Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, April 25, 2011

Keperluan vs Kehendak

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebagai pengguna bijak, kita sering diingatkan agar berbelanja mengikut keperluan dan bukannya kehendak. Ada benarnya juga kerana kehendak adalah tidak terbatas. Jika boleh, kita pasti menginginkan perkhidmatan atau barangan yang terbaik namun pesan orang tua, ukur baju di badan sendiri. Sudah pasti kita perlu berbelanja dengan melihat kepada kemampuan diri sendiri juga.

Sebelum ini, saya memang mengelakkan untuk memasang penghawa dingin di teratak saya sebaliknya hanya memasang tint pada semua cermin sahaja. Anggapan saya, itu sudah memadai untuk memastikan keadaan yang selesa. Maka, pada masa itu, pemasangan penghawa dingin hanya merupakan kehendak sahaja. Namun ia akhirnya berubah menjadi keperluan apabila ummi meluahkan ketidakselesaan dan tidak dapat melelapkan mata berikutan suasana yang agak panas di dalam bilik tidur. 2 buah kipas sudah saya tempatkan dalam bilik tersebut namun ia nampaknya tidak memberi kesan yang baik. Akhirnya, saya akur untuk memasang penghawa dingin dalam bilik tidur. Sebuah kehendak yang akhirnya berubah menjadi keperluan. 

Selepas puas meninjau harga yang berpatutan, saya telah membelinya di sebuah kedai elektrik di Bangi pada hari Jumaat yang lalu dan pemasangan dibuat pada hari Sabtu. Saya berpuas hati dengan kualiti dan cara pemasangan kontraktor tersebut walaupun mengambil masa yang agak lama untuk disiapkan. Sebelum ini saya dimaklumkan tempoh pemasangan adalah sekitar 1 jam sahaja namun berikutan rekabentuk teratak saya yang agak unik, mereka terpaksa mengambil masa sehingga 3 jam untuk menyelesaikan pemasangan 2 unit penghawa dingin. Saya tidak kisah asalkan hasilnya memuaskan hati.  

2 unit penghawa dingin

Proses pemasangan bermula

Sebahagian peralatan yang dibawa

Menebuk lubang - plastik digunakan untuk menadah habuk dan pecahan simen
Yang lecehnya selepas itu, saya perlu melakukan operasi pembersihan habuk ke seluruh rumah. Saya sempurnakan urusan membersih pada malam itu juga kerana rimas dengan keadaan berhabuk yang melekat-lekat di tapak kaki. Lega rasanya kerana selepas ini abah dan ummi akan lebih selesa apabila bermalam di teratak saya.

Kepada sahabat saya Marhani, saya tahu sebelum ini anda pernah mencadangkan kepada saya untuk memasang penghawa dingin di bilik tidur teratak saya, tetapi pada waktu itu saya masih merasakan ia hanya satu kehendak. Kini saya ambil keputusan untuk memasangnya kerana ia telah berubah menjadi keperluan. Maka jadilah bilik tidur sekarang saya seperti unit hotel :)

No comments: