Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, June 20, 2011

Nekad

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam saya nekad 'memecat' ejen insurans yang sudah 4 tahun berurusan dengan saya. Kesabaran saya sudah sampai ke kemuncaknya. Jika sebelum ini saya masih mampu bersabar dengan sikap ambil mudah 'dia', kali ini saya sudah tidak dapat bersabar lagi. Bayangkan, sejak 4 tahun yang lalu, saya merupakan seorang pembayar yang setia kepada beliau tanpa pernah sekalipun gagal atau terlewat membayarnya. Dalam tempoh itu, saya juga menerima apa jua alasan 'dia' termasuk alasan beberapa kali kehilangan nombor telefon bimbit saya. Jika sekali saya mungkin boleh menerimanya tetapi jika sudah berkali-kali, apakah lagi logiknya? Tambahan pula, saya rasa jika 'dia' benar-benar serius untuk menjaga hubungan dengan pelanggan, jalan penyelesaian akan dicari untuk mendapatkan semula nombor telefon bimbit saya dan bukannya membalas 'siapa ni ye?' apabila saya menghantar mesej untuk meminta penjelasan.

Perkara ini sudah lama saya diamkan apabila selama 4 tahun berurusan, hanya 2 kali sahaja 'dia' bertemu dengan saya. Lebih menyakitkan hati apabila 'dia' lewat memberitahu saya tentang kelayakan menaiktaraf pakej yang layak saya terima selepas tidak pernah membuat sebarang tuntutan selama 3 tahun berturut-turut. Tawaran tersebut sepatutnya dimaklumkan kepada saya sebelum tarikh lahir saya pada bulan Oktober. Sebaliknya, 'dia' hanya menghubungi saya pada bulan Disember dan memberi alasan terlepas pandang. Saya terima alasan itu dan terus menandatangani borang berkenaan tanpa banyak soal walaupun berlaku kerugian di pihak saya. Begitu juga dalam soal menukar alamat surat-menyurat apabila saya 2 kali berpindah sebelum ini. Segala-galanya perlu saya uruskan sendiri apabila cubaan mendapatkan bantuan daripada 'dia' gagal. Akhirnya, saya sendiri yang berurusan dengan pihak ibu pejabat dan urusan berjaya diselesaikan dalam tempoh beberapa hari sahaja berbanding menunggu tindakan daripada 'dia' yang memakan masa berbulan-bulan. Itu belum dikira dengan tindakan 'dia' yang hanya mengirim diari tahunan melalui rakan saya yang turut berurusan dengan 'dia' tanpa memaklumkan terlebih dahulu kepada saya. Saya pula yang terpaksa mencari rakan saya untuk mendapatkannya. Setidak-tidaknya 'dia' boleh menelefon saya dan memaklumkan tindakan tersebut terlebih dahulu kepada saya. Pada saya, tindakan sebegitu mencerminkan keikhlasan dan kejujuran 'dia' dalam berurusan dengan pelanggan yang merupakan antara punca pendapatannya pada setiap bulan.

Sejujurnya, saya bukan seorang yang berkira dengan bayaran yang dikeluarkan untuk sesuatu perkhidmatan yang diterima tetapi apabila saya merasakan perkhidmatan yang diterima tidak seperti dijanjikan, saya jadi bengang. Jika 'dia' kemudiannya boleh memberikan alasan-alasan yang munasabah maka saya mungkin boleh memaafkannya tetapi apabila berkali-kali disogokkan dengan alasan yang sama dan tidak menunjukkan sebarang perubahan positif selepas itu, saya tidak boleh lagi bersabar. Daripada berterusan sakit hati, adalah lebih baik saya membebaskan diri dan pergi jauh dari orang sebegitu. Saya tidak tahu jika ada orang tidak sakit hati dengan layanan sebegitu daripada ejen yang sebelum ini menabur pelbagai janji manis jika kita berurusan dengan mereka. Namun, apabila apa yang diingini sudah diperoleh, keadaan menjadi 'cakap tidak serupa bikin'.

Kemuncak kepada tindakan nekad saya adalah apabila 'dia' mendakwa tidak menerima bayaran saya selama 2 bulan menyebabkan saya tidak menerima resit bayaran seperti biasa. Saya terima e-mel daripada 'dia' memohon penjelasan daripada saya tentang bayaran yang belum diterima tersebut. Saya jelaskan kepada 'dia' yang saya tidak pernah gagal membuat sebarang bayaran selama tempoh 4 tahun ini dan saya e-melkan slip transaksi yang saya simpan setiap kali membuat pindahan wang kepada akaun 'dia'. Setiap kali menerima gaji, bayaran kepada 'dia' merupakan antara perkara paling awal yang saya buat. Namun, tiada sebarang makluman saya terima daripada 'dia' selepas saya membalas e-mel tersebut. Lalu saya sms 'dia' bertanyakan status pembayaran sama ada telah dibuat atau belum dan jawapan yang saya terima amat mengecewakan. Sukar benarkah untuk membalas e-mel saya memaklumkan penerimaan slip transaksi yang dimaksudkan? Kenapa tidak terus menghubungi saya apabila merasakan bayaran tidak diterima dan perlu menunggu selama 2 bulan? Sakit hati sungguh apabila mendengar alasan yang entah buat kali keberapa yang 'dia' kehilangan nombor telefon bimbit saya. Jika begitu keadaannya, mengapa tidak bertanya terus nombor telefon saya melalui e-mel? Mengapa perlu menunggu saya untuk menghubungi 'dia' terlebih dahulu? Lebih menyakitkan hati apabila balasan sms yang diterima daripada 'dia' seolah-olah saya pula yang terhegeh-hegeh ingin berurusan dengan 'dia'. Saya harus mencari kesudahan kepada keadaan ini.

Petang semalam saya berjumpa dengan seorang teman lama yang kini menjadi ejen insurans. Lalu saya utarakan permasalahan saya kepadanya. Rupanya ada polisi yang membolehkan pelanggan memohon pertukaran ejen tanpa menjejaskan polisi sedia ada. Lega rasanya. Lalu tanpa rasa bersalah, saya lengkapkan borang memohon pertukaran ejen daripada 'dia' kepada teman saya tanpa memaklumkannya kepada 'dia'. Saya tidak sabar untuk menunggu respon daripada 'dia' apabila diminta menandatangani borang permohonan saya itu. Saya berharap tindakan saya ini akan menyedarkan 'dia' bahawa saya benar-benar serius dengan hasrat saya dan semoga kejadian ini akan membuka mata 'dia' untuk lebih mengambil berat dan bertanggungjawab dengan kepercayaan yang telah diberikan oleh pelanggan kepada 'dia' selama ini.

No comments: