Projek Pembinaan Surau An-Nur

Saturday, May 7, 2011

Kembara Langkawi

Bismillahirrahmanirrahim...

Percutian ini telah saya dan MakTeh rancang sejak awal tahun lagi dan tiket promosi MAS juga telah ditempah. Kami turut mempelawa ibu saudara, Soo untuk turut serta sebagai tanda ingatan kerana menjaga kami adik-beradik semasa kecil dan juga kerana banyak membantu setiap kali kami mengadakan kenduri/majlis di kampung. Perancangan awalnya, hanya 5 orang dewasa iaitu saya, MakTeh, Abah, Ummi dan Soo sahaja akan menyertai percutian ini. Namun di saat-saat akhir saya putuskan untuk turut mengajak anak saudara, Adeef untuk turut serta kerana Adeef banyak menghabiskan masa bersama Abah dan Ummi sepanjang tempoh BaHa berkursus. Sebaik mendapat lampu hijau daripada mama Adeef, Kak Syima, saya terus menempah tiket kapal terbang untuk Adeef. Malangnya hanya tiket pergi sahaja yang ada dan tiket pulang sudah habis dijual dan yang ada pula pada masa yang berlainan daripada kami. Lalu antara pilihan yang ada adalah membeli tiket pulang dengan penerbangan AirAsia dan salah seorang daripada kami perlu menemani Adeef. Malangnya tiket AirAsia yang masih tinggal hanya pada kadar yang saya rasakan terlalu tinggi untuk dibeli. Lalu saya meneruskan pencarian tiket Firefly pula tetapi malangnya ia juga telah habis dijual. Saya buntu memikirkan jalan keluar untuk kekusutan tersebut kerana tiket pergi sudah dibeli. Kini, hanya tinggal 2 pilihan sahaja iaitu sama ada membeli tiket AirAsia pada kadar tinggi atau membatalkan penyertaan Adeef tapi tidak sampai hati pula rasanya.

Kekusutan itu saya suarakan kepada MakTeh untuk sama-sama memikirkan jalan keluarnya dan MakTeh telah mencadangkan agar membeli tiket daripada lapangan terbang di negeri berhampiran iaitu Kedah dan Pulau Pinang. Saya segera teringat kepada seorang rakan yang bekerja di Pulau Pinang (Sharliza) dan bercadang mendapatkan pertolongan dia untuk membawa saya dan Adeef daripada jeti Kuala Kedah ke Lapangan Terbang Bayan Lepas. Alhamdulillah, Sharliza bersetuju untuk membantu saya dan tempahan tiket kapal terbang MAS daripada Pulau Pinang telah dibuat pada kadar yang saya rasakan berpatutan. Untuk memudahkan urusan juga, saya terus menempah tiket feri pada jam 11.30 pagi untuk saya dan Adeef.

Akhirnya, seperti dirancang, saya dan keluarga telah menaiki penerbangan pada 30 April 2011, jam 8.15 malam daripada KLIA ke Langkawi. Untuk memudahkan urusan perjalanan, saya tinggalkan kenderaan di Putrajaya Sentral dan menaiki tren KLIA Transit ke KLIA. Turut menghantar kami ke KLIA adalah BaHa dan keluarga.

Abah dan 3A

Untuk urusan penginapan dan pengangkutan sewaktu di sana pula, saya telah buat tempahan lebih awal daripada Encik Basri yang saya kenali melalui laman Mudah. Saya akui penginapan pada kali ini hanya sederhana sahaja bersesuaian dengan kadar harga yang ditawarkan. Fikir saya, biarlah bersederhana untuk penginapan agar lebihan tersebut dapat digunakan untuk aktiviti percutian kelak termasuk untuk membeli-belah. Ketibaan kami disambut oleh Encik Basri dan isteri dan dibawa terus ke tempat penginapan menaiki Toyota Unser.

Keesokan paginya, kami keluar seawal jam 8.30 pagi untuk mengelakkan kesesakan untuk menaiki kereta kabel. Dalam perjalanan, kami sempat singgah untuk sarapan terlebih dahulu dan kemudiannya terus ke destinasi dituju. Tempat tersebut telah dipenuhi oleh mereka yang datang lebih awal dari kami dan telah bersedia beratur menunggu giliran menaiki kereta kabel. Kami agak bernasib baik kerana terselamat daripada beratur panjang untuk membeli tiket kerana kami dapat melihat dereta manusia yang beratur untuk membeli tiket sewaktu kami pula sedang beratur untuk menaiki kereta kabel di tingkat atas. Lenguh juga kaki kami berdiri hampir 1 jam menunggu giliran menaiki kereta kabel di samping bergilir-gilir melayan kerenah Adeef yang sudah tidak sabar untuk menaiki kereta kabel.

Harga tiket boleh tahan juga kerana tempoh promosi untuk pemegang MyKad sudah tamat. Rupa-rupanya ia hanya untuk 3 tahun pertama sahaja. Kini harga yang dikenakan adalah RM30 bagi dewasa dan RM20 bagi kanak-kanak. Terkejut juga saya tetapi memikirkan ini merupakan pengalaman pertama bagi Soo dan keterujaan Adeef untuk menaikinya, saya bayar juga tanpa fikir 2 kali.

Beratur hampir 1 jam menunggu giliran untuk menaiki kereta kabel

Mujur kami terselamat daripada kejadian seperti ini
Lega rasanya bila giliran kami untuk menaik kereta kabel akhirnya tiba juga. Adeef sudah tentulah orang yang paling seronok. Rasanya Soo pun sama teruja kerana tidak pernah menaikinya sedangkan kami sudah 3 kali menaikinya sebelum ini. Kali ini ummi lebih berani dan tidak menangis seperti kali pertama menaikinya dulu. Ia memang satu pengalaman yang menyeronokkan cuma kali ini ia lebih mencabar kerana jumlah pengunjung yang ramai menyebabkan kami terpaksa menunggu lama untuk menaiki kereta kabel daripada stesen pertama ke puncak dan seterusnya untuk turun ke bawah.

Saya dan Soo

Puncak - bersama Adeef

Matahari tegak atas kepala

Jenuh menggalas Adeef naik tangga

Kami tiba di stesen paling atas pada waktu tengahari, tepat jam 12 tengahari dan cuaca sememangnya sangat panas tetapi pemandangan daripada atas sana memang cukup indah. Satu lagi kejayaan ummi pada kali ini adalah berjaya untuk tiba di jambatan gantung. Sebelum ini memang ummi mengelak untuk ke sana kerana gayat. Stamina saya pula benar-benar teruji apabila terpaksa menggalas Adeef yang sudah tidak larat untuk berjalan menaiki tangga daripada jambatan gantung sehingga ke stesen pertama. Mulanya abah menawarkan diri untuk mendukung Adeef tetapi saya tidak sampai hati untuk membiarkan abah melakukannya. Selagi terdaya saya tidak akan membebankan abah. Saya bawa abah ke sini untuk bercuti merehatkan diri dan biarlah abah menikmati sepenuhnya percutian ini.

Dari situ, kami bergerak ke Pantai Cenang untuk makan tengahari dan seterusnya solat jama' zohor dan asar di Masjid Kedawang. Pergerakan kami kali ini agak lancar tanpa aksi 'sesat barat' dengan bantuan GPS yang saya bawa bersama. Destinasi kami seterusnya adalah Taman Agroteknologi MARDI. Seronok rasanya dapat menikmati buah-buahan segar yang dipetik terus daripada pokok dan dimakan tanpa perlu dibasuh kerana mereka tidak menggunakan sebarang bahan kimia tambahan pada pokok-pokok tersebut. Kami turut dibawa mengelilingi taman buah-buahan dengan menaiki lori kecil yang diubahsuai dengan tambahan tempat duduk.

Petik dan makan sepuasnya secara percuma

Kami berada di situ sehingga tamat waktu operasi iaitu 5 petang. Destinasi wajib kemudiannya adalah ke pekan Kuah untuk memenuhi hajat ummi dan soo membeli pinggan mangkuk. Saya ikutkan saja dan terus memandu menuju Idaman Suri. Saya pula hanya membeli coklat sahaja kerana saya memang tidak berniat untuk membeli perkara-perkara lain termasuk pinggan mangkuk. Saya hanya bercadang untuk menikmati suasana sahaja di samping melayani keperluan mereka.

Keduanya sungguh sakan membeli-belah dan kami hanya meninggalkan pekan Kuah pada jam 8 malam. Sebelum tidur, kami menyusun dan menanda barangan yang akan dimasukkan ke dalam kargo pada keesokan hari.

Perjalanan pulang adalah cukup mencabar kerana saya dan Adeef akan menaiki feri terlebih dahulu ke Kuala Kedah sebelum menaiki kapal terbang dari Bayan Lepas. Yang lain pula akan pulang terus ke KLIA daripada Langkawi. Mujurlah segala barangan Adeef telah saya serahkan kepada MakTeh untuk dibawa pulang dan saya hanya membawa Adeef dan barangan sendiri sahaja.

Dalam perjalanan ke jeti Kuah, kami sempat singgah sebentar di kawasan Beras Terbakar yang berada dalam kawasan perumahan yang masih dihuni oleh pewarisnya.

Pintu masuk ke kawasan Beras Terbakar

Sebelum menaiki feri, kami sempat juga singgah di Dataran Lang untuk bergambar dengan ikon Pulau Lagenda. Pada masa tersebut, hujan mula turun membuatkan saya mula risau untuk menaiki feri bersama Adeef tetapi saya tiada pilihan. Manakala yang lain pula meneruskan perjalanan ke lapangan terbang untuk menaiki penerbangan ke KLIA. Di jeti, manusia memang sangat ramai tetapi saya bernasib baik kerana mendapat laluan mudah dan dibenarkan terus masuk tanpa sebarang pemeriksaan kastam.

Perjalanan menaiki feri ke Kuala Kedah memakan masa hampir 2 jam juga sehingga Adeef lena tidur dalam pangkuan saya. Mujur juga Adeef tidak banyak kerenah semasa di dalam feri malah cukup teruja untuk menaiki feri. Tiba di jeti Kuala Kedah pada jam 1.30 petang dan kami terus dibawa menuju ke lapangan terbang Bayan Lepas. Berdebar-debar juga kerana keadaan trafik yang agak sesak malah kaunter daftar masuk sudah ditutup sewaktu kami tiba di sana. Tak dapat saya bayangkan jika kami terlepas penerbangan tersebut tetapi mujurlah mungkin kerana kasihan melihat Adeef, petugas tersebut telah bersetuju membantu kami untuk mendaftar masuk. Kami terus bergegas masuk ke balai berlepas untuk menaiki penerbangan jam 5.25 petang. Memandangkan saya belum solat, saya ambil peluang untuk solat terlebih dahulu meskipun masa semakin suntuk. Saya bimbang akan terlepas waktu jika menangguhkannya sehingga tiba di KLIA. Mujurlah pintu pelepasan kami berada betul-betul di sebelah surau dan tanpa berlengah saya terus menunaikan kewajipan tersebut. Elok sahaja saya keluar daripada surau, para penumpang sudah beratur panjang menunggu giliran untuk memasuki pesawat. Tanpa disangka, saya dipanggil masuk terlebih dahulu kerana membawa Adeef. Saya pasti penumpang yang telah lama beratur menjeling tajam pada saya. Haha.

Semasa dalam penerbangan pula, Adeef telah melakukan aksi yang melucukan semasa memakan kacang sehingga mendapat hadiah 2 dozen kacang daripada pramugari.

Jangkaan saya benar kerana kami tiba di KLIA jam 6.45 petang dan saya sudah pasti tidak akan sempat untuk solat jama' zohor dan asar jika saya menangguhkannya tadi. Dari KLIA, kami menaiki tren ke Putrajaya Sentral dan berjumpa MakTeh di sana yang menjemput kami pulang ke teratak saya.

Ini Adeef punya
Lega rasanya apabila kaki menjejak lantai teratak sendiri dan keletihan memang jelas terasa tetapi saya puas. Dapat melihat kegembiraan abah, ummi dan soo adalah sesuatu yang tidak ada harganya dalam dunia ini. Benarlah kata orang, wang boleh dicari tapi ia tidak mampu membeli kebahagiaan. Ya benar, wang adalah diperlukan dalam hidup tetapi wang yang banyak tidak akan membawa sebarang makna jika ia tidak mampu memberi kebahagiaan kepada insan-insan tersayang terutama abah ummi. Biar sedikit asal berkat dari banyak tapi mudarat. Namun lebih baik jika banyak dan berkat. InsyaAllah, kita tidak akan pernah rugi jika menggembirakan hati ibu bapa malah keberkatan akan lebih bertambah sama ada ia dalam bentuk wang ringgit, pekerjaan mahupun kehidupan harian. Jangan pernah gusar untuk membelanjakannya kepada ibu bapa kerana Allah pasti akan menghadirkan lebih banyak rezeki dalam bentuk-bentuk yang tidak kita sangka. Ia pasti!

dinlaili said...

Bila tengok foto-foto kat artikel ni, teringat jer nak balik kampung. Rasanyer dah 3 bulan x jengah ayah & adik kakak. mujur ler selalu call. papapun, InsyaAllah hujung Mei ni dpt ler bawa anak2 nek kebelkar. Dh semestinyer laa.. 2 tempat pasti x leh tinggal, kebelka ngan Andewotewel. Len2 tu mandi kt pasir tengkorak @ lubuk semilang. Nak kenal anak jati Langkawi senang jer.. Kenal Beghonok ngan Lattut. Dua benda ni kenal, sah ler anak Langkawi.

Carrie-Ma said...

dinlaili,

apa lagi, balik la kg hehehe
sejauh mana pun kita pergi, setinggi mana pun pangkat kita, pada akhirnya yg benar2 memberi makna dlm hidup kita adalah insan2 tersayang :)