Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, July 9, 2011

Pertemuan Semula ~ Kehangatan Bermula

Bismillahirrahmanirrahim...

Selamat datang ke Bandar Maharani

Saya kini berada di Muar atau lebih dikenali dengan nama Bandar Maharani untuk menghadiri program pertemuan semula (reunion) MRSM Muar 95/96. Saya bertolak jam 11 pagi dan tiba di Muar hampir jam 3 petang kerana melalui jalan persekutuan dan bukannya lebuhraya. Saya memang gemar melalui jalan dalam kerana dapat melalui banyak tempat menarik di sepanjang perjalanan. Namun perjalanan tadi agak mendebarkan juga apabila terpaksa melalui beberapa sekatan jalanraya dan saya tiba agak lewat daripada dijangka. Sepatutnya saya tiba di hotel pada jam 2 petang memandangkan teman saya, Haidhir, yang sama-sama bertanggungjawab dalam urusan tempahan penginapan dan dewan tidak dapat hadir di saat-saat akhir atas sebab kecemasan. Maka segala urusan tersebut diserahkan kepada saya sepenuhnya. Saat ini saya amat bersyukur kerana pernah terlibat dalam urusan sebegini semasa menjalankan tugas rasmi di tempat kerja lama. Justeru, apabila Haidhir memaklumkan kepada saya tentang ketidakhadirannya, saya dengan senang hati menerima tugasan ini.

Hotel yang akan menjadi lokasi makan malam adalah Hotel Muar Traders. Lega rasanya apabila keadaan hotel memuaskan termasuk penyediaan dewan yang telah disempurnakan lebih awal. Usai mendaftar masuk, saya dan teman, Dr Wan Fariza, segera bergegas ke maktab untuk menghadiri sesi perbincangan akhir bersama pihak maktab dan ia lebih kepada courtesy visit kerana sebelum ini, kami belum pernah mengadakan perbincangan secara bersemuka bersama pihak maktab untuk menganjurkan program ini. Sementara itu, 2 orang teman, Aziha dan Rohaizan, pula telah terlebih awal tiba di sana. Kehangatan yang dirasai memang berbeza sewaktu melangkah masuk ke pejabat pengetua berbanding semasa masih bergelar pelajar di situ. Syukur kerana pihak maktab memang memberi kerjasama baik dan begitu gembira dengan penganjuran program ini dan ia sedikit sebanyak semakin membangkitkan semangat kami untuk meneruskan usaha murni sebegini pada masa hadapan. Banyak yang kami perbualkan bersama pengetua sambil mengenang kisah-kisah lalu yang masih mekar di ingatan kami. Usai perbincangan, kami dibawa oleh kaunselor untuk melawat sekeliling maktab termasuk tempat-tempat yang akan menjadi lokasi program kelak. Ternyata sudah banyak perubahan fizikal yang berlaku dan masih banyak juga tempat yang masih sama tidak berubah. Seakan tidak percaya tempoh 15 tahun sudah berlalu.


Kembali ke hotel, saya sempat berjalan kaki sepanjang deretan kedai di bandar Muar dan ternyata sudah banyak perubahan di sini malah sempat makan mee bandung di salah sebuah gerai di tepi sungai Muar. Kemudian kami berkumpul di dewan untuk perbincangan terakhir agar setiap yang terlibat benar-benar faham peranan masing-masing. Syukur juga kerana kehadiran sememangnya amat memberangsangkan dan suasana menjadi riuh rendah dengan cerita-cerita lama yang kini menjadi kenangan manis.



Design t-shirt hasil kreativiti seorang teman
Segalanya selesai pada jam 2 pagi dan sehingga saat ini mata saya masih belum mengantuk malah sedikit risau untuk menghadapi hari esok. Hanya doa dipohon semoga segalanya berjalan lancar, insyaAllah. Yang pasti, saya gembira kerana turut menjadi sebahagian daripada peristiwa bersejarah bagi kami ini.



No comments: