Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, June 10, 2011

TV

Bismillahirrahmanirrahim...



Saya percaya majoriti penduduk di Malaysia memiliki sekurang-kurangnya sebuah televisyen atau ringkasnya TV di rumah masing-masing. Malah saya juga percaya ada yang memiliki lebih daripada satu unit bergantung kepada kemampuan masing-masing. Saya pernah melalui era di mana hanya ada saluran RTM1 dan RTM2 sahaja pada zaman kanak-kanak. TV3 hanya mula bersiaran pada pertengahan tahun 80an. Saya masih teringat kegembiraan kami adik-beradik pada hari pertama menerima siaran TV3 di TV rumah kami. Kelainannya memang jelas terasa dan perubahan yang dibawa memang berbeza dengan pendekatan RTM. Warna yang lebih ceria dan penampilan penyampai yang nampak lebih bergaya serta anggun. Itu pandangan saya pada waktu itu tetapi apabila diimbas kembali gaya itu sekarang, ia nampak kelakar pula. Yang pasti, gaya tersebut sesuai pada zaman itu.

Namun begitu, sebelum kehadiran saluran TV3 pun, kami sudah cukup gembira menikmati pelbagai hidangan rancangan yang disiarkan di RTM. Kegilaan pada rancangan berepisod I Dream Of Geanie yang disiarkan pada jam 2 petang membuatkan saya sanggup mencari alasan nenek yang mengajar kami membaca Al-Quran untuk pulang ke rumah sebentar, kononnya mengambil barang atau membuang air. Pada waktu itu, nenek (arwah) yang kami panggil To’Wan (ibu kepada ummi saya) memang seorang yang sangat garang semasa mengajar kami adik-beradik serta beberapa orang rakan sebaya mengaji Al-Quran. Meskipun cucu sendiri, To’Wan tidak berfikir dua kali untuk merotan atau memarahi kami jika melakukan kesilapan dalam bacaan. Dalam soal ini, saya amat berterima kasih kepada To’Wan kerana hasil didikan beliaulah saya mampu untuk mengkhatamkan bacaan Al-Quran sebanyak 2 kali seawal usia 8 tahun. Malah sehingga kini, teguran dan kritikan To’Wan sentiasa terngiang-ngiang di telinga saya setiap kali membaca Al-Quran. Semoga roh To’Wan sentiasa dicucuri rahmat dan mendapat pahala amal jariah yang sentiasa mengalir atas didikan membaca Al-Quran yang telah diberikan kepada kami dan teman-teman sekampung.

Begitu juga dengan rancangan-rancangan seperti Gaban, Kesatria Baju Hitam, Ultraman, Superman, Meoro Attack, Rin Hanekoma, Knight Riders, High Chapparal, BJ and The Bear, McGuyver dan pelbagai lagi rancangan yang telah menghiasi zaman kanak-kanak seusia saya. Lebih lucu, rancangan Meoro Attack dan Rin Hanekoma turut menjadi kegilaan orang dewasa pada waktu itu. Masih jelas di ingatan saya sewaktu zaman kegilaan Meoro Attack, seorang guru yang sepatutnya mengajar kelas tambahan telah membawa kami ke bilik TV sekolah semata-mata untuk menonton rancangan tersebut. Ia satu kenangan yang membuatkan saya tersenyum sendirian apabila teringatkannya. Secara tiba-tiba pula, permainan bola tampar menjadi begitu diminati dan semua berangan-angan untuk membuat aksi sommersault berpusing. Begitu juga dengan drama Jepun yang telah alihsuara iaitu Rin Hanekoma yang telah berjaya membuatkan ramai penonton menitiskan air mata (termasuk saya) kerana begitu terkesan dengan watak yang dibawa malah sanggup mengikuti siaran tersebut sehingga ratusan episod. Namun apabila disuruh menonton rancangan tersebut pada usia sekarang, dengan godaan pelbagai saluran lain, rasanya saya tidak sanggup lagi untuk melakukannya.

Tidak dilupakan slot Drama Minggu Ini yang senantiasa ditunggu-tunggu siarannya. Antara drama yang begitu memberi kesan kepada pemikiran saya adalah sebuah drama yang mengisahkan tentang 3 orang remaja Melayu, Cina dan India (1Malaysia sudah lama wujud sebenarnya dalam pelbagai saluran) yang berbasikal mengembara mencari pengalaman. Jika saya tidak silap, tajuknya adalah ‘seiring dan sejalan’ (mohon dibetulkan jika saya tersilap). Dalam pengembaraan itu, mereka bertemu dengan pelbagai kejadian yang memberi pelbagai pengajaran kepada mereka. Jika boleh disamakan dengan rancangan berbahasa Inggeris, ia sama seperti drama penyiasatan Hardy’s Boys. Meskipun jalan ceritanya agak mudah, namun bagi kanak-kanak seusia saya pada waktu itu, pendedahan kepada rancangan-rancangan yang mengandungi nilai-nilai murni sebegitu sememangnya memberi impak yang baik kepada proses tumbesaran menjadi remaja dan seterusnya dewasa. Ia memang jauh berbeza dengan nilai yang ada dalam rancangan yang disiarkan pada masa kini.

Sejujurnya, saya agak cerewet dalam soal menonton TV. Minat saya lebih kepada rancangan bercorak penyiasatan, perubatan, biografi atau yang berbentuk memberi pengajaran. Jika dulu, saya gemar menonton rancangan seperti McGuyver dan Magnum PI (saya perasan heronya kini berlakon dalam rancangan BlueBloods), kini minat saya beralih kepada CSI, Bones, Fairly Legal, NCIS dan yang seangkatan dengannya. Saya gemar kepada cara mereka berfikir dan mengkoordinasikan maklumat yang dicari oleh setiap anggota yang telah ditugaskan mengikut kepakaran masing-masing.

Apapun pengisian yang disiarkan di TV, hakikatnya ia hanya sebuah kotak hiburan semata. Ada yang mengatakan, orang yang gemar menonton TV, dibuai dengan pelbagai aksi di dalamnya adalah orang yang takut untuk berdepan dengan realiti. Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran kenyataan itu kerana saya lebih suka mengambil pendekatan bahawa objek tetap objek. Ia tidak punya akal fikiran seperti seorang manusia. Maka selayaknya manusia lah yang memilih apa yang baik dan yang buruk untuk ditonton dan tindakan itu pula tidak memberi kemudaratan kepadanya. Jika menonton sehingga mengabaikan yang wajib seperti solat, maka sudah tentulah tindakan itu tidak wajar. Namun yang bersalah adalah manusia dan bukannya TV kerana manusia yang memegang alat kawalannya dan bukan sebaliknya. Yang pasti, akhir-akhir ini saya jarang menonton TV pada waktu malam terutama pada hari bekerja. Saya lebih menyayangi waktu tidur yang berkualiti. Justeru, entri ini dibuat kerana saya mula merasakan pembaziran melanggan Astro tetapi amat kurang memanfaatkannya. Saya masih berfikir, wajarkah saya menamatkan perkhidmatannya?

No comments: