Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, May 9, 2011

Laluan Baru

Bismillahirrahmanirrahim...

Arahan untuk menghadiri bengkel di Cameron Highlands (CH) ini telah saya terima sebelum bercuti ke Pulau Langkawi lagi. Pada masa itu, saya belum memutuskan sama ada ingin memandu kereta sendiri atau menaiki kemudahan bas jabatan yang disediakan kerana urusan berkaitan kereta saya masih belum diselesaikan. Alhamdulillah, pulang dari bercuti, urusan berkaitan kereta saya telah dapat diselesaikan dan saya putuskan untuk memandu sendiri ke sana. Ada beberapa sebab saya memilih untuk memandu sendiri ke sana walaupun kemudahan bas ada disediakan iaitu pertamanya, saya tidak gemar terikat dengan waktu bertolak yang ditetapkan oleh jabatan kerana ada beberapa urusan yang perlu saya selesaikan sebelum bertolak ke sana. Keduanya, saya bercadang untuk singgah menemui adik saya, MakTeh di Kepong dalam perjalanan ke CH kelak. Ketiganya, saya bimbang akan 'patah kaki' sewaktu di sana kelak kerana saya ini jenis yang suka mengekplorasi sesuatu kawasan dan kadang-kadang agak sukar menemui orang yang mempunyai minat seperti saya juga di sana. Kebanyakan mereka gemar berehat di bilik sahaja sementara saya gemar berjalan-jalan melihat tempat orang. Keempatnya, jabatan ada menganjurkan lawatan pada hari terakhir bengkel dan saya risau lawatan berakhir agak lewat dan akan meletihkan kerana perlu 'tunggu-menunggu' ahli lawatan yang lain. Lalu saya putuskan untuk pulang terus sebaik selesai majlis penutup tanpa menyertai sesi lawatan yang diaturkan. Lagipun, saya sudah beberapa kali datang ke sini sebelum ini dan tidak mustahil untuk saya datang lagi ke sini pada masa akan datang.

Saya bertolak dari rumah pada hari Jumaat, 6 Mei 2011 dan singgah di pejabat seketika untuk menyelesaikan beberapa urusan dokumentasi yang perlu diselesaikan segera. Saya bimbang untuk menangguhkannya kerana tidak ingin kelam-kabut sekembali dari bengkel kelak. Usai urusan tersebut, saya terus bertolak ke Kepong untuk menemui MakTeh dan makan tengahari bersama. Saya putuskan untuk meneruskan perjalanan ke CH dengan menurut arahan GPS yang saya bawa bersama. Jika sebelum ini, jalan dalam yang biasa saya gunakan adalah jalan Ulu Yam-Kuala Kubu Bharu-Tanjung Malim-Sungkai-Kampar-Bidor-Gopeng-Tapah. Tabiat gemar melalui jalan dalam berbanding lebuhraya juga merupakan antara salah satu sebab mengapa saya memilih untuk memandu kereta sendiri ke sana. Kali ini dengan bantuan GPS, saya dibawa memasuki Lebuhraya Karak dan keluar di persimpangan Bentong Barat. Memang saya agak hairan dengan arah yang ditunjukkan tetapi saya turutkan juga kerana perasaan ingin tahu tentang laluan baru. Siapa tahu ini mungkin satu pengalaman baru buat saya. Keluar di persimpangan Bentong Barat, saya memasuki pekan Bentong dan melalui jalan dalam yang dikelilingi oleh pokok kelapa sawit namun bilangan kenderaan yang melalui jalan tersebut tetap bertali arus.

Perjalanan dengan bantuan cik GPS

Simpang ke Lurah Bilut

Ladang kelapa sawit di kiri kanan perjalanan

Singgah untuk solat jama'

Tempat dituju ~ Hotel Heritage, Cameron Highlands

Tujuan perjalanan
Saya kemudiannya memasuki pekan Raub dan meneruskan perjalanan dengan menikmati pemandangan yang hampir sama seperti sebelum ini iaitu dipenuhi dengan pokok kelapa sawit. Cuma sekali sekala saya dapat melihat ladang pokok pisang di antara ladang-ladang kelapa sawit. Saya juga dapat melihat suasana kampung yang melatari perjalanan melalui jalan tersebut. Melihat papan tanda air terjun, homestay, felda dan paling menarik saya menemui Lurah Bilut, satu kawasan yang telah difilemkan kisahnya oleh aktor Rosyam Nor sebagai filem bertajuk 'Bilut'. Jika saya punya masa yang panjang, sudah pasti saya akan memasuki kawasan tersebut untuk melihat sendiri keadaan kawasan tersebut. Namun apabila mengenangkan yang saya perlu sampai di CH sebelum jam 6 petang, saya teruskan perjalanan dan menyimpan kemas hasrat itu dalam benak saya.

Pemanduan di jalan begini juga memerlukan tahap kesabaran yang tinggi kerana akan berdepan dengan lori yang akan memperlahankan kelajuan kita. Selepas hampir 2 jam memandu, saya berhenti seketika di sebuah masjid yang terletak di Sungai Koyan. Ia terletak betul-betul di sebelah Balai Polis Sungai Koyan. Saya putuskan untuk berhenti solat seketika kerana GPS menunjukkan bahawa saya perlu memasuki persimpangan selepas balai polis yang akan membawa saya ke laluan lebuhraya. Satu perkara yang cukup mendamaikan setiap kali saya bertemu dengan masjid yang belum pernah saya jejaki. Rasa janggal memang terasa kerana saya hanya memandu sendirian sahaja tetapi saya cuba rasionalkan diri bahawa saya datang dengan niat baik, insyaAllah tiada perkara buruk yang akan menimpa kepada saya.

Usai solat dan berehat meregangkan urat seketika, saya teruskan perjalanan memasuki laluan yang diberitahu oleh GPS. Laluan kali ini masih lagi dipenuhi dengan ladang kelapa sawit tetapi keadaan jalan yang dilalui adalah lebih baik yang kelebarannya adalah lebih luas. Dengan melalui jalan tersebut, saya dijangka tiba di CH sebelum jam 6 petang. Tambah menghairankan apabila GPS mencatatkan laluan tersebut sebagai 'Highway' tetapi tiada pondok tol yang saya temui sepanjang laluan tersebut. Saya tekadkan hati meneruskan juga perjalanan kerana sudah tiada laluan lain yang boleh dilalui lagi. Saya meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada arah yang telah ditunjukkan oleh GPS dan sudah pastilah kepadaNya jua. Saya teruskan pemanduan dan di sepanjang perjalanan seterusnya saya menemui ramai orang asli di pinggir-pinggir jalan dan sebahagiannya ada anak-anak kecil yang bermain di tepi jalan. Satu pemandangan yang cukup mengelirukan kerana saya seolah-olah melalui halaman rumah mereka tetapi laluan tersebut sangat lebar. Mereka pula seolah-olah tidak menghiraukan kehadiran saya dan meneruskan kehidupan mereka seperti biasa. Sekali sekala saya bertembung dengan kereta yang turut melalui laluan tersebut tetapi saya akui jumlahnya tidak sebanyak seperti sebelum ini.

Saya akhirnya tiba di kawasan yang saya rasakan sama seperti melalui laluan Lebuhraya Simpang Pulai tetapi ia sedikit berbeza. Lega rasanya kerana ia bermakna tempat yang ingin saya tuju sudah semakin hampir. Benar jangkaan saya kerana persimpangan Ringlet sudah semakin mendekat apabila ternampak jelas papan tanda arahnya. Dari situ, saya sudah tahu ke mana arah yang perlu saya ambil dan Alhamdulillah saya tiba di Hotel Heritage seperti masa yang ditetapkan oleh GPS iaitu 3 jam setengah dan kadar bayaran tol adalah RM8 sahaja. Apabila ditanya oleh rakan-rakan sepejabat arah saya datang, saya hanya menjawab dari arah Tapah dan mereka begitu kagum kerana saya tahu jalan untuk ke situ dan mampu memandu dalam keadaan laluan bengkang-bengkok yang boleh memualkan bagi mereka yang tidak biasa melaluinya. Saya hanya tersenyum kerana ini bukan kali pertama saya memandu ke sini sebaliknya sudah beberapa kali bersama keluarga sebelum ini.

Kebenaran mengenai laluan tersebut hanya saya ketahui semasa majlis penutup bengkel yang disempurnakan oleh YB SK Devamany, wakil rakyat CH. Lebuhraya yang telah saya lalui tersebut adalah lebuhraya baru yang belum digazetkan pun lagi untuk dilalui oleh awam. Ia baru siap dibina atas permintaan YM Tengku Mahkota Pahang untuk mempercepatkan akses ke CH dan ia dibina betul-betul melalui perkampungan asal orang asli. Maka terjawablah persoalan mengapa saya merasa seperti memandu di halaman rumah mereka sebelum ini. Ini bermakna jika saya datang daripada arah Terengganu, saya boleh melalui jalan tersebut untuk ke CH tanpa perlu ke KL terlebih dahulu seperti sebelum ini. Namun, rasanya laluan tersebut lebih sesuai untuk dilalui pada waktu siang sahaja untuk mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini seperti bertemu dengan binatang buas atau untuk mendapatkan bantuan jika ditimpa malang. Nauzubillahiminzalik.

Sesungguhnya, pemanduan kali ini benar-benar memberi satu pengalaman baru kepada saya apabila menemui laluan baru ke CH. Mungkin juga ada yang telah pernah melaluinya tetapi ia baru bagi saya. Namun jika dilihat kepada penerangan Dato' Devamany, laluan tersebut masih baru dan belum dibuka kepada awam untuk dilalui dan saya mungkin antara yang terawal melaluinya.

Untuk perjalanan pulang pula, saya melalui jalan dalam Simpang Pulai-Tapah-Bidor-Kampar-Gopeng-Sungkai-Tanjung Malim-Ulu Yam untuk pulang ke KL. Saya menikmati pemandangan kiri kanan jalan yang penuh dengan warna warni kehidupan. Saya seronok melihat suasana kampung dan deretan gerai kecil yang menjual hasil tanaman mereka. Selalunya saya akan singgah untuk membeli buah-buahan untuk dijadikan buah tangan.

Bagaimanapun, bagi setiap perjalanan yang dibuat, saya akan pastikan kereta telah diselenggara terlebih dahulu dan perlu ada sedikit sebanyak ilmu asas tentang kereta seperti menukar tayar jika ditakdirkan bocor semasa dalam perjalanan dan paling penting, periksa kadar air penyejuk di bahagian enjin sebelum bertolak. Ia satu tabiat yang diajar oleh abah saya setiap kali kami akan melakukan perjalanan jauh. Seterusnya, pasangkan niat bahawa setiap perjalanan adalah keranaNya jua dan setiap yang berlaku dalam perjalanan pergi dan balik adalah ketentuanNya jua yang sudah pasti mengandungi hikmah tersendiri. Malah jadikan juga amalan untuk solat sunat Tahiyatul Masjid dan solat sunat Musafir setiap kali bertemu dengan masjid yang tidak pernah dijejaki semasa dalam perjalanan. Bukanlah pula bermaksud kita perlu berhenti untuk solat sunat di setiap masjid yang ditemui dalam perjalanan tetapi disekalikan apabila kita berhenti untuk solat jama'. Saya jadikan amalan tersebut sebagai satu kaedah untuk meninggalkan 'jejak' di mana-mana bumi asing yang dipijak malah ia juga sebagai 'tangkal' kepada saya saat berada dalam musafir. Ia juga satu kesedaran kepada saya bahawa setiap inci bumi yang dipijak ini adalah milikNya jua. Saya hanyalah musafir yang menumpang lalu seketika untuk menikmati keindahan ciptaanNya.

No comments: