Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, July 14, 2011

Itu KetentuanNya

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam tadi saya sempat melayari blog teman-teman dan salah satunya adalah blog rakan blogger yang menamakan dirinya nafastari. Saya tidak meletakkan pautan ke blog beliau namun saya perasan yang beliau pernah beberapa kali singgah ke laman blog saya sebelum ini melalui catatan yang ditinggalkan dan juga pada pautan yang ditinggalkan di laluan trafik untuk blog. Malam tadi saya perasan yang beliau ada singgah di blog saya dan saya terasa untuk melawat laman blog beliau kembali. Namun kemaskini terkini yang terpapar di laman blog beliau amat mengejutkan saya kerana ia adalah catatan daripada isteri beliau memaklumkan yang pemilik blog telah kembali ke rahmatullah pada 1 Mac 2011. Sejujurnya, saya tidak mengenali arwah yang menamakan dirinya nafastari namun pernah beberapa kali menyinggah di blog beliau untuk membaca hasil karya yang dinukilkan. Antara sebab saya membaca tulisan arwah adalah kerana saya perasan arwah berasal daripada negeri yang sama dengan saya iaitu Terengganu dan selebihnya, saya gemar kepada gaya penceritaan arwah tentang pengalaman hidup di negara orang.

Atas rasa ingin tahu, saya klik pautan ke blog isteri arwah yang menggelarkan dirinya mawarnafastari. Ia kerana saya ingin benar tahu punca kematian arwah yang saya pasti ada diceritakan dalam blog isteri arwah. Tekaan saya benar apabila saya menemui catatan isteri arwah tentang pemergian arwah yang ditimpa kemalangan akibat dilanggar oleh kuda yang terlepas daripada jagaan pemiliknya. MasyaAllah! Saya pernah membaca berita mengenai kejadian ini beberapa bulan yang lalu di dalam media massa dan dimaklumkan oleh teman-teman kerana ia melibatkan pegawai yang berada dalam perkhidmatan yang sama dengan saya. Malah saya juga pernah membaca catatan seorang teman di blog beliau tentang pemergian arwah namun saya sama sekali tidak menyangka yang orang yang dimaksudkan oleh teman saya itu adalah pemilik blog nafastari. Sesungguhnya Allah Maha Besar dan hanya Dia Yang Maha Berkuasa atas semua perkara baik yang nyata mahu pun yang ghaib.

Saya teruskan membaca catatan isteri arwah yang begitu meruntun hati. Arwah meninggalkan 2 orang anak yang masih kecil dan arwah dikenang sebagai seorang suami dan ayah yang baik serta juga anak yang baik. Ia kisah benar yang sedang dilalui oleh seorang isteri yang baru kehilangan suami dan diamanahkan tanggungjawab untuk membesarkan 2 orang zuriat yang masih belum mengerti apa-apa. Meskipun saya tidak pernah mengenali arwah secara dekat sebaliknya hanya melalui tulisan-tulisan arwah sahaja, saya mendoakan agar roh arwah ditempatkan di kalangan para solihin. Semoga isteri arwah juga diberi kekuatan untuk meneruskan kehidupan membesarkan amanah yang ditinggalkan oleh beliau. 

"Sesungguhnya mati itu dekat. Apabila ia datang, tidak terlewat atau tercepat walaupun sesaat."

No comments: