Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, July 6, 2011

Bulan Ini Bulan Berkelana

Bismillahirrahmanirrahim...


Julai 2011. Hujung minggu saya pada bulan ini bakal dipenuhi dengan pelbagai perancangan. Awal bulan (minggu lepas), saya pulang ke kampung untuk meraikan majlis perkahwinan adik lelaki. Tiba di kampung jam 4 pagi, perlu segera bersiap untuk kenduri pula pada siangnya. Ahad petang pula, selepas solat Asar, bertolak pulang ke KL semula. Rasa letihnya memang luar biasa.

Hujung minggu ini pula, saya akan ke Johor untuk program pertemuan semula di Muar. Alang-alang, saya dan adik perempuan, MakTeh dan rakannya, MakNik, merancang berkunjung ke Tanjung Piai dengan turut disertai oleh abang kedua, BaAn dan keluarga yang tinggal di Kota Tinggi. Sudah lama saya berhajat untuk menjejakkan kaki ke situ dan ia memang tercatat dalam senarai tempat-tempat yang ingin saya kunjungi.

Hujung minggu seterusnya pula, saya merancang untuk melawat adik bongsu, PakSoo di PULAPOL dan berkemungkinan besar akan turut disertai oleh Abah dan Ummi. Jika perancangan menjadi, selepas melawat PakSoo, saya ingin membawa Abah dan Ummi untuk bercuti ke suatu lokasi yang saya pasti akan digemari oleh mereka. Perkara ini sengaja saya rahsiakan daripada pengetahuan Abah dan Ummi kerana kepastian sama ada sesi lawatan dibenarkan pada minggu tersebut masih belum dapat dipastikan oleh PakSoo. Atas faktor keselamatan dan sebab musabab yang hanya pihak PULAPOL ketahui, selalunya kebenaran melawat hanya akan diketahui pada saat-saat akhir. Jika perancangan untuk melawat PakSoo tidak menjadi, saya sudah mempunyai perancangan lain iaitu untuk ke Janda Baik, Pahang. Sudah lama saya merancang untuk ke sini tetapi sering terhalang dan sekali lagi, ia turut tercatat dalam senarai tempat-tempat yang ingin saya kunjungi. Jika berkesempatan, saya juga berhajat untuk singgah di sebuah rumah percutian milik keluarga seorang teman yang terletak di sana iaitu Sailor Rest.

Hujung minggu hadapannya pula, saya dan teman-teman sekerja sudah merancang untuk bercuti ke Cameron Highland. Pada awalnya, saya hanya menyuarakan hasrat untuk ke sana di FB, mungkin bersendirian, tetapi apabila ada teman-teman yang ingin turut serta termasuk seorang teman yang pulang bercuti dari Arab Saudi, kami sepakat menempah sebuah apartmen di sana. InsyaAllah kami akan bertolak pada hari Sabtu, 23 Julai 2011 ke sana dan pulang pada keesokkan harinya ke KL.

Hujung minggu terakhir Julai pula saya pasti akan pulang ke kampung untuk menyambut awal Ramadhan di sana. Memang menjadi kebiasaan saya untuk berbuat demikian pada setiap tahun namun saya juga sudah membayangkan kesesakan yang bakal ditempuhi kerana 1 Ramadhan jatuh pada hari Isnin. Pasti ramai yang akan mengambil cuti pada hari tersebut untuk pulang ke kampung. Namun saya tiada pilihan. Ini jalan yang saya pilih dan pasti semua orang juga ingin meraikan kedatangan Ramadhan bersama keluarga masing-masing. Ya Allah, berikanlah aku kesempatan untuk bertemu dan beramal dengan Ramadhan pada tahun ini.

No comments: