Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, May 11, 2011

Episod Cabaran Tanpa Nasi

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebelum memulakan cabaran ini, sejujurnya sebahagian daripada diri saya memang merasa bimbang jika gagal untuk menyempurnakannya dan bakal menjadi seperti hangat-hangat tahi ayam lagi. Namun, kebimbangan itu beransur hilang apabila saya berjaya melepasi tempoh 2 minggu pertama dengan jaya dan seterusnya semakin yakin yang saya mampu melaksanakannya apabila tempoh 30 hari yang disasarkan berjaya dicapai. Malah lebih menggembirakan apabila jumlah berat badan saya juga turut berkurangan kesan daripada cabaran tersebut. Melihat kepada kejayaan fasa 1 tersebut, saya nekad meneruskannya kepada fasa 2 pula dan Alhamdulillah kini saya sudah bersedia untuk memulakan fasa 3 pula. Namun begitu, percutian ke Pulau Langkawi baru-baru ini telah menyebabkan sedikit ketirisan kepada hasrat saya itu. Saya terpaksa menunda tempoh cabaran fasa 3 kepada minggu ini kerana ketirisan tersebut. Kini, saya sudah bersedia untuk memasuki fasa 3 pula. InsyaAllah saya akan cuba untuk konsisten dan bertahan demi tahap kesihatan yang lebih baik. Seronok pula rasanya apabila menerima pujian daripada rakan-rakan yang mengatakan saya sudah semakin kurus. Alhamdulillah, saya anggap itu adalah sebagai bonus kepada apa yang sedang saya usahakan kerana misi saya yang sebenarnya adalah tahap kesihatan yang lebih baik. KPInya adalah tahap kolesterol yang semakin berkurangan berbanding sebelum ini dan kadar Body Mass Index (BMI) yang bersesuaian dengan ketinggian saya. Alangkah baiknya jika saya sudah memulakannya dari awal lagi. Apapun, better late than never.

Kesan besar yang dapat saya rasakan daripada usaha ini adalah saya semakin menjaga apa yang dimasukkan ke dalam perut saya. Jika sebelum ini, saya akan makan apa sahaja mengikut nafsu asal sedap sahaja dan pada bila-bila masa yang saya kehendaki tetapi kini saya cuba untuk mengawal kekerapan pengambilannya dan juga kuantiti yang diambil. Sebelum ini, saya sering beranggapan hanya nasi sahaja yang mampu memberikan rasa kenyang kepada perut saya tetapi rupanya saya silap. Masih banyak lagi makanan lain yang boleh dimakan dan mampu memberikan rasa kenyang kepada perut saya. Jika dulu, menu sarapan saya sudah pasti akan berkonsepkan nasi (nasi lemak/nasi goreng/nasi dagang/nasi kerabu/nasi minyak) tapi kini saya gantikan dengan sandwich yang dipelbagaikan kandungannya. Untuk makan malam pula, saya gantikan nasi dengan oat dan pengambilan buah-buahan jika saya masih merasa lapar selepas itu. Secara tidak langsung, saya dapati perbelanjaan harian saya juga menjadi lebih terkawal berbanding sebelum ini. Kini saya hanya berbelanja untuk makan tengahari sahaja yang sudah tentunya tidak melibatkan pengambilan nasi. Itupun pada kadar yang saya rasakan wajar dan tidak terlalu menurut nafsu. Ada rakan yang bertanya, apa yang saya makan pada waktu tengahari jika bukan nasi? Saya hanya tersenyum kerana seperti saya dulu, rakan saya itu mungkin sudah meletakkan persepsi bahawa makan tengahari mesti berkonsepkan nasi sehingga tidak nampak masih banyak makanan lain yang juga mengenyangkan. Jawapan saya, makanlah apa sahaja asalkan bukan nasi. Hakikatnya, tanpa disedari, banyak kesilapan yang telah saya lakukan dalam soal pemakanan selama ini dan saya seolah-olah telah berlaku zalim terhadap perut sendiri. Saya makan sesuka hati tanpa memikirkan kesannya kepada perut saya yang terpaksa menanggung akibatnya.

Lebih menyeronokkan apabila usaha saya ini sudah difahami oleh ummi yang turut mengikut jejak langkah saya mengurangkan pengambilan nasi dalam kehidupan seharian. Namun ummi mengurangkannya secara berkala kerana perlu mengambil ubat darah tinggi dan ummi sedang dalam proses untuk mempengaruhi abah pula. Jadi saya tidak lagi perlu risau berhadapan dengan lauk-pauk yang menggoda nafsu setiap kali pulang ke kampung dan rasa bersalah tidak menjamahnya kerana ummi sudah memahami niat saya.

Seorang teman yang juga berhasrat meninggalkan pengambilan nasi pernah menyuarakan kepada saya tentang kesukaran menahan diri daripada memakan masakan ibunya di rumah. Lalu saya kongsikan pengalaman saya yang mewarwarkan hasrat dan keinginan saya untuk menahan diri daripada mengambil nasi kepada ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat agar mereka faham tindakan saya dan turut menyokongnya. Alhamdulillah, saya kini tidak lagi berhadapan dengan masalah diejek atau dipermain-mainkan oleh mereka selepas saya membuktikan kesungguhan saya untuk merealisasikannya. Yang penting, saya harus kuat dan membuktikan kata-kata saya dengan tindakan. Jika saya gagal, ia bukan kerana orang lain tetapi kerana kegagalan diri sendiri mengawal nafsu dan istiqamah dengan azam yang telah dinukilkan.

Saya akui pada peringkat awal cabaran ini, ia sesuatu yang cukup sukar untuk dimulakan dan perasaan untuk memakan nasi begitu meronta-ronta dalam diri saya. Namun, benar pesan orang tua, alah bisa tegal biasa. Benar juga pesan ahli psikologi bahawa jika kita ingin menjadikan sesuatu perilaku itu sebagai tabiat atau kebiasaan, amalkannya selama 21 hari secara berterusan. Saya sudah melakukannya dan sudah merasai kebenarannya malah semakin gembira melakukannya. Jika dulu, saya pasti tidak akan dapat menahan diri daripada memakan nasi jika diletakkan di hadapan saya, kini ia tidak lagi menjadi masalah besar malah saya sudah boleh mengawal minda saya untuk tidak terlalu memikirkannya sangat sebaliknya mencari alternatif lain yang lebih baik. Ia sukar tapi tidak mustahil untuk dilakukan :))

No comments: