Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, May 19, 2011

Bila 'Kucing' Tiada...

Bismillahirrahmanirrahim...

'Kucing' yang saya maksudkan adalah bos saya hehe. Seringkali hubungan antara ketua dan orang bawahan diibaratkan seperti kucing dan tikus. Apabila kucing tiada, tikus akan bermaharajalela. Ia patut diubah kerana era sudah berubah. Sekarang adalah era transformasi!

Buat masa sekarang, bos saya tiada di pejabat kerana mempunyai urusan rasmi di luar negara selama seminggu. Itu bermakna kami akan terlepas daripada 'cengkaman' beliau sepanjang minggu ini. Bila saya gunakan perkataan 'cengkaman', ia seolah-olah bos saya seorang yang zalim tetapi hakikatnya ia tidak begitu. Saya cuma menggambarkan suasana yang sedikit relaks sepanjang ketiadaan beliau dan ia memberi ruang kepada saya dan rakan-rakan untuk menguruskan beberapa urusan yang tertunggak. Ditambah pula saya baru sahaja ditimpa kemalangan, maka banyak urusan yang perlu saya selesaikan sebelum bos saya kembali ke pejabat.

Setakat ini, saya tidak punya masalah besar dengan bos sekarang malah dari beberapa segi, saya amat menghormati beliau terutama dalam soal menjaga kebajikan orang bawahan. Beliau turut merasa risau apabila kesihatan kami sebagai anak-anak buah terganggu atau ada urusan keluarga yang perlu kami selesaikan. Dengan senang hati beliau akan melepaskan kami untuk menyelesaikannya. Namun saya juga tidak menafikan yang pada awalnya, amat sukar bagi saya untuk mencari titik kesesuaian dengan beliau. Alhamdulillah masa berlalu,  saya semakin memahami kehendak dan karakter beliau sehingga kadang-kadang saya merasa bersalah pula apabila gagal melaksanakan tugasan seperti yang diharapkan. Saya pernah dimarahi oleh beliau kerana melakukan kesilapan dalam keurusetiaan mesyuarat namun amarahnya tidak berpanjangan. Keesokkan harinya, beliau akan melayan saya seperti tiada apa yang berlaku sebelum ini.

Meskipun tempoh saya bertugas di sini akan menghampiri penghujungnya pada September ini, saya tidak ingin melalui hari-hari di tempat sekarang dengan penuh kesengsaraan dan meninggalkan nama buruk kelak. Saya ingin datang ke pejabat dengan hati yang tenang dan dapat menjalankan tanggungjawab yang diberi dengan sebaik mungkin. Komunikasi. Itu satu-satunya jalan keluar terbaik yang dapat saya fikirkan dan itupun yang telah saya lakukan. Saya perlu memperbaiki keadaan antara kami untuk kebaikan bersama. Saya pasti beliau juga berasa kurang senang memiliki perasaan 'tidak sebulu' dengan saya namun beliau berada di kerusi bos dan saya pula anak buahnya. Bos mempunyai ego tersendiri yang kadang-kadang sukar untuk kita tafsirkan sehingga kita sendiri menjadi bos kelak. Perhubungan antara bos dan anak buah sering saya ibaratkan seperti benci tapi sayang. It's a love and hate relationship. Kita mungkin tidak menyukai sesetengah tindakan bos tetapi kita tidak dapat mengelak daripadanya kerana dia bos kita. Meskipun saya kurang bersetuju dengan kata-kata keramat, boss is always right, saya juga tidak menafikan kebenarannya. Pada saya, boss is always right apabila dia sentiasa menjalankan tanggungjawab sepenuhnya sebagai seorang pemimpin. Namun bos yang hanya berlagak seperti seorang bos tetapi tidak memainkan peranannya adalah tidak layak dianggap sentiasa betul. Jika kita mengatakan dia betul pun, itu hanya untuk mengaburi matanya atau sekadar malas untuk mencari pasal dengan dia. Hormat? Saya pasti itu tidak akan ada. Yang ada cuma rasa menyampah dan sakit hati sahaja.

Jika direnung kembali, fasa mencari titik kesesuaian bersama bos saya memang penuh dengan drama. Saya pernah beberapa kali duduk berhadapan dengan beliau malah pernah sehingga tempoh 2 jam, berbicara dari hati ke hati tentang perasaan masing-masing. Saya luahkan segala-galanya yang terbuku di hati yang menyebabkan saya gagal menyempurnakan tugasan yang diberi dengan sebaik mungkin. Saya akui waktu itu saya masih lagi berada dalam fasa pembelajaran tugasan baru sehingga kadangkala saya gagal memahami maksud tersirat di sebalik setiap arahan yang diberikan oleh beliau. Sesi luahan tersebut berlaku di peringkat awal saya bertugas di bawah tanggungjawab beliau. Keadaan tersebut begitu membebankan hati saya sehingga turut mengganggu prestasi kerja saya sedangkan jauh di sudut hati saya ingin melakukan yang terbaik. Ia lebih kepada kepuasan diri sendiri untuk mencabar potensi diri dan bukannya bertujuan untuk mengampu atau membodek mana-mana pihak terutama bos saya. Lantas saya ambil keputusan untuk meluahkan apa yang terbuku di hati dan terserahlah kepada beliau sama ada untuk menerimanya atau tidak. Mujur beliau menerima luahan saya dan pada masa yang sama turut meluahkan pandangan beliau terhadap saya dan pengharapan yang beliau letakkan kepada saya.

Sejak itu, saya semakin dapat memahami apa yang cuba beliau sampaikan kepada saya dan natijahnya, saya semakin memahami tanggungjawab yang perlu saya lunaskan. Lalu saya simpulkan bahawa antara punca kemerosotan prestasi sesebuah organisasi, jika dilihat dengan mata hati, adalah kerana kegagalan hubungan antara ketua dan orang bawahan. Tanggungjawab untuk menjayakan hubungan itu pula bersifat 2 hala. Kedua-dua pihak perlu bersedia untuk mewujudkan dan memeliharanya. Ia bukan bersifat 'sedia ada' kerana sifat itu hanya pada Allah. Segala-gala yang ada di dunia ini adalah fana dan kita perlu berusaha untuk memastikan ke'ada'annya atau kehadirannya. Menuding jari bahawa ia tanggungjawab sebelah pihak sahaja hanya akan lebih memburukkan keadaan sahaja.

Di samping itu, perlu juga ada kesediaan untuk beralah jika telah melakukan kesilapan tidak kira sama ada orang itu adalah bos atau orang bawahan kerana yang penting adalah objektif organisasi. Apalah gunanya mempertahankan keegoan masing-masing jika hanya membawa kemusnahan kepada organisasi. Pada akhirnya, kedua-dua pihak akan terhumban ke lembah kerugian.

Saya bersyukur dan gembira kerana kini hubungan antara saya dan bos semakin baik malah beliau juga sudah dapat menerima saya seadanya. Saya kira kepercayaan telah wujud antara kami dan ia sesuatu yang cukup penting dalam apa jua bentuk hubungan. Semoga kegembiraan ini akan berterusan sehingga sampai saat saya meninggalkan tempat ini dan saya dapat pergi melanjutkan pengajian dengan hati yang puas.

Oh ya, saya terlupa, bos saya seorang perempuan!

2 comments:

MamaYatie said...

sapa sangka permualaan yg tak berapa nak best berubah 360 deg..hehe..apapun saya percaya tak semudah dikata..mesti ck perform tip top punya

HaNiE said...

apa maksud "bos saya seorang perempuan!" ko saje je kan!!!