Projek Pembinaan Surau An-Nur

Tuesday, May 31, 2011

Hari Keluarga 2011

Bismillahirrahmanirrahim...

Keluarga sememangnya satu anugerah buat setiap insan. Justeru, memilikinya bermakna ada harga yang harus dibayar. Ia tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit namun juga dalam bentuk masa, tenaga dan hati serta perasaan. Saya tidak fikir ada keluarga yang tidak langsung mempunyai masalah namun ia tidak menghalang kita daripada meneruskan kehidupan. Masalah akan sentiasa ada sehingga kadang-kadang membuat kita hilang punca dan buntu untuk menghadapinya. Pun begitu, tidak dinafikan juga masih banyak lagi perkara menggembirakan yang boleh difokuskan yang turut menuntut kesabaran yang cukup tinggi untuk berhadapan dengannya.

Jika tahun lepas, kami sekeluarga Bakarians, bercuti ke Medan, Indonesia, tahun ini pula kami ke Tasik Kenyir. Lucunya, walaupun kami warga Terengganu, selama ini kami tidak pernah benar-benar menikmati keindahan yang ada di situ. Sebelum ini, kami hanya singgah sahaja di jeti dan pernah sekali kami menyewa bot untuk mengunjungi tempat-tempat menarik di situ. Lalu selepas mendapatkan persetujuan semua, saya menggunakan kemudahan sebagai kakitangan Kerajaan dengan menempah Rumah Peranginan Persekutuan Kenyir selama 2 hari 1 malam.

Seperti biasa, saya akan menjadi urus setia tidak rasmi kepada penganjuran kembara keluarga. Sejujurnya, ia bukan satu tugas yang mudah meskipun hanya melibatkan keluarga sendiri sahaja namun saya percaya itulah harga yang harus dibayar untuk mempertahankan sebuah keluarga. Pernah juga saya merasa kecewa atas beberapa sebab yang saya pasti pernah dilalui oleh orang/keluarga lain juga tetapi apabila mengenang kembali senyuman kegembiraan yang terpancar pada wajah abah dan ummi, saya kembali menjadi kuat. Mungkin ada yang akan merasakan saya seolah-olah membuka pekung di dada tetapi saya hanya mengatakan tentang realiti. Saya percaya semua keluarga mempunyai masalah tersendiri namun itu tidak menghalang mereka daripada meneruskan kehidupan. Ringkasnya, tidak ada manusia yang tidak mempunyai masalah namun sebagai hambaNya, saya percaya dengan janjiNya yang memberi beban yang akan mampu ditanggung.

Tempahan telah saya buat 3 bulan lebih awal daripada tarikh yang dicadangkan iaitu 29 hingga 30 Mei 2011. Bercakap pasal pemilihan tarikh sahaja, sudah cukup untuk memeningkan kepala kerana ada sebahagian adik-beradik yang bertugas di sebelah Pantai Timur dan sebahagian lagi di Pantai Barat. Maka tarikh yang dipilih perlu memenuhi kemudahan kedua-dua pihak untuk bercuti. Akhirnya, tarikh pada awal cuti persekolahan dipilih dan kedua-dua pihak perlu berkorban untuk memohon cuti sama ada pada hari Ahad atau Isnin. Bagi saya sudah tentulah saya perlu memohon cuti pada hari Isnin namun bagi adik saya, MakTeh yang bertugas sebagai guru, ia bukan masalah besar kerana sememangnya sudah berada dalam cuti persekolahan. Walau bagaimanapun, atas sebab masing-masing, 2 orang adik saya tidak dapat turut serta dalam percutian kali ini.

Memandangkan rumah penginapan tersebut tidak menyediakan kemudahan makan/minum, kami perlu menyediakannya sendiri dan sedikit bayaran perlu dikutip daripada setiap Bakarians. Menu juga perlu difikirkan dan perkara tersebut telah diserahkan kepada yang pakar dalam soal ini iaitu ummi kami. Menu wajib pula sudah tentu BBQ ayam, sotong dan udang.

Seperti dirancang, kami bertolak seawal jam 9.30 pagi daripada rumah di Dungun menuju ke rumah abang kedua, BaHa di Chendering. Dari situ, kami terus bertolak ke Tasik Kenyir yang memakan masa hampir 1 jam. Tiba di sana, kami terus memunggah barangan ke jeti dan menunggu bot milik penginapan berkenaan datang menjemput kami. Disebabkan jumlah yang ramai (16 dewasa, 6 kanak-kanak) dan barangan yang agak banyak, 2 buah bot diperlukan untuk mengangkut kami. Perjalanan dari jeti ke tempat penginapan pula hanya memakan masa kira-kira 20 minit sahaja.

Bergambar di Chendering sebelum bertolak ke Tasik Kenyir

Bergambar lagi, bila nak gerak ni?

Penginapan kami di sana adalah 2 unit banglo iaitu 1 unit dengan 3 bilik dan 1 unit lagi dengan 2 bilik. Usai memunggah barangan ke banglo dan merehatkan diri, kami berjalan kaki ke Taman Herba yang terletak tidak jauh dari situ. Namun agak mencabar juga perjalanannya terutama bagi ummi kerana keadaan muka bumi yang berbukit di situ. Yang pasti, dikelilingi pepohon menghijau pada petang hari sungguh mendamaikan.

