Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, June 3, 2011

Adab Dalam Majlis

Bismillahirrahmanirrahim...

Pagi semalam saya telah diminta untuk menghadiri satu program yang dirasmikan oleh YB Menteri Kesihatan Malaysia di Institut Pengurusan Kesihatan, Jalan Bangsar. Kali ini saya tiba agak lewat 10 minit daripada masa sepatutnya iaitu 9 pagi kerana tersilap mengambil laluan ke Jalan Maarof. Rupanya persimpangan itu ditutup pada waktu puncak menyebabkan saya terpaksa membuat pusingan u di persimpangan Abdullah Hukum. Rasa bersalah kerana pada kebiasaannya saya jenis yang suka tiba lebih awal jika perlu menghadiri apa-apa program atau majlis. Contohnya, jika majlis bermula jam 9 pagi, saya sepatutnya sudah tiba selewat-lewatnya pada jam 8.45 pagi atau setidak-tidaknya sebelum ketibaan para VIP. Mujur juga tempat letak kereta mudah diperoleh dan saya terus menuju ke dewan berkenaan. Ini merupakan kali pertama saya tiba di situ walaupun sebelum ini telah banyak kali melalui jalan berkenaan. Agak mudah juga sebenarnya untuk menemui institut tersebut.

Semasa saya tiba di pintu dewan, para VIP termasuk YB Menteri juga sedang memasuki pintu dewan dan kami terus diminta berdiri untuk menyanyikan lagu Negaraku. Usai menyanyikan lagu Negaraku, saya mengambil tempat duduk terdekat yang ada di situ. Di sebelah saya duduk 3 orang wanita dan di belakang saya pula ada 2 orang lelaki yang saya tidak ketahui kepentingannya. Namun melihat dari cara mereka berpakaian yang hanya mengenakan t-shirt dan seluar jean dan peralatan yang dibawa, saya merasakan mereka itu petugas media.


Menteri Kesihatan Malaysia sedang menyampaikan ucapan pembukaan dan perasmian
Suasana berjalan mengikut aturcara yang ditetapkan dan tiba giliran YB Menteri Kesihatan menyampaikan ucapan pembukaan sekaligus merasmikan majlis tersebut. Tabiat saya apabila berada dalam majlis atau kelas, saya lebih suka memberi tumpuan kepada apa yang disampaikan oleh penyampai yang berada di hadapan. Soal faham atau tidak faham topik yang diutarakan adalah perkara no.2. Perkara pertama adalah menghormati kedudukan penyampai yang berada di hadapan dan sedang menyampaikan sesuatu untuk makluman para hadirin. Analoginya mudah. Bayangkan jika kita sendiri menjadi penyampai di hadapan dan apakah perasaan kita jika mendapati para hadirin tidak memberi perhatian kepada perkara yang ingin disampaikan sebaliknya berbual-bual sesama sendiri. Tolak ketepi juga kemahiran-kemahiran yang sepatutnya dipraktikkan oleh penyampai yang baik kerana kita bukan berada dalam pertandingan perbahasan atau pidato.

Namun, tindakan 2 orang lelaki di belakang saya yang bercakap dengan nada yang kuat cukup mengganggu tumpuan saya. Jika hanya seketika masih boleh diterima tetapi perbualan mereka nampaknya menjadi semakin rancak malah gelak tawa kecil sudah mula jelas kedengaran. Wanita di sebelah saya yang dari tadi sibuk mencatit intipati ucapan YB Menteri juga telah menunjukkan reaksi kurang senang dengan tindakan mereka. Saya pula memang cukup pantang dengan spesies yang sengaja mencari pasal dan tidak tahu menghormati majlis orang lain. Jika saya adalah urus setia majlis, sudah pasti dengan segala hormatnya saya akan mempersilakan mereka untuk meninggalkan majlis.

Kemudian tiba giliran acara persembahan daripada Kelab Kebudayaan Negeri Sembilan dan mereka berdua tidak menunjukkan tanda-tanda akan meredakan perbualan yang sedang rancak. Semakin kuat muzik dimainkan, semakin kuat pula nada suara mereka. Tanpa banyak soal, saya terus memalingkan wajah ke belakang dan memandang tepat kedua-duanya sambil mengerutkan wajah dan saya pasti dengan wajah paling garang yang dapat saya paparkan. Saya cuba mengawal diri daripada melontarkan apa-apa perkataan daripada mulut saya dengan harapan mereka akan memahami mesej yang cuba saya sampaikan melalui gerak badan dan riak wajah sebentar tadi.
Persembahan muzik gabungan alat tradisional dan moden yang menghiburkan

Kesannya, mereka berdua mula memperlahankan nada suara dan mungkin menyedari kesilapan mereka. Namun saya yakin perkara sebegitu tidak perlu saya lakukan kepada mereka kerana ia adalah sesuatu yang harus difahami apabila berada dalam sesebuah majlis, tidak kira sama ada ia majlis keagamaan atau majlis rasmi seperti yang diadakan pada hari itu. Jika dilihat dari raut wajah, rasanya mereka lebih berusia daripada saya tetapi amat menghairankan kerana mereka mempamerkan sikap yang tidak sebanding dengan usia. Saya boleh menerima jika ia dilakukan oleh kanak-kanak kecil tetapi tidak jika oleh orang dewasa. Ia adab yang sepatutnya difahami dan dipamerkan sebagai teladan kepada yang lebih muda.

No comments: