Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, May 17, 2011

Kisah Malang Tidak Berbau

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah. Syukur kerana dugaan yang menimpa seperti dalam entri semalam sudah berlalu. Pada mulanya saya agak risau juga jika ia akan berlarutan untuk tempoh yang lama dan mengganggu tugasan harian saya. Sesungguhnya Allah masih menyayangi saya. Dia sentiasa menghantar peringatan kepada saya saat saya sedikit terlalai daripada mengingatiNya. 

Kejadian berlaku pada petang semalam (16/05/2011) sewaktu saya baru sahaja keluar dari persimpangan bangunan pejabat di Presint 2. Segalanya berlaku sangat pantas dan saya seolah-olah bermimpi sewaktu ia berlaku. Namun hakikatnya ia telah berlaku dan Alhamdulillah jalan penyelesaian telah dicapai.

Sebaik keluar dari persimpangan, saya berhenti di belakang sebuah lori kerana lampu isyarat berwarna merah. Saya sengaja memastikan jarak antara kereta saya dan lori tersebut pada ruang sebuah kenderaan dan memang itu tabiat saya setiap kali berada di belakang kenderaan berat seperti lori, treler atau bas. Lampu isyarat bertukar hijau dan saya menunggu lori tersebut untuk bergerak terlebih dahulu sebelum saya sendiri memasukkan gear kepada 'D' untuk turut bergerak. Namun secara tiba-tiba, sebaliknya berlaku apabila lori tersebut mula bergerak secara mengundur ke arah kereta saya. Sangka saya, ia hanya bergerak sedikit sahaja ke belakang untuk mengambil lajak sebelum bergerak laju ke hadapan. Ternyata sangkaan saya meleset. Belakang lori tersebut semakin mengundur dan saya membunyikan hon sekuat-kuatnya untuk memberi amaran kepada pemandu lori tersebut. Saya melihat kepada cermin tengah dan mendapati ada sebuah kereta lain di belakang kereta saya. Saya sebenarnya bercadang untuk mengundur agar dapat mengelakkan pelanggaran tersebut. Walau bagaimanapun, saya tidak dapat mengelakkannya lagi kerana tiada ruang mencukupi untuk saya mengundur. Lori tersebut semakin laju mengundur menghampiri bonet hadapan kereta saya.

"Grnggggggggggg'" kuat bunyi yang terhasil dari pelanggaran itu.

Bonet hadapan kereta saya benar-benar terperosok ke bawah palang belakang lori tersebut.

"Aduh, dah kena," hanya itu yang mampu saya ucapkan.

Segera saya hidupkan isyarat kecemasan dan kereta belakang pula dengan pantas berlalu daripada belakang kereta saya ke laluan sebelah. Jika tidak, pasti kereta saya akan menjadi seperti sandwic. Memang banyak kereta yang berada di laluan sebelah kerana ia waktu pulang dari kerja. Saya keluar dari kereta dan cuba untuk bertenang tetapi ternyata emosi sedikit sebanyak terbit jua kesan tidak percaya kejadian yang seolah-olah mimpi itu.

"Kenapa ni? Kenapa mengundur? Takkan tak nampak kereta saya di belakang? Lepas tu saya dah siap hon kuat-kuat tapi makin laju pula awak mengundur," luah saya dengan penuh kegeraman.

Semakin kuat saya hon, semakin laju lori tersebut mengundur

"Maaf kak, saya tersalah masuk gear undur," ucap pemandu lori tersebut dengan wajah penuh kekesalan.

Serta-merta kemarahan saya kendur kerana tindakan pemandu tersebut yang tidak cuba menegakkan benang yang basah. Turut bersamanya di dalam lori tersebut adalah 2 orang rakan yang turut tidak putus-putus memohon maaf atas kesilapan rakan mereka. Sebelum terlupa, saya segera mengambil gambar keadaan kereta saya kesan pelanggaran tadi dan gambar lori terbabit. Saya juga turut meminta nombor telefon pemandu terbabit untuk simpanan. Selepas berbincang, kami bersetuju untuk sama-sama membuat aduan di balai polis.

Ranap bonet hadapan kereta saya

Jarak lebih dekat, kesan warna merah dari palang belakang lori jelas kelihatan pada bonet hadapan kereta

Kami bergerak bersama-sama ke arah balai polis dan saya menuruti mereka daripada belakang. Dalam perjalanan, lori tersebut tiba-tiba berhenti di tepi jalan dan saya sudah berasa hairan namun saya turut memberhentikan kereta saya. Rupa-rupanya mereka telah menghubungi penyelia mereka dan meminta agar diselesaikan di luar sahaja tanpa perlu membuat repot polis. Saya diminta untuk bercakap sendiri dengan penyelia mereka melalui telefon dan diberi jaminan bahawa segala bayaran pembaikian akan ditanggung oleh syarikat mereka.

"Saya nak repair di bengkel Suzuki, bukan di bengkel-bengkel biasa," tegas saya.

"Jangan risau, kami akan tanggung," jawab penyelia tersebut, tetap dengan pendiriannya.

"Masalahnya apa jaminan yang awak tidak akan menipu saya? Lagipun awak masih belum tengok kerosakan kereta saya," persoal saya pula, masih tidak puas hati dengan jaminan lisan yang diberikan.

"Jangan risau, kami tak tipu. Syarikat kami akan tanggung semuanya. Sekejap lagi akak bagi nombor telefon akak pada saya dan saya akan telefon akak balik," balas penyelia tersebut.

"Tapi apa jaminannya yang awak akan telefon saya?" soal saya masih kurang yakin dengan kata-kata penyelia tersebut.

"Ok, akak ambil nombor IC saya ni, XXXXXX-XX-XXXX. Kalau akak masih tak percaya, esok kita jumpa dan saya akan serahkan salinan fotostat IC saya," kata penyelia itu lagi.

Saya segera mencatit nombor yang diberikan walau saya tidak pasti sama ada ia benar atau tidak. Dalam masa yang sama, ada seorang pemuda yang memberhentikan keretanya di hadapan lori tersebut. Mungkin dia dapat mengagak apa yang telah berlaku apabila melihat keadaan kereta saya. Rupanya dia adalah seorang penjawat awam yang turut melakukan kerja sambilan sebagai runner bagi sebuah bengkel kereta. Kehadirannya amat saya hargai kerana sedikit sebanyak dia turut membantu saya membuat anggaran kos pembaikian kerosakan kereta saya. Jumlahnya hampir mencecah RM8k.

IC pemandu lori
Akhirnya saya bersetuju untuk menyelesaikannya di luar sahaja tetapi  saya meminta untuk mengambil gambar kad pengenalan pemandu lori tersebut sebagai jaminan sebelum saya bertemu penyelianya. Di samping itu, saya juga turut mengambil gambar pemandu tersebut bersama rakan-rakannya untuk kegunaan pada masa hadapan, sekiranya diperlukan. Pada mulanya memang pemandu tersebut agak berat hati untuk membenarkan saya berbuat demikian tapi saya bertegas ia adalah sebagai jaminan kepada saya sebelum berjumpa dengan penyelia mereka. Secara jujur, saya sememangnya mula bersimpati melihat wajah pemuda tersebut tetapi pada masa yang sama saya harus mengutamakan urusan pembaikian kereta saya terlebih dahulu.

Tidur malam saya tidak lena. Pelbagai kerisauan mula bermain-main di kepala saya mengenangkan apa yang akan berlaku apabila berjumpa penyelia mereka nanti. Saya cuba mempositifkan fikiran dan berserah kepadaNya agar tidak berlaku perkara-perkara yang tidak diingini. Di samping itu, saya juga turut melayari laman web Suzuki untuk melihat jika ada pusat servis yang beroperasi pada cuti umum. Namun harapan saya hampa.

Penyelia tersebut pula telah menepati janjinya untuk menghubungi saya dan kami berjanji untuk berjumpa pada pagi tadi, jam 10 di Balai Polis Kepong. Saya sengaja memilih jalan selamat untuk bertemu di situ kerana saya tidak pasti bagaimana personaliti orang yang akan saya temui. Saya juga memilih untuk bertemu di sana kerana kedudukan rumah adik saya, MakTeh, yang terletak hampir dengannya dan dia akan turut menemani saya bertemu penyelia tersebut.

Saya bertolak seawal jam 8.30 pagi dari rumah menuju ke rumah MakTeh dan rakannya, MakNik, terlebih dahulu sebelum terus bertolak ke tempat dijanjikan. Kami tiba lebih awal dari waktu dijanjikan dan ternyata penyelia tersebut menepati janjinya kerana turut tiba lebih awal di sana. Dia agak terkejut melihat kerosakan pada kereta saya kerana dimaklumkan yang kerosakan hanya minima dan kerana itu dia bersetuju untuk menanggung kos pembaikiannya. Rasa terkejutnya bertambah apabila saya maklumkan kos anggaran adalah sekitar RM8k.

