Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, July 6, 2011

Pertemuan Semula ~ Masanya Kian Hampir

Bismillahirrahmanirrahim...

Tanggal 9 Julai 2011 kian mendekat. Debarannya semakin terasa kerana semakin dekat tarikhnya, semakin kerisauan meningkat sama ada segala persiapan sudah berjaya disempurnakan. Namun sejujurnya, saya benar-benar rasa gembira dan terharu kerana dapat bekerjasama dengan rakan-rakan yang benar-benar memberi komitmen sepenuhnya kepada program ini. Masakan tidak, penyertaan dan sumbangan sebagai AJK program ini adalah secara sukarela. Tiada sebarang imbalan berbentuk kewangan akan diterima sebaliknya memerlukan curahan masa dan tenaga tanpa mengenal masa dan penat lelah. Cabarannya adalah lebih kepada untuk membahagikan masa antara tugas hakiki yang menjadi sumber pendapatan dan tugas sukarela yang juga memerlukan komitmen yang tinggi. Bagi yang sudah bekerluarga pula, cabarannya sudah pasti semakin tinggi. Kadang-kadang saya akui pernah juga merasa letih menjawab pelbagai persoalan daripada rakan-rakan sedangkan segala maklumat sudah dipaparkan dalam laman Facebook. Namun, saya cuba singkirkan jauh-jauh perasaan itu dan memandangnya sebagai salah satu peluang untuk berinteraksi dengan teman-teman yang suatu masa dulu pernah bersama-sama berada di bawah satu bumbung menuntut ilmu di bumi Muar. Malah lebih menarik, ada sesetengahnya tidak pernah saya ketahui kewujudannya pun sebelum ini tetapi sekarang boleh berbual-bual seolah sudah lama mengenali. Tergelak kecil saya apabila mengenangkan perkara ini.

Bayangkan, jumlah keseluruhan pelajar pada masa itu adalah melebihi 400 orang dan kami dibahagikan kepada 17 kelas mengikut aliran sama ada Sains Gunaan atau Sains Tulen. Terus-terang, saya akui gagal mengenali kesemua mereka kecuali yang benar-benar rapat kerana berasal dari negeri yang sama, belajar dalam satu kelas, tinggal di asrama yang sama atau pernah bergiat dalam persatuan badan beruniform yang sama. Pun begitu, masih belum terlewat untuk saya menyambung dan menyuburkan kembali tali ukhuwwah yang pernah terjalin antara kami suatu masa dahulu malah ia lebih relevan apabila masing-masing sudah berada dalam bidang/kerjaya yang siapa tahu boleh membantu antara satu sama lain. Di saat-saat genting apabila berhadapan dengan sesuatu masalah, pastinya kehadiran seorang yang bernama kawan untuk membantu adalah satu rahmat dan anugerah yang tidak ternilai.

InsyaAllah, saya akan bertolak ke Muar pada hari Jumaat ini dan bertemu dengan rakan-rakan AJK di MRSM untuk mengadakan courtesy visit bersama para guru sebelum program bermula pada hari Sabtu. Sebelum ini saya pernah juga singgah untuk sekadar menjenguk sekolah lama tetapi kunjungan pada kali ini pasti lain benar rasanya. Doa saya semoga segala perancangan yang telah diatur akan berjalan lancar dan hasrat kami untuk menubuhkan persatuan alumni akan menjadi kenyataan. Amin.

No comments: