Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, July 1, 2011

Ju dan Esah

Bismillahirrahmanirrahim...

28 Jun 2011 ~ Lebih kurang jam 12.30 tengahari, saya terima panggilan daripada sepupu (saya panggil Ju) memaklumkan yang dia dan kakaknya, Esah ditimpa kemalangan pada pagi tadi. Kemalangan berlaku apabila Ju dan Esah yang menaiki motosikal dilanggar oleh sebuah kereta yang keluar daripada persimpangan jalan. Jika berdasarkan cerita Ju, kesalahan adalah di pihak pemandu kereta kerana tidak berhenti sebelum keluar daripada simpang. Menurut Ju, dia cedera pada kaki kiri dan Esah pula patah paha kiri. Namun saya tidak pula dapat menjangka tahap keseriusan kecederaan yang dialami oleh mereka berdua. Memandangkan pada waktu itu saya sendiri sedang bergegas menyelesaikan urusan pejabat, saya berjanji dengan Ju untuk ke Hospital Kajang selepas tamat waktu pejabat.

Sebaik tamat waktu pejabat, saya terus bergegas ke Hospital Kajang dan tiba di sana pada jam 6.30 petang. Mujur juga trafik tidak terlalu sesak kerana saya bimbang akan tiba melepasi waktu melawat yang dibenarkan. Ju telah memaklumkan yang Esah ditempatkan di wad tingkat 3. Lalu saya terus menuju ke situ tetapi sebaik tiba di sana, tiada nama Esah yang saya temui dalam senarai pesakit. Saya hubungi Ju dan diberitahu yang Esah telah dibawa masuk ke dewan pembedahan sejak jam 4.45 petang tadi.

"Nampaknya serius juga kecederaan yang dialami oleh Esah jika begini keadaannya," itu fikir saya.

Saya turun ke tingkat bawah dan saya temui adik-beradik serta sepupu-sepupu yang lain sudah sedia menunggu di situ. Menurut mereka, kecederaan dialami Esah agak teruk juga sehingga ada bahagian tulang punggung yang terkeluar dari daging. Saya pula yang ngeri mendengar cerita mereka kerana saya sendiri memang kurang gemar dengan suasana hospital. Seboleh mungkin saya mengelak untuk ke hospital kecuali dalam keadaan terpaksa. Ibu Esah yang juga ibu saudara saya (Soo), juga telah tiba dari Terengganu pada petang tadi bersama keluarga besannya. Kemudian saya menemui Soo yang berehat di surau. Pada wajahnya, jelas terpapar kerisauan. Sudah pasti Soo bimbang dengan keadaan anak perempuan tunggalnya yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan. Malah andaian saya, mungkin juga Soo bimbang kerana arwah suami juga meninggal kerana kemalangan. Segera saya dekati Soo dan menyalaminya. Tidak tahu apa yang ingin dikatakan, lalu saya hubungi Ummi di kampung untuk berbicara dengan adiknya, Soo. Sebenarnya Soo belum sempat menceritakan kejadian sebenar kepada Ummi sebelum bertolak ke sini. Baru sekarang Soo berpeluang untuk bercerita kejadian yang berlaku kepada Ummi.

Jam sudah menghampiri pukul 8 malam dan proses pembedahan yang dilalui oleh Esah belum menunjukkan tanda-tanda akan selesai. Lalu saya sarankan Soo untuk pulang ke rumah terlebih dahulu dan berehat sementara menunggu proses pembedahan selesai. Tambahan pula, Soo masih belum sempat berehat sejak tiba dari kampung. Saya berpesan kepada sepupu yang lain agar menghubungi saya jika proses pembedahan Esah sudah selesai. Saya berjanji untuk berkunjung lagi pada keesokan harinya pada waktu tengahari kerana saya ada urusan lain pada sebelah petang dan malamnya. Alhamdulillah, jam 9 malam saya terima panggilan daripada sepupu memaklumkan yang Esah sudah selesai menjalani pembedahan.

Keesokan harinya, seperti dijanjikan, saya minta izin daripada ketua untuk keluar lebih awal daripada pejabat pada waktu tengahari. Setibanya saya di sana, hanya ada Esah dan suaminya yang saya panggil Mizi sahaja dan kelibat Soo tidak pula kelihatan. Rupanya Mizi baru sahaja menggantikan tempat Soo yang tidur bersama Esah di hospital pada malam tadi. Sayu hati saya melihat keadaan Esah walaupun cuba saya sembunyikan dalam gelak tawa bersama Mizi. Masa yang agak panjang, mungkin bertahun-tahun, diperlukan untuk pulih sepenuhnya dari kecederaan. Seboleh mungkin saya tidak mahu mewujudkan suasana tertekan dan sedih dengan kejadian yang menimpa mereka kerana ini semua adalah ujian buat kita semua. Ujian buat mereka yang baru bergelar pasangan suami isteri dan ujian kepada kami sebagai saudara terdekat dalam menunaikan hak dan tanggungjawab terhadap mereka. Di pihak saya, hanya sumbangan sokongan moral dan kewangan yang tidak seberapa mampu diberi. Selebihnya saya minta mereka maklumkan kepada saya jika memerlukan bantuan lain. Apa yang termampu diusahakan akan cuba saya bantu dengan sedaya mungkin.

Sebenarnya, saya ada merakamkan gambar kecederaan dialami Esah tetapi tidak sampai hati pula untuk memuatnaiknya di dalam blog malah untuk merakamkannya juga saya sudah teragak-agak kerana berasa tidak wajar untuk memaparkan kesakitannya kepada umum seolah-olah ia satu perkara yang menggembirakan.

Mendengar kesungguhan Mizi pula yang selepas ini sanggup berulang-alik ke kampung untuk membawa Soo dan ibunya bergilir-gilir menjaga Esah membuatkan saya merasa kagum dengan kebaikannya. Dia cuba melakukan yang terbaik sebagai suami, anak dan juga menantu. Lalu saya ingatkan Mizi agar menghubungi saya terlebih dahulu sebelum pulang ke kampung kerana jika secara kebetulan saya juga pulang ke kampung pada minggu tersebut, maka saya boleh menumpangkan mereka. Mungkin itu akan dapat meringankan beban Mizi berulang-alik menghantar dan mengambil ibunya dan Soo.

Kecederaan Ju pula menjadi lengkap apabila sebelum ini pernah terlibat dalam kemalangan dan patah kaki kanan. Kali ini, kecederaan pada kaki kiri pula. Tiada kecederaan dalaman lain dan hanya kesan-kesan lebam pada badan timbul mungkin kesan hentakan dan terjatuh semasa kemalangan. Buat sementara, Ju masih berehat di rumah sahaja sementara menunggu kecederaan pulih. Nampaknya Soo terpaksa bercuti buat sementara daripada bekerja untuk menjaga Ju dan Esah. Dugaan bertimpa-timpa datang kepada Soo. Semoga Soo terus tabah menghadapi ujian daripadaNya ini dan sebagai anak saudara, saya akan cuba membantu apa yang termampu.

No comments: