkatan lima. Program sehari yang akan bermula pada jam 7.30 pagi di tempat kami mula mengenali iaitu MRSM Muar dan berakhir dengan makan malam di Hotel Muar Traders. Malam tadi kami mengadakan perbincangan terakhir sebelum bersua pada hari kejadian. Sesi perbincangan kami adakan di pejabat salah seorang rakan kami, Fatti, di Cova Square, Kota Damansara. Tempat ini menjadi tempat rasmi kami untuk sesi perbincangan kerana kedudukannya yang mudah untuk dikunjungi dan suasana yang lebih selesa untuk berbincang. Sebelum ini, kami pernah beberapa kali mengadakan perbincangan di tempat-tempat terbuka seperti IKEA, The Curve dan McD Bandar Utama, namun ia gagal mencapai objektif sebenar perbincangan kami. Akhirnya, Fatti secara sukarela telah menawarkan penggunaan ruang pejabatnya sebagai lokasi tetap sesi perbincangan kami. Lebih mengharukan apabila Fatti turut menyediakan juadah buat kami pada setiap sesi perbincangan. Juadahnya pula bukan calang-calang dan istimewa seperti pizza.  

Dari kiri: Ketua AJK, Aziha dan Mayady@Eddie

Dari Kiri: Lin Cas, Shikin (Doktor), Saya ~ serius kan perbincangan kami hehe

Dari Kiri: Adha (Komander Tentera Laut), Wan Fariza (Doktor), Fatti (penaja lokasi perbincangan)

Dari Kiri: Bob (Konsultan), Syukran (Jurutera Toyota), Rafihan (Ejen Prudential)

Meskipun kehadiran pada kali ini tidak seramai seperti sebelum ini, kami tetap meneruskan sesi perbincangan kerana perlu memuktamadkan semua perkara yang telah dirancang sebelum ini. Ketidakhadiran sesetengah AJK pula kerana komitmen mereka kepada kerja dan perkara-perkara lain yang juga penting. Namun begitu, komitmen yang diberikan oleh mereka terhadap program ini amat membanggakan saya. Penglibatan saya pada kali ini sebagai bendahari, AJK logistik dan juga koordinator hari kerjaya sungguh mengujakan kerana kerjasama baik yang saya terima daripada rakan-rakan seperjuangan. Saat ini saya merasakan betapa indahnya anugerah dan nikmat ukhuwwah yang telah dianugerahkanNya kepada saya.

Saya akui terpaksa bergelut dengan waktu untuk memberikan tumpuan antara tugas di pejabat dan tugas-tugas sukarela untuk program ini tetapi kepuasan yang saya perolehi daripadanya sangat berbaloi. Sebagai bendahari, bermakna segala urusan kewangan akan berada di bawah tanggungjawab saya termasuk urusan pembayaran yuran penyertaan, penerimaan sumbangan dan juga pembayaran kepada hotel. Menguruskan penerimaan yuran penyertaan juga memang merenyahkan tetapi amat menyeronokkan apabila setiap hari melihat peningkatan jumlah penyertaan. Pengalaman saya sebelum ini yang banyak berurusan dengan pihak hotel untuk urusan rasmi turut memberi kelebihan kepada saya. Turut membantu saya dalam urusan ini adalah Hidhir, bekas rakan sekelas yang kini bertugas sebagai statistician. Sejujurnya, sokongan dan bantuan mereka yang memberi komitmen menjalankan tugas sukarela sebagai AJK benar-benar membuatkan saya lebih bersemangat untuk menjayakan program ini.

Saya akui pada awalnya saya juga berasa risau dengan jumlah penyertaan yang tidak menggalakkan namun keyakinan untuk menjayakannya tetap ada kerana jika kali ini kami gagal untuk melakukannya, ia pasti akan berkubur begitu sahaja pada masa akan datang. Untuk itu, kami teruskan juga usaha mewarwarkan program ini kepada rakan-rakan sama ada melalui Facebook, emel atau menghubungi sendiri melalui telefon. Selaku bendahari pula, saya perlu memastikan setiap bayaran yang dibuat oleh rakan-rakan yang akan hadir diterima melalui akaun saya sendiri. Lebih mengharukan apabila sumbangan sama ada berbentuk kewangan atau barangan turut diterima daripada rakan-rakan yang tidak dapat menghadirkan diri pada hari tersebut. Sebahagiannya pula ada yang sanggup meluangkan masa pulang ke tanah air meskipun sekarang sedang bertugas di luar negara. Saya tidak dapat mengelak untuk tumpang merasa bangga dengan kejayaan mereka pada hari ini. Masing-masing sudah berjaya dalam bidang mereka sendiri. Namun saya juga ada mendengar cerita tentang rakan-rakan yang belum berjaya. Saya gunakan istilah belum kerana mungkin atas faktor-faktor tertentu, kejayaan sedikit lewat menjengah mereka. Walau bagaimanapun, istilah berjaya itu sendiri adalah sesuatu yang sungguh subjektif. Pada saya, seseorang itu sudah dikira berjaya jika mampu menanggung setidak-tidaknya diri sendiri dan tidak menyusahkan orang lain. Pendek kata, asalkan tidak menjadi penjenayah, itu sudah boleh dianggap berjaya. Namun begitu, pertemuan semula ini diharap akan dapat menggamit memori bersama rakan-rakan kepada zaman paling manis dalam fasa kehidupan yang pernah dilalui. Mungkin juga ia medan untuk rakan-rakan yang telah berjaya membantu yang belum berjaya. Segalanya berkemungkinan asalkan nawaitunya adalah baik.

Kini, hanya tinggal beberapa perkara terakhir yang perlu dibereskan sebelum tanggal 9 Julai. Alhamdulillah, penyertaan sudah mencecah hampir 100 orang dan kehadiran guru juga agak memberangsangkan. Banyak aktiviti yang dirancang untuk memenuhi program tersebut bermula dengan hari kerjaya bersama adik-adik di sebelah siang dan berakhir dengan acara makan malam bersama guru-guru. Pening juga kami memikirkan kaedah terbaik untuk berkongsi pengalaman kami yang tidak seberapa ini dengan adik-adik. Harap-harap tidak ada yang semakin keliru pula selepas berjumpa kami. Hehe.

Apapun, secara keseluruhannya, saya amat amat gembira dengan komitmen yang ditunjukkan oleh rakan-rakan seperjuangan demi untuk menjayakan program yang julung-julung kali diadakan oleh alumni MRSM Muar 95/96 ini. Ini hanyalah langkah pertama kerana selepas ini banyak perkara yang ingin dibuat sebaik mendapat mandat dan sokongan daripada rakan-rakan yang lain. Meskipun kami AJK sementara mungkin tidak lagi berperanan selepas pertemuan ini, saya sudah cukup gembira kerana perjalanan yang jauh bermula dengan langkah pertama. Perbincangan terakhir pada malam tadi berakhir jam 11 malam dan saya tiba di rumah jam 12.30 tengah malam. Semoga segalanya akan berjalan lancar seperti dirancang.

4 comments:

MamaYatie said...

memang tak mudah memikul t/jawab sukarela ni..tp kdg2 demi utk silaturrahim & hasrat nak bertemu,insyallah semuanya boleh jadi.
all the best!

Wan Anie said...

geng2 kita bila pulak nak jumpa yer ? :)

Carrie-Ma said...

Mamayatie, letih mmg letih tp bila tgk ada hasilnya, rasa berbaloi komitmen yg diberi. ukhuwwah itu nyata mahal harganya.

Carrie-Ma said...

wan anie, kalo plan elok2 + ada pertemuan, insyaAllah blh jd kenyataan. sblm ni pun, geng2 kita ada yg dah bersuara nak buat reunion tp maybe sbb takde sambutan, trus diam je.