"Saya ingatkan sekitar RM1k - 2k sahaja," jelas penyelia tersebut memberi penjelasan ke atas jaminannya semalam untuk menanggung seluruh kos pembaikian.

"Habis sekarang macamana? Itu sebab semalam saya cakap, awak belum tengok lagi kerosakan kereta saya tapi dah sanggup jamin akan tanggung," balas saya.

"Saya minta maaf. Kalau macam ni, memang kena buat tuntutan insurans la nampaknya," jawab penyelia tersebut.

Syukur kerana penyelia tersebut begitu profesional menangani situasi tersebut dan tidak cuba untuk memutarbelitkan kejadian yang telah berlaku.

"Ok, macam ni akak, sekarang kita sama-sama ke balai polis dan buat repot. Akak pergi dulu nanti saya akan pergi sana sebab tunggu driver tu datang."

Itu kata putus yang kami capai. Saya sebenarnya tidak tahu apa yang ingin diharapkan lagi. Yang penting, saya perlu menyelesaikan bahagian saya untuk membuat repot sebelum tamat tempoh 24 jam. Lalu kami bergegas menuju ke Ibu Pejabat Putrajaya. Nampaknya hanya saya sahaja pengadu yang berurusan pada hari ini. Seorang pegawai polis yang bertugas segera mengambil repot saya beserta butiran yang diperlukan. Selesai urusan pengaduan, saya perlu berjumpa pegawai penyiasat untuk soal siasat terperinci kejadian yang berlaku. Pegawai tersebut menyuarakan kebimbangan sekiranya pihak satu lagi akan membuat repot yang berlawanan dengan repot saya. Jika itu berlaku, maka akan menyukarkan proses tuntutan insurans saya ke atas syarikat tersebut dan saya perlu menggunakan insurans sendiri. Sesuatu yang amat berat untuk saya lakukan kerana NCD kereta saya sudah mencecah 45%. Saya memaklumkan bahawa pihak syarikat telah berjanji akan datang pada hari ini juga untuk membuat repot berkenaan dan membantu proses tuntutan tersebut namun pegawai penyiasat tersebut menerangkan kepada saya yang selalunya pihak yang dituntut akan mengubah kenyataan mereka terutama apabila disogok dengan pelbagai kemungkinan oleh pihak-pihak lain. Tiada apa yang mampu saya buat kecuali menunggu pihak syarikat menunaikan janji untuk hadir membuat repot pada hari yang sama.

"Sarjan, apa jadi kalau syarikat tu tak hadir buat repot hari ni?" soal saya memohon penjelasan lagi.

"Kita boleh caj syarikat tu dengan Seksyen XX (saya lupa huhu) kerana gagal membuat repot dalam tempoh 24 jam dan kita akan blacklist syarikat tu," jelas Sarjan.

"Apa implikasi kepada syarikat tu kalau kena blacklist?" soal saya lagi.

"Macam-macam. Contohnya mereka tak dapat renew lesen perniagaan, renew roadtax dan insurance," terang Sarjan lagi.

Alhamdulillah, pihak syarikat akhirnya tiba seperti dijanjikan bersama pemandu dan lori yang terbabit dalam kejadian semalam. Lega sungguh rasanya. Ternyata telahan saya benar. Mereka nampak seperti benar-benar ingin membantu memperbetulkan kesilapan yang telah berlaku. Tekaan pegawai penyiasat sebentar tadi pula silap. Namun pihak syarikat ingin meminta tolak ansur saya untuk meletakkan nama pemandu lain kerana pemandu terbabit tidak mempunyai lesen memandu. Aduhai, padanlah dia begitu berat hati untuk membenarkan saya mengambil gambar ICnya semalam. Atas saranan Sarjan, saya bersetuju kerana jika diteruskan juga tuntutan ke atas syarikat dengan menyatakan nama pemandu sebenar, pihak insurans akan menolak permohonan saya. Tambahan pula, pihak syarikat juga telah memberikan kerjasama yang baik sepanjang proses soal siasat tersebut. Niat saya cuma untuk memperbaiki kerosakan yang telah berlaku dan tuntutan dibuat ke atas insurans syarikat. Jika tindakan itu mampu menyelesaikan kekusutan yang timbul, saya sedia untuk bertolak ansur dalam soal itu.

Pagi esok saya akan menghantar kereta saya ke bengkel Suzuki dan proses tuntutan akan diuruskan oleh mereka berdasarkan dokumen-dokumen yang akan saya serahkan kepada mereka. Saya juga bercadang untuk memohon disediakan kereta lain sementara menunggu kereta saya siap dibaiki yang akan memakan masa sekurang-kurangnya 2 minggu. Aduh, bahagian inilah yang paling saya risaukan kerana saya akan 'patah kaki' tanpa kereta terutama untuk ke tempat kerja. Jalan terakhir adalah meminjam kereta MakTeh huhu (MakTeh, sudikah dikau membantu kakakmu yang comel ini?)

Melihat kerosakan pada kereta saya, mungkin ramai yang akan beranggapan kesilapan adalah di pihak saya. Terserahlah. Apa jua anggapan mereka tidak akan mampu mengubah fakta kejadian dan saya tidak perlu ambil pusing tentang anggapan itu. Mujur juga bahagian enjin kereta tidak terjejas dan saya masih boleh memandunya pulang namun saya tidak dapat mengelak mata-mata yang memandang saya sepanjang perjalanan pulang ke rumah. Ia cukup merimaskan tetapi saya pujuk hati sendiri dengan mengatakan bahawa,

"Cacat pada kereta boleh dibaiki, bagaimana pula sekiranya cacat anggota? Lebih parah jika cacat hati."

Setidak-tidaknya saya masih boleh memandu kereta saya untuk ke balai polis dan menghantarnya ke bengkel untuk dibaiki. Setidak-tidaknya saya terlepas dari sebarang kecederaan daripada kemalangan tersebut. Masih banyak perkara lain yang boleh saya syukuri selain daripada mengenang dugaan yang menimpa.

Sepanjang kejadian ini, ada beberapa perkara yang saya pelajari iaitu:

  1. Redha. Pasti ada hikmah di sebalik setiap kejadian. Syukur kerana nyawa masih di badan dan tiada sebarang kecederaan fizikal;
  2. Segera menghubungi polis ke tempat kejadian agar kenyataan yang dicatat daripada kedua-dua pihak terlibat tidak sempat untuk dipengaruhi oleh anasir-anasir luar;
  3. Dapatkan sebanyak butiran daripada pihak terlibat seperti nama penuh, nombor IC, jenis kereta dan gunakan teknologi yang ada seperti kamera pada telefon untuk mengambil sebanyak mungkin gambar yang boleh membantu proses membuat repot kelak;
  4. Cuba mengambil tahu sedikit sebanyak tentang prosedur tuntutan insurans dan hak-hak anda yang ada; dan
  5. Cuba bertindak profesional iaitu untuk mencari jalan penyelesaian dan bukannya untuk lebih mengusutkan keadaan.

3 comments:

MamaYatie said...

cik care, alhamdulillah tuan badan selamat..

ni panduan utk saya juga..last year saya dilanggar org dr belakang masa turun bukit..disebabkan cemas & panik (mungkin terlalu percaya pada org), saya cuma amik name card, amik gambar kereta & plat no org yg melanggar (lepas dia berjanji nak settle kat luar) dan BIARKAN DIA BERLALU. jenuh kena marah ngan hubby..alhamdulillah, malam tu bila kami ke rumah dia pakcik tu bayar ganti rugi.kalo dia putar belit abis la...huhu

Carrie-Ma said...

yati,

kalau dia yg langgar mmg salah dia dh. kalau ikutkn info yg awak amik tu dh mencukupi. kalau repot polis, tau la polis buat jpj search guna plet no tu. kalau dia xrepot dlm 24 jam, sah2 dia yg salah. claim msih blh dibuat drpd dia.

Aida Awie said...

Aduh..Sayangnya kereta. Tp Alhamdulillah la awak selamat, kan? Tq share pengalaman ni. Mana tahu berguna nanti.

Saya pon kalau ade lori xberani ddk blkg or tepi. Diorang kdg2 xperasan kit yg comel2 ni. Pengalaman park kt rnr keta kami kena tarikbawah treler. Masa tu kami sekeluarga tido. Mmg ngantuk sgt. So abah park kt area lori2 tu sbb tu je tmpat yg kosong. Tetiba rasa gelap je n rasa cam keta gerak. Rupanya kami da kna seret hampir nk keluar dr rnr. Nasib baik sedar.. Tp tu mmg salah ktorg gak la sbb park tepi lori. Huhu...