Kemudian, kami berkayak berjemaah menguasai Tasik Kenyir hehe. Poyo je, padahal sekitar kawasan jeti sahaja. Ia memang menyeronokkan sehingga kami leka waktu sudah menghampiri Maghrib. Unggun api perlu dihidupkan untuk acara BBQ pula. Saya puji pengurusan penginapan di sana kerana menyediakan semua kelengkapan yang diperlukan seperti periuk nasi, ketuhar, peti sejuk, pinggan mangkuk malah boleh dikatakan hampir kesemua peralatan yang diperlukan ada. Kami cuma perlu membawa bahannya sahaja.

Untuk pengisian semasa berBBQ pula, kami adakan pertandingan meniup belon untuk kategori sekolah rendah dan sekolah menengah. Cadangnya nak adakan pertandingan musical chair untuk dewasa tetapi kerana tiada ruang yang bersesuaian, hasrat itu dibatalkan dan hanya diisi dengan acara pembahagian hadiah dan makan-makan sahaja. Kanak-kanak pula sudah tentulah 'ceria' kerana kemudahan astro turut disediakan di rumah penginapan. Terpaksalah kami orang dewasa menonton Astro Ceria bersama-sama mereka.

Keesokkan paginya pula, seawal jam 8 pagi kami bertolak ke kawasan air terjun Saok dengan menaiki bot yang hanya memakan masa selama 5 minit sahaja. Tapi kalau kena berenang ke sana, pasti jauh juga :)

Kami bawa bekalan sarapan ke sana dan memakannya sambil mandi-manda. Airnya begitu sejuk sehingga mencengkam tulang ditambah pula dengan suasana pagi yang cukup nyaman. Lebih menyeronokkan apabila kami dapat mandi-manda di dalam tasik sebelum bertolak pulang ke rumah penginapan.

Sarapan

ikan duyung
Kembali ke jeti rumah penginapan (Pulau Sah Besar), kami teruskan lagi acara mandi manda sehingga abah pun turut serta. Namun, setiap yang bermula akan ada akhirnya jua. Kami perlu mendaftar keluar pada jam 12 tengahari dan kembali ke jeti Pengkalan Gawi tetapi kami akhirnya, hanya mendaftar keluar pada jam 1.30 petang. Apakan daya, bila sudah ramai, bilik air pun tidak mencukupi dan terpaksa menunggu giliran untuk menggunakannya. Itu belum dicampur dengan anak-anak kecil yang berlari-larian ke sana sini.

Masa untuk pulang
Dari jeti Pengkalan Gawi, kami ke Pusat Hidupan Liar Negeri Terengganu yang terletak kira-kira 56km daripada situ. Nak dijadikan cerita, minyak kereta abah pula hampir kehabisan dan tiada sebarang tanda-tanda akan ada stesen minyak di sepanjang perjalanan. Memang penuh debaran tetapi kami akhirnya tiba di sana dengan selamat. Hanya ada seekor gajah sahaja di situ dan kami dilayan dengan baik oleh petugas di situ malah kami juga diberi peluang untuk menaiki gajah tersebut. Lucu apabila melihat anak-anak kecil berebut-rebut untuk menaiki gajah.
Nama gajah ini Suria
Hampir 1 jam kami di situ dan kami tinggalkan tempat itu kerana saya, adik dan abang perlu kembali ke KL pada malam itu juga. Namun debaran masih berterusan kerana minyak kereta abah yang saya pandu akan kehabisan pada bila-bila masa sahaja. Saya cuma mampu membaca ayat Kursi sebanyak-banyaknya sepanjang pemanduan agar ditemukan dengan jalan penyelesaiannya. Saya teruskan sahaja pemanduan kerana tiada jalan lain selain mencari stesen minyak terdekat. Hampir 60km memandu, akhirnya petrol kering kontang dan berhenti betul-betul di hadapan sebuah kedai runcit. Mujurlah kedai runcit tersebut menjual petrol pada harga RM3 sebotol. Abah saya membeli sebanyak 2 botol dan merasakan ia sudah mencukupi untuk sampai ke pekan Kuala Berang. Memang menjadi rezeki pekedai tersebut apabila kami turut 'menyerbu' membeli roti dan air kerana kami masih belum makan tengahari sejak tiba di jeti Pengkalan Gawi.

Ternyata 2 botol petrol masih belum mencukupi kerana ia habis sekali lagi di tengah perjalanan tetapi mujurlah sudah semakin hampir dengan pekan Kuala Berang. Sementara menunggu petrol diisi, kami singgah untuk makan tengahari pada jam 6 petang di sebuah restoran berdekatan. Lauknya cukup ringkas dan ala kampung tapi mungkin kerana kelaparan, kami makan dengan begitu berselera.

Akhirnya, abang kedua dan keluarga meneruskan perjalanan pulang ke Chendering sementara yang lain-lain kembali ke Dungun. Tiba di rumah, saya terus bersiap untuk pulang ke KL bersama adik lelaki dan kami tiba di KL pada jam 1.45 pagi. Ia memang sungguh memenatkan namun itu harga yang harus dibayar untuk sebuah keluarga. Pun begitu, kepenatan itu berlalu apabila menatap gambar di bawah.