Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, June 23, 2011

Hikmah

Bismillahirrahmanirrahim...

'Setiap yang berlaku dalam hidup kita pasti ada hikmahnya'.

Itu yang sering dibisikkan kepada diri setiap kali berdepan dengan jalan buntu atau ditimpa sesuatu musibah. Memang ada benarnya kata-kata itu namun menyedari kelemahan sebagai manusia, seringkali juga hati mudah menjadi emosi dan tidak dapat berfikir dengan rasional sebaik ditimpa sesuatu perkara di luar jangkaan. Ia sebenarnya di luar jangkaan manusia sahaja sebaliknya sudah berada dalam jangkaan dan ketentuan Yang Maha Pencipta. Akhir-akhir ini saya  menjadi semakin tidak sabar untuk melanjutkan pengajian meskipun menyedari keputusan daripada IPTA akan hanya mula diedarkan pada pertengahan bulan Julai. Setiap hari di pejabat menjadi hari yang cukup panjang untuk dilalui. Sementelah waktu masuk kerja saya pula adalah waktu pejabat 3 iaitu bermula jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang. Selalunya saya akan tiba pada jam 8.20 pagi dan meninggalkan pejabat tepat jam 6 petang kecuali ada perkara-perkara  yang perlu diselesaikan segera. Maksimum adalah jam 8 malam tetapi seboleh mungkin saya akan cuba mengelak untuk melebihi jam 6 petang kerana saya ingin beriadah di taman sebelum pulang ke rumah.

Sebenarnya ketibaan saya pada jam 8.20 pagi sentiasa dipersoalkan oleh ketua saya. Katanya, saya tiba lewat kerana dia akan tiba pada jam 7 pagi pada setiap hari. Tepat jam 8.30 pagi pula dia akan mengadap bos besar. Saya sedar amat sukar untuk memuaskan hati semua orang termasuk ketua sendiri. Terus-terang saya tak sanggup untuk tiba jam 7 pagi dan pulang jam 9 malam setiap hari. Hidup ini bukan semata-mata untuk bekerja di pejabat sahaja. Masih banyak perkara lain yang juga penting dalam kehidupan ini yang perlu diberi perhatian umpamanya kesihatan diri. Sudah sekian lama saya mengabaikannya sehingga saya sendiri yang menanggung kesannya. Saya perlu berubah dan mempertahankannya demi kebaikan dan kelangsungan diri sendiri. Namun saya tetap kagum dengan keazaman sesetengah pekerja yang boleh bekerja dalam jangka waktu yang panjang seperti itu. Minta maaf, saya bukan salah seorang daripada mereka kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu sahaja.

Jika direnung kembali, saya amat bersyukur kerana setidak-tidaknya saya sudah punya 'jalan keluar' pada bulan September kelak. Syukur juga saya sudah mendapat tawaran itu sebelum saya bertukar ke tempat kerja sekarang. Jika tidak, saya pasti amat sukar untuk saya mendapatkan pelepasan untuk memohon tawaran tersebut. Segala-galanya sudah tersusun rapi untuk saya lalui. Ada hikmahnya juga saya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran sebelum saya bertugas di tempat sekarang. Sesungguhnya Dia lebih tahu apa yang terbaik buat diri saya. Manakala cara kerja di sini pula seolah-olah sebagai persediaan kepada diri saya apabila memasuki alam akademik kelak.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(Surah Al-Baqarah Ayat 216)

2 comments:

M a M A ^ A z R a said...

hi ck, rahah here.
btul tu aku setuju, kite hidup bkn utk keje je, ade byk lg bnda yg kite kna utamakn.
aku xsuka dgn mntaliti org yg branggapn sape blik cpt xbgus.

Carrie-Ma said...

thanx rahah for dropping by. everything in our life has its own limitation including our body. aku pun xbrp fhm dgn org2 yg suka balik lmbt2 ni.