Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, April 21, 2011

Kritikan

Bismillahirrahmanirrahim...

Siapa yang tidak kisah dan gemar menerima kritikan, sila angkat tangan!

Saya yakin semua orang termasuk saya sendiri tidak gemar dan tidak selesa apabila dikritik oleh seseorang. Namun, sebagai seorang yang waras, kita harus cuba melihat setiap perkara yang berlaku dari sudut pandang yang positif.
  1. Sejauh manakah kebenaran kepada kritikan yang dilemparkan?
  2. Siapakah pengkritik tersebut?
Ini dua perkara yang sering menjadi penanda aras buat saya apabila dikritik. Jika perkara yang dikritik adalah benar dan memberi kebaikan kepada saya, maka dengan lapang dada saya akan menerimanya malah saya berterima kasih kepada pengkritik tersebut kerana menegur saya. Kekadang saya sendiri tidak sedar bahawa apa yang saya lakukan ternampak pincang di mata yang memandang. Namun jika perkara yang ditegur adalah semata-mata untuk menyakitkan hati saya sahaja tanpa ada niat ikhlas untuk memperbetulkan saya, maka saya hanya akan membiarkan sahaja kritikan tersebut berlalu tanpa kudis di hati. Setidak-tidaknya saya mendapat pahala atas kritikan tidak berasas yang dilemparkan kepada saya. Seringkali juga saya berasa geram apabila dikritik tanpa bukti yang kukuh tetapi apabila memikirkan tindakbalas tidak akan meredakan keadaan, saya lebih gemar memilih untuk mendiamkan diri sahaja. Saya yakin kebenaran pasti akan terserlah jua.

Kemudian, jika pengkritik tersebut adalah seseorang yang dekat dengan diri saya dan memahami siapa diri saya seperti ahli keluarga dan rakan-rakan karib, maka sewajarnya kritikan tersebut saya ambil berat. Saya pasti mereka menegur dan mengkritik atas dasar kasih sayang dan hubungan yang wujud antara kami. Sudah pasti juga mereka menegur dengan niat untuk menyedar dan memperbetulkan saya. Kehadiran mereka saya anggap sebagai satu anugerah dalam kehidupan ini. 

Hari ini saya dikritik oleh ketua saya sendiri atas keterlanjuran tindakan yang tidak disedari. Satu tabiat yang tidak saya sangka mungkin boleh memberi kesan kepada diri sendiri dan orang lain dalam dunia pekerjaan ini. Maka saya terima teguran beliau dengan hati terbuka kerana perjalanan karier saya masih jauh berbanding beliau yang sudah berada di penghujung perkhidmatan. Saya percaya teguran beliau adalah berdasarkan pengalaman yang telah dilalui sepanjang dalam perkhidmatan. Saya cuba berlapang dada dengan kritikan dan teguran daripada beliau, semoga ada hikmah di sebaliknya.

No comments: