Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, May 16, 2011

Guru

Bismillahirrahmanirrahim...

16 Mei 2011 ~ Tarikh keramat buat semua para guru atau cikgu. Sewaktu di bangku sekolah dulu, ini merupakan antara hari yang dinanti-nantikan oleh saya. Bukan kerana berpeluang untuk meraikan para guru tetapi kerana kelas tidak akan diadakan pada hari tersebut dan digantikan dengan sambutan hari guru. Haha. Harap para guru tidak berkecil hati mendengar kenyataan saya ini. Maklumlah, masa tu masih budak mentah lagi. Kami memang menghormati para guru tetapi rasa menghargai pada usia itu mungkin tidak sama dengan usia sekarang. Ya, saya amat berterima kasih kepada para guru yang telah sudi mengajar saya selama ini, baik daripada zaman sekolah rendah, menengah dan juga universiti. Malah mungkin tidak terlalu melampau juga jika saya berterima kasih lebih awal kepada bakal guru saya di peringkat sarjana kelak.

Bagi saya, ucapan terima kasih adalah tanda syukur saya kepada curahan ilmu yang telah diterima daripada para guru selama ini. Namun, saya lebih mengingati guru-guru yang 'bengkeng' (rujuk Kamus Bahasa Terengganu, 'bengkeng' membawa maksud garang) berbanding guru-guru lain. Mungkin kerana sikap mereka yang begitu bersungguh-sungguh mengajar kami tanpa mengambilkira sama ada kami menyukai mereka atau tidak. Yang penting, kami memahami apa yang diajar, dapat menyelesaikan setiap tugasan yang diberi dalam masa yang ditetapkan dan akhirnya mendapat keputusan yang baik dalam setiap peperiksaan. Ternyata, kegigihan mereka benar-benar meninggalkan kesan di hati kami.

Sewaktu saya berada di darjah 1 Hijau, guru kelas saya adalah cikgu Jahara. Beliau seorang yang cukup tegas dalam menjalankan tugasnya. Satu insiden yang masih saya ingat sehingga hari ini adalah apabila buku saya telah dibaling oleh beliau di dalam kelas di hadapan khalayak rakan. Ia kerana saya telah mengotorkan buku latihan matematik dengan warna daripada kertas warna yang turut berada di dalam beg sekolah saya. Ditakdirkan sehari sebelum itu, hujan lebat turun sewaktu saya berjalan kaki pulang ke rumah menyebabkan beg sekolah saya basah kuyup. Secara kebetulan, saya turut memasukkan kertas warna berwarna merah di dalamnya untuk kegunaan kelas pendidikan seni. Warna kertas tersebut yang basah terkena air hujan telah menyerap mengenai buku latihan saya dan beberapa buah buku lain di dalam beg sekolah tersebut. Cikgu Jahara memang seorang yang mementingkan kebersihan terutama dalam soal penjagaan buku-buku. Pagi esoknya, kami dikehendaki untuk menghantar buku latihan matematik untuk ditanda oleh beliau. Saya turut menghantarnya tanpa berfikir 2 kali dan kami ralit bermain bersama kawan-kawan semasa beliau menanda buku-buku kami. Sebaik selesai, beliau akan memanggil nama kami untuk mengambilnya di hadapan kelas. Secara tiba-tiba, apabila tiba kepada giliran nama saya, beliau telah mencampak buku latihan saya jauh terperosok sehingga hampir terkeluar dari pintu kelas. Saya masih ingat betapa malu dan sedihnya saya pada masa itu berjalan ke hadapan kelas untuk mengambil buku yang telah dicampak oleh beliau kerana dikotori dengan warna merah. Beliau memarahi saya kerana tidak menjaga kebersihan buku latihan tersebut walaupun semua soalan telah dijawab dengan betul. Bermula dari saat itu, saya begitu berhati-hati menjaga kebersihan setiap buku yang saya miliki dan mengasingkan kertas warna di dalam plastik sebelum memasukkannya ke dalam beg sekolah. Saya tidak menyimpan dendam kepada beliau kerana perbuatan yang boleh dianggap memalukan saya sebaliknya berterima kasih kepada beliau kerana telah menerbitkan sikap menghormati buku yang mengandungi ilmu yang amat berharga. Malah tabiat itu kekal sehingga kini apabila saya begitu teliti menjaga setiap buku yang saya beli. Ringkasnya, ajaran beliau agar jika ingin ilmu yang dituntut diberkati, maka hormatilah medium yang menempatkan ilmu tersebut. Saya tidak pernah mengkhabarkan tindakan cikgu Jahara kepada abah dan ummi kerana saya yakin akan lebih dimarahi oleh keduanya kerana kecuaian sendiri. Adalah lebih baik untuk saya mendiamkan diri sahaja dan menerimanya sebagai sebuah pengajaran.

Banyak lagi hukuman yang telah saya terima daripada para guru sepanjang usia persekolahan namun ia tidak menjadi kudis kepada saya sebaliknya saya amat menghargainya kerana saya yakin niat mereka adalah untuk mendidik saya semata-mata dan bukan untuk menghukum saya secara membuta tuli. Jika direnung kembali, hukuman itu saya terima berpunca daripada kesilapan saya sendiri. Contohnya, saya dan beberapa rakan sekelas dirotan kerana gagal menyiapkan kerjarumah yang diberi dan juga kerana melakukan kesilapan tatabahasa dalam tugasan karangan. Sehingga hari ini, saya masih mengingati kesilapan yang telah dilakukan dan tidak akan mengulanginya lagi pada masa hadapan.

"Guru, hanya doa yang mampu kupanjatkan atas curahan bakti kalian selama ini. Semoga kalian terus dirahmati oleh Allah Taala walau di mana jua kalian berada."

Terima kasih!

2 comments:

MamaYatie said...

teingat ustaz marjuskai yg bekeng tu..

Carrie-Ma said...

yatie, ustaz marjuskai marjono tu bekeng dia mcm dibuat2 hihi tp xde org blh lwn kebekengan cikgu norisah la. kalu tau slot matematik je, debor perut belake seme takut dokleh jwb soalan dia. dok siap soalan hok belembok dia beri tu 1 hal doh.