Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, July 7, 2011

Dompet

Bismillahirrahmanirrahim...

Gambar sekadar hiasan
Saya memang tidak berapa gemar membawa sebarang beg tangan apabila keluar membeli-belah atau sekadar berjalan-jalan. Seboleh mungkin saya cuba untuk memuatkan segala dokumen penting seperti MyKad, lesen memandu, kad kredit, kad ATM dan sedikit wang di dalam sebuah dompet sahaja. Dompet itu pula boleh saya muatkan di dalam poket seluar sahaja dan saya boleh berjalan berlenggang dengan selesa. Beberapa kali juga saya telah menukar ganti dompet dan seringkali berpunca daripada keadaannya yang sudah lusuh.

Baru-baru ini saya terpaksa mengasingkan pelbagai kad termasuk kad kredit, kad ATM, kad MESRA, Bonuslink dan pelbagai kad keahlian lain kepada 2 dompet kerana jumlahnya yang menyesakkan dompet sedia ada. Saya asingkan berdasarkan kekerapan penggunaan dan kepentingannya. Lalu saya sering membawa dompet pertama yang mengandungi MyKad, lesen memandu, kad kredit dan kad ATM sementara dompet kedua akan saya bawa mengikut keperluan penggunaannya. Dek kerana sering membawa dompet pertama sahaja, saya telah tersalah letak dompet kedua di suatu lokasi yang saya sendiri tidak pasti. Malam tadi, puas saya membongkar segala beg yang ada di dalam rumah untuk mencari dompet kedua sehingga jam 2 pagi tetapi sehingga sekarang saya masih gagal menemuinya. Aduhai, dugaan betul. Memanglah kandungan dompet kedua itu tidak berapa penting berbanding dompet pertama tetapi ada beberapa keping kad keahlian seperti MPH yang juga agak penting buat saya. Setelah agak lama mengabaikannya, saya gagal menemuinya apabila mula memerlukan penggunaannya. Nampaknya, malam nanti saya akan teruskan operasi mencarinya lagi sebelum bertolak ke Muar pada keesokan pagi. Saya yakin ia ada di dalam rumah saya tetapi di lokasi yang masih belum gagal saya ingati.

Saya selalu merasakan apabila kita terlalu mengkehendaki atau mencari sesuatu barang atau perkara, seringkali kita akan gagal menemuinya kerana diselubungi dengan emosi sehingga proses pencarian menjadi tidak fokus malah tempoh pencarian juga menjadi panjang. Lalu saya hentikan pencarian saya pada malam tadi dan berharap agar dalam tempoh bertenang ini, ingatan tentang kedudukan dompet kedua akan hadir, InsyaAllah, sebelum pencarian seterusnya diteruskan pada malam ini. Semoga pencarian saya pada malam ini akan membuahkan hasil. Robbi Yassir Wala Tua'ssir. Jika tidak, mungkin Allah masih ingin menguji saya atas kecuaian sendiri dan belum mengizinkan saya untuk menemuinya sehingga waktu yang ditentukanNya.

No comments: