Projek Pembinaan Surau An-Nur

Tuesday, April 19, 2011

Balik Kampung

Bismillahirrahmanirrahim...

[Mode: Waktu tengahari menunggu panggilan daripada bos untuk bertemu bos besar]

Balik kampung atau spesifiknya, pulang ke kampung menziarah abah dan ummi di kampung merupakan sesuatu yang saya wajibkan ke atas diri sendiri sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan. Jika ada masa terluang, saya cuba juga untuk pulang lebih kerap. Setiap kali pulang ke kampung, ada ketenangan yang tidak dapat saya ungkapkan dengan kata-kata hadir dalam diri ini. Buat seketika, saya lupa pada keriuhan kota dan beban kerja yang dipikul. Hidup terasa lebih aman. Perjalanan pula menjadi lebih mudah sejak kewujudan Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Jika dulu, perjalanan melalui jalan lama akan memakan masa 5 hingga 6 jam tetapi melalui LPT, hanya 3 hingga 4 jam sahaja. Sudah tentulah itu tempoh masa bagi perjalanan yang normal selain pada hari perayaan atau cuti umum.

Memang menjadi kebiasaan, perjalanan pulang ke kampung adalah pada hari Jumaat selepas solat Isyak. Perjalanan yang lancar membuatkan kami tiba di kampung pada jam 4 pagi, hari Sabtu. Kali ini saya pulang untuk menghadiahkan GPS kepada abah. Sengaja saya serahkan lebih awal supaya abah punya cukup waktu untuk mengekplorasi dan memahirkan diri dengan penggunaannya. Lucu pula apabila abah begitu teruja dengan GPS tersebut sehingga sanggup bersiap awal untuk ke masjid kerana ingin menggunakan GPS dalam perjalanan nanti. Ada rasa gembira menyelinap dalam diri melihat keterujaan dan keseronokan abah menggunakan GPS. Saya membayangkan agaknya begitulah seronoknya hati ibu bapa melihat kegembiraan anak-anak sewaktu kecil menerima hadiah atau mainan daripada mereka. Dunia umpama roda. Kini tiba giliran saya sebagai anak pula memberi kepada abah dan ummi walau apa yang saya berikan hanyalah secebis daripada apa yang telah mereka berikan kepada saya selama ini. Saya tidak akan mungkin mampu untuk membalasnya. Namun ruang dan peluang yang dikurniakanNya akan saya manfaatkan sebaik mungkin untuk membahagiakan keduanya. Mungkin kedengaran agak melankolik tapi itu azam saya. Ia bukan mudah kerana kekadang cabaran seringkali menduga keazaman itu tetapi saya sering percaya bahawa apa jua kejayaan yang saya nikmati pada hari ini adalah kerana doa mereka jua. Ada keberkatan di situ yang tidak dapat di'mizan'kan dengan harta dunia.

Pada hari Sabtu, saya bersama ummi dan MakTeh meluangkan masa menziarahi saudara yang dimasukkan ke wad di Hospital Dungun kerana diabetis. Usianya jauh lebih muda berbanding abah dan ummi tetapi tahap kesihatannya kelihatan lebih teruk. Saya bersyukur kerana kesihatan abah dan ummi masih baik dan saya berdoa agar ia berterusan kerana masih banyak yang saya ingin mereka nikmati. Kegembiraan saya bertambah kerana sejak aktiviti bersenam bersama saya di Putrajaya tempohari, abah dan ummi meneruskannya di kampung pula bersama rakan-rakan seusia. Seronok mendengar ummi melaporkan aktiviti senaman mereka yang kini menjadi rutin wajib pada waktu pagi iaitu 3 kali seminggu.

Selepas menziarahi saudara, kami teruskan perjalanan ke Chendering pula, menjenguk keluarga abang kedua (BaHa). Kami sudah sedia maklum yang BaHa tiada di rumah kerana menghadiri kursus di Taiping selama 2 minggu. Hanya tinggal kakak ipar dan anak-anak saudara (saya namakan 3A) sahaja. Kami keluar untuk bersiar-siar ke Seberang Takir, Kuala Terengganu untuk menikmati pelbagai makanan laut digoreng celup tepung di gerai yang terletak bersebelahan dengan Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Tererengganu. 3A cukup seronok dapat melihat kapal terbang turun dan naik sambil menikmati hidangan yang memenuhi meja.

ICT ~ Ikan Celup Tepung

Sila pilih yang mana berkenan

MakTeh dengan Adam dan Adeef

Saya :p

Asyraaf

Masjid Wakaf Tembesu ~ Solat Asar

Pantai Teluk Ketapang, Seberang Takir

Sebelum pulang, kami singgah sebentar di Pantai Teluk Ketapang untuk memenuhi permintaan Adam dan Adeef yang teringin ke pantai. Mungkin merindui Pantai Teluk Lipat agaknya. Kami hanya pulang ke rumah di Dungun selepas solat Isyak dengan salah seorang anak saudara (Adeef) turut serta.

Besoknya, kami kembali ke KL untuk meneruskan rutin harian. Detik ini sering menjadi detik yang sukar dan selalunya perancangan akan terlewat daripada jadual. Selalunya jangkaan untuk bertolak selepas zohor adalah bermaksud pukul 4 petang. Kali ini kami bertolak pada jam 6.30 petang dan tiba di KL pada jam 11.30 malam. Meskipun saya gemar mengembara dan berkelana melihat tempat orang, kembara pulang ke kampung adalah satu perjalanan yang amat saya rindui. Setidak-tidaknya saya punya kampung :)

P/s: Orang KL @ bandar, sila jangan ambil hati, Peace!

Tips remeh seo said...

best kan kalo ada kampung, sekali balik riang gembira....

Carrie-Ma said...

tips remeh seo,

mmg best! nasib baik ada kg :)