Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, June 29, 2011

Apabila Masa Terasa Lambat Berlalu

Bismillahirrahmanirrahim...

Ya, itu yang saya rasakan akhir-akhir ini meskipun masih dibebani dengan pelbagai tanggungjawab yang perlu dilunaskan. Namun keterujaan itu semakin mengendur malah menjadi semakin tidak sabar untuk kembali ke alam akademik. Hari-hari yang dilalui terasa kian hambar apabila seorang demi seorang teman juga sudah mula menerima tawaran daripada IPTA. Seorang teman yang akan melanjutkan pelajaran ke Australia juga sudah menerima tiket penerbangan dan akan berlepas pada 13 Julai 2011. Saya baru sahaja menemui dia pada waktu rehat tadi dan kegembiraan jelas terpancar pada wajahnya. Saya tumpang gembira melihat keseronokan dia dan tidak sabar menunggu saat untuk diri sendiri pula akan tiba. Pagi tadi saya menghubungi pusat siswazah di UTM Skudai dan dimaklumkan permohonan saya masih berada di peringkat penilaian. Aduh, saat-saat begini memang sungguh mendebarkan. Manakala permohonan daripada IPTA-IPTA lain juga begitu. Sehingga hari ini, saya hanya menerima kad penerimaan penghantaran borang sahaja daripada mereka.

Khabarnya, rata-rata IPTA akan mengedarkan surat tawaran pada pertengahan bulan Julai kelak. Jika begitu senarionya, pasti agak kelam kabut juga mengejar masa untuk membuat pemeriksaan kesihatan dan segala urusan dokumentasi kerana Ramadhan bakal menjelma pada awal Ogos. Seboleh mungkin saya ingin menyelesaikan segala urusan sebelum ketibaan Ramadhan agar tidak perlu berkejar ke sana sini pada bulan tersebut. Perancangan saya adalah untuk menghabiskan baki cuti rehat semasa cuti perayaan Aidilfitri agar saya tidak perlu kembali ke pejabat selepas tamat cuti Aidilfitri kelak. Minda saya sudah diprogramkan sebegitu dan diharapkan agar tidak ada pula sebarang halangan yang akan merencatkan perancangan saya ini.

Jika sebelum ini, semester pembelajaran dijadualkan akan bermula pada bulan Julai 2011 namun selepas penyelarasan yang diumumkan oleh Kerajaan bahawa semester pembelajaran ditunda kepada bulan September 2011, perancangan saya menjadi bercelaru. Pada mulanya agak sukar juga untuk saya menerima perubahan tersebut tetapi apakan daya kerana ia adalah peraturan baru yang ditetapkan oleh Kerajaan. Jika tidak, saat ini saya sudah pasti sibuk dengan segala persiapan untuk memulakan pengajian dan hanya menunggu saat untuk memasuki kuliah.

Apapun jua perancangan yang telah saya buat, Dia telah mengaturkan perancangan yang terlebih baik...


No comments: