Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, May 10, 2011

Mood

Bismillahirrahmanirrahim...

[Situasi: Di pejabat dan bos tiada sepanjang waktu pagi - sedang cuba mengumpul kekuatan untuk memulakan tugasan]

Mood minggu ini adalah sangat 'mandem'. Itu istilah yang saya gunakan untuk menggambarkan perasaan apabila saya tiada mood untuk melakukan sesuatu perkara. Buat masa sekarang, tiada mood untuk bekerja seperti biasa kerana memikirkan urusan permohonan ke IPTA yang masih belum selesai. Hanya satu permohonan telah saya hantar iaitu ke UKM. Itupun dihantar pada saat-saat akhir. Ibaratnya air sudah berada di paras hidung. Kalau kaki tergelincir sedikit, pasti lemas jadinya huhu. Untuk permohonan ke UTM pula, saya bercadang untuk hantar terus semasa hari terbuka UTM pada hujung minggu ini.

Entahlah, mood ini kadang-kadang sukar nak ditentukan. Kalau datang masa rajin dan bersemangat, memang laju je semua kerja dibereskan tapi bila datang mood mim alif lam sin, memang serba tak kena dan sangat perlahan tindakannya. Tambah pula sejak balik dari bengkel di Cameron Highlands, perasaan tu berat je nak datang ke pejabat setiap pagi. Setiap kali bangun pagi, satu perjuangan yang maha besar untuk melawan perasaan mengantuk dan bangun bersiap untuk ke tempat kerja. Risau juga kalau-kalau tabiat begini terbawa-bawa sehingga ke masa belajar nanti. Harap-harap tidaklah.

Malam tadi pun tidur agak lewat juga kerana menonton TV. Tambah pula sekarang setiap Selasa hingga Khamis ada disiarkan cerita kegemaran saya di saluran AXN iaitu CSI dan Leverage. Saya memang gemar menonton cerita-cerita berbentuk penyiasatan dan perubatan. Pendek kata, apa sahaja cerita berbentuk penyiasatan dan perubatan akan saya tonton tidak kira ia filem atau drama. Sebelum tu, pulang dari kerja, saya pergi ke salon kegemaran di Serdang untuk berurut kerana badan terasa agak lenguh-lenguh. Memang dah lama saya berhajat nak berurut tapi masa selalu tak menyebelahi saya. Minggu depan pula saya bercadang nak berbekam di tempat biasa di Seri Rampai, Setapak. Memang aktiviti berurut dan berbekam ni saya cuba amalkan setiap bulan atau sekurang-kurangnya 2 bulan sekali. Yelah, bukan kereta sahaja yang perlu diservis tetapi badan pun sama juga malah servis badan rasanya lebih aula (utama) daripada benda-benda lain. Kalau badan dah sakit, semua benda tak boleh dibuat dan serba tak kena. Jadi sebelum terlambat, adalah lebih baik saya mencegahnya dari awal. Setakat ini kedua-dua servis yang ditawarkan tidak mengecewakan saya kerana saya ini agak cerewet juga orangnya. Saya juga cepat 'terasa hati' kalau servis yang ditawarkan dirasakan tidak berbaloi dengan bayaran yang dikenakan. Selalunya jika itu berlaku, ia akan menjadi kunjungan yang pertama dan terakhir saya ke situ. Harap-harap perkara tersebut tidak akan terjadi kepada kedua-dua lokasi kegemaran saya ini.

Dalam masa yang sama, saya juga sedang menguruskan percutian keluarga (cuti lagi? hehe) ke Tasik Kenyir pada 29 hingga 30 Mei 2011 ini. Kali ini penyertaannya akan lebih ramai kerana tarikh tersebut adalah semasa minggu pertama cuti persekolahan. Saya menjadi urus setia utamanya kerana tempat penginapan ditempah dengan menggunakan kelayakan saya sebagai kakitangan Kerajaan iaitu Rumah Penginapan Persekutuan, Tasik Kenyir. Bila dah namanya urus setia utama, semua perkara perlu saya uruskan termasuk penginapan dan pergerakan bot sewaktu di sana. Saya tidak kisah melakukannya asalkan mendapat kerjasama semua yang terlibat. Setakat ini, Alhamdulillah segala perancangan berjalan lancar dan saya berharap tidak akan berlaku perkara-perkara yang tidak menyeronokkan. Pada saya, aktiviti begini perlu diadakan sekali sekala oleh setiap keluarga kerana dapat mengeratkan tali silaturrahim sesama sendiri. Maklum sahajalah bila usia semakin menginjak, tanggungjawab semakin bertambah, banyak tuntutan lain perlu dipenuhi menyebabkan pertemuan antara adik beradik menjadi semakin tidak kerap lalu semakin lama menjadi semakin jauh. Lalu terjadilah insiden sepupu tidak mengenali sepupu sendiri meskipun berjalan berlanggar bahu. Mempunyai saudara-mara adalah satu rahmat daripadaNya. Lalu syukurilah nikmat itu dengan menjaganya dan tidak lokek menyumbang baik dari segi wang, tenaga atau masa demi untuk memelihara keutuhannya.  

Sekian luahan mood hari ini...Jom teruskan kerja!

No comments: