Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, April 7, 2011

Penamat

Bismillahirrahmanirrahim...

Sudah agak lama saya mengikuti tulisan Prof Kamil di blognya dengan tag ‘Kehidupan Ringkas Tapi Signifikan’ namun saya tidak pernah berasa untuk menzahirkannya melalui blog saya. Sejujurnya saya mengagumi perubahan yang telah dilalui dalam kehidupan beliau. Beliau tidak malu mengakui dulu beliau jahil tapi kini beliau jauh lebih arif dari mereka yang merasa diri lebih mengetahui. Perubahan kehidupan beliau adalah 360 darjah. Bagi sesiapa yang pernah membaca kisah hidup beliau melalui bukunya, Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman, pasti akan memahami apa yang saya katakan tentang beliau.

Ringkasnya, sedari muda Prof Kamil tidak pernah menunaikan solat sehingga beliau dibukakan pintu hati untuk menunaikan fardhu haji bersama isteri. Namun beliau mempunyai seorang isteri, Puan Roza, yang begitu sabar mendoakan agar suaminya dibukakan hati untuk kembali kepada jalan-Nya. Selama 10 tahun Puan Roza bangun solat malam berdoa memohon kepadaNya tanpa jemu. Meskipun tidak menunaikan solat, Prof Kamil meraikan malah tidak menghalang isteri dan anak-anaknya untuk berbuat demikian. Pengalaman sewaktu menunaikan haji telah mengubah Prof Kamil kembali kepada fitrah.

Sekembali dari menunaikan fardhu haji, Prof Kamil meninggalkan terus kegemarannya bermain golf sehingga kadangkala melampaui waktu solat dan melibatkan unsur perjudian. Beliau istiqamah menunaikan solat 5 waktu secara berjemaah di masjid dan turut aktif menyampaikan ceramah di mana sahaja beliau berkelana atau dijemput oleh pihak-pihak tertentu.

Penceritaan ini tidak cukup untuk menggambarkan perubahan total yang telah dilalui oleh beliau. Ia satu perubahan yang memerlukan kekentalan jiwa dan istiqamah yang berterusan. Sebentar tadi saya terpanggil menjenguk laman blog beliau yang sememangnya saban hari menjadi antara blog yang wajib saya lawati. Beliau berkongsi kegembiraan menerima tawaran untuk berhijrah ke Madinah semata-mata kerana ingin berada dekat dengan Makam Rasulullah dan  agar dapat kerap menunaikan umrah bersama keluarga. Ia satu pengorbanan yang cukup besar. Beliau tidak hanya bercakap kosong. Sebelum ini saya pernah membaca hasrat beliau untuk berhijrah ke sana namun tidak menyangka ia secepat itu. Sesungguhnya Allah telah mempermudahkan cita-cita beliau untuk menetap di sana dan disemadikan di sana juga bersama kubur-kubur para syuhada’. Sayu pula rasa hati walaupun saya dan beliau tidak pernah mengenali secara individu antara satu sama lain. Namun saban hari mengikuti perkembangan beliau yang penuh keikhlasan berkongsi rasa membuatkan saya terasa seolah-olah mengenalinya.

Benarlah, semakin kita ingin mendekatiNya, Allah akan semakin mendekati kita malah Allah sememangnya terlalu dekat dengan kita. Lebih dekat dari urat halkum. Mengenali Prof Kamil membuatkan saya merenung jauh erti kehidupan ini. Yang didambakan oleh setiap manusia adalah penamatnya, sama ada pengakhiran yang baik (husnul khotimah) atau pengakhiran yang buruk (suul khotimah), nauzubillah. Jangan mudah menjatuhkan hukuman kepada manusia yang berbuat kesilapan kerana setidak-tidaknya mereka masih berpeluang untuk bertaubat sebelum kembali kepadaNya berbanding kita yang sering merasa diri cukup baik lantas alpa dari mengingatiNya. Bagaimanakah penamat kita kelak?

No comments: