Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, April 12, 2011

Membeli-Belah Alaf Baru

Bismillahirrahmanirrahim...

Kosmo ~ 11 April 2011

Artikel tersebut saya baca dalam akhbar Kosmo semalam. Saya tersenyum semasa membacanya kerana saya mungkin (atau pasti) salah seorang penyumbang kepada statistik tersebut. Ya, saya kerap membeli barangan secara online terutama barangan eletronik. Ada beberapa faktor yang saya rasa menyebabkan ramai pengguna hari ini (termasuk saya) memilih trend membeli-belah secara online.

  1. Jimat. Katakan saya ingin membeli barangan IT seperti cartridge printer dan yang seangkatan dengannya. Jika dulu, saya pasti akan menaiki bas Intrakota (sekarang RapidKL) ke KL atau menaiki LRT Putra dan kemudian menaiki monorel dan turun di stesen Bukit Bintang untuk ke Plaza Low Yat. Di sana pula, terpaksa membuat pilihan yang pelbagai sehingga rambang mata dibuatnya. Itu belum lagi dikira urusan tawar-menawar yang kadangkala boleh menaikkan suhu darah terutama apabila diperlekeh oleh si peniaga. Sudahlah suhu darah naik kerana ingin mendapatkan harga terbaik, kaki pula lenguh kerana terpaksa keluar-masuk hampir setiap kedai yang ada di situ. Sudahnya harga yang ditawarkan hampir lebih kurang sama saja. Saya syak mesti mereka (peniaga) telah sepakat untuk memberikan kadar harga tertentu pada barangan yang sama. Kini, banyak peniaga yang menawarkan barangan mereka secara online dan kadar harga yang diberikan juga berpatutan malah kadang-kadang jauh lebih murah. Saya juga tidak perlu 'bertekak' dengan peniaga untuk tawar-menawar dan boleh meneruskan pencarian tanpa ada rasa bersalah. Pendek kata, banyak urusan pembelian barangan lebih kerap saya lakukan secara online sahaja kerana ia menjimatkan wang, tenaga dan masa saya. Rasanya kalau ada perkhidmatan pembelian barangan dapur secara online, mungkin saya antara pelanggan pertama yang akan menggunakannya. Haha.
  2. Banyak Pilihan. Saya punya banyak pilihan untuk mencari barangan yang saya inginkan. Kini semakin banyak peniaga yang membuka kedai maya kerana tahu ramai pelanggan kini gemar dengan trend baru ini. Saya bebas mencari selama mana dan pelbagai kedai yang saya inginkan. Saya boleh membuat perbandingan harga dan mendapatkan harga yang saya rasakan berpatutan. Cuma kadang-kala ada juga insiden apabila barangan yang telah dibeli ditemui dengan harga yang lebih rendah di kedai maya lain. Pada saya, itu situasi normal kerana kita juga berdepan keadaan yang sama apabila berurusniaga di luar. Seringkali kita akan berjumpa barangan yang telah dibeli di kedai lain dengan harga yang lebih murah. Bila itu berlaku, saya katakan bahawa itu memang rezeki peniaga tersebut dan saya pula memang telah ditakdirkan untuk membeli daripada dia. Konsepnya, pasrah.
  3. Mudah. Sebelum ini, saya pernah menempah produk kesihatan untuk kegunaan abah dan ummi saya. Saya hanya perlu nyatakan produk yang ingin dibeli, kuantiti dan alamat penghantarannya. Selepas bayaran dibuat, abah dan ummi saya terima produk tersebut dalam masa 2-3 hari tanpa saya perlu pergi ke kedai membelinya dan pulang ke kampung menghantarnya. Saya hanya perlu bayar kos pos dan barangan dihantar bagi pihak saya kepada abah dan ummi. Mudah bukan?
Namun, dalam keseronokan membeli dengan kaedah baru ini, ada beberapa keburukan yang dapat saya kesan sepanjang menggunakannya.
  1. Saya menjadi kurang berkira dengan wang yang saya keluarkan kerana transaksi berlaku secara maya dan saya tidak melihat pergerakan keluar-masuk wang daripada dompet secara fizikal. Yang nampak hanya pertukaran nombor atau pengurangan jumlah daripada akaun. Lebih parah apabila seringkali apabila perasaan ingin mendapatkan barangan tersebut membuak-buak sehingga tidur malam tidak lena, transaksi akan dibuat dengan menggunakan kad kredit terlebih dahulu dengan anggapan bayaran akan dibuat apabila gaji masuk.
  2. Alhamdulillah, sepanjang menggunakan kaedah ini, saya belum pernah tertipu oleh peniaga umpamanya tidak menerima barangan yang dipesan dan bayaran telah dijelaskan. Cuma yang menjadi kerisauan adalah apabila barangan yang diterima tidak sama dengan gambaran yang dilihat dalam kedai maya. Itu cabaran utama yang perlu dihadapi oleh pembeli iaitu sama ada barangan yang diterima menepati kehendak dan kualiti yang diingini atau mudahnya, barangan yang diterima berbaloi dengan bayaran yang telah dijelaskan.
  3. Oleh kerana kita tidak pernah bersua muka dengan peniaga, seringkali kita akan menghadapi kesukaran apabila barangan yang diterima mempunyai masalah. Kita mungkin berdepan dengan peniaga yang menganggap pelanggan sebagai 'pakai buang'. Mereka akan mendiamkan diri apabila pelanggan menyuarakan masalah barangan yang telah dibeli. Mujurlah saya sendiri tidak berdepan dengan situasi begini. Namun saya yakin di luar sana pasti ada pembeli yang pernah berhadapan dengan peniaga yang sebegitu.
  4. Sebagai pembeli, adalah normal memiliki perasaan membuak-buak untuk terus memiliki/memegang barangan yang dibeli tetapi memandangkan penghantaran barangan yang ditempah secara online kebanyakannya dibuat melalui pos, pembeli terpaksa menahan kesabaran untuk menerima barangan tersebut. Selalunya barangan hanya diterima dalam tempoh 2-3 hari selepas pembelian dibuat. Saya katakan kebanyakan kerana ada juga peniaga yang menawarkan khidmat penghantaran ke lokasi pembeli tetapi pembeli terpaksa menanggung kos penghantaran tersebut pula.
Dah jadi macam kajian pula, hehe. Apapun, membeli secara online memang menjadi sebahagian gaya hidup terkini masyarakat terutama yang tinggal di bandar dan saya adalah salah seorang daripadanya :D

No comments: