Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, March 15, 2011

Yang Benar Tetap Benar

Bismillahirrahmanirrahim...

Esok merupakan tarikh pendengaran kes tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) yang telah ditangguhkan sebelum ini. Mengisi waktu rehat tengahari, ketika saya sedang sibuk memperlengkapkan butiran keterangan dan lampiran dokumen untuk saya bawa semasa sesi tersebut, saya terima e-mel berikut daripada Pihak Yang Menentang,

"Salam Cik Karimah,apa khabar.
Boleh kami dapatkan no acc cimb cik karimah uth kami bank in kan rmxxx.00 ke acc cik."

Alhamdulillah. Akhirnya, yang benar tetap benar. Jika tidak, saya memang sudah bersedia untuk mempertahankan hak saya sebagai pengguna di hadapan Presiden TTPM dan saya akan terima apa jua keputusan yang dibuat. Yang penting, niat saya bukan ingin mencari salah mana-mana pihak sebaliknya menegakkan hak saya selaku pelanggan yang terasa seperti diambil mudah dan diperkotak-katikkan sewenang-wenangnya. Saya telah cuba untuk berunding dengan mereka dan menyelesaikannya dengan cara baik tetapi nampaknya mereka tidak memberikan kerjasama yang baik. Saya tiada pilihan lagi.

Kita ada pelbagai saluran dan sewajarnya dipergunakan dengan semaksima mungkin. Kadang-kadang, ramai orang sering merungut apabila hak mereka terasa diabaikan oleh peniaga atau pembekal perkhidmatan, tetapi tidak ramai yang berani tampil ke hadapan untuk mempertahankannya. Sudah tentulah dengan saluran undang-undang atau saluran rasmi yang disediakan dan bukannya secara melulu sahaja. Namun tidak ramai yang tahu atau sengaja buat-buat tidak tahu atau lebih teruk lagi malas ingin memanjang-manjangkan perkara kononnya sedangkan diri sendiri yang kerugian.

Bila bercakap soal hak sebagai pengguna, saya teringat kepada insiden yang pernah saya depani sebelum ini sewaktu menguruskan penjualan kereta Kenari dan saya memilih untuk mempertahankan hak itu. Ada 2 perkara yang berjaya saya pertahankan dalam insiden tersebut iaitu pertama semasa berurusan dengan pihak bank dan satu lagi bersama pihak insurans.

Urusan pertama iaitu bersama bank adalah apabila saya dikenakan bayaran sebanyak RM50 untuk mendapatkan penyata jumlah settlement kenderaan. Ketidakpuasan hati jelas saya rasakan apabila dikenakan caj perkhidmatan sedangkan saya berniat untuk menjelaskan jumlah pinjaman dan pada masa yang sama bank juga telah mengenakan caj interest terhadap jumlah pinjaman. Namun untuk mempercepatkan proses, saya jelaskan juga jumlah caj tersebut. Insiden ini pernah saya ceritakan dalam entri terdahulu apabila pihak bank melakukan kesilapan terhadap penyata yang dikeluarkan iaitu bagi jenis akaun lain dan bukannya bagi akaun yang saya pohon. Kesilapan tersebut menyebabkan saya terpaksa berulang-alik beberapa kali ke bank untuk mendapatkan penyata baru. Lalu saya utarakan kerevelanan mengenakan caj perkhidmatan sebanyak RM50 tersebut sedangkan saya terpaksa kerugian masa, tenaga dan petrol berulang-alik ke bank atas kesilapan yang pihak mereka lakukan. Bagaimanapun, pihak bank mempertahankan hak mereka mengenakan caj tersebut dan mendakwa ia adalah kadar biasa yang dikenakan oleh semua bank di Malaysia. Saya hanya menerima penjelasan mereka tetapi dalam kepala saya memang sudah berkira-kira untuk merujuk perkara ini kepada pihak ketiga iaitu Biro Pengantaraan Kewangan (Financial Mediation Bureau- lebih dikenali sebagai FMB). FMB adalah sebuah badan bebas di bawah Bank Negara Malaysia yang ditubuhkan untuk membantu menyelesaikan pertikaian di antara kita sebagai pelanggan dengan penyedia perkhidmatan kewangan, dalam kes ini adalah bank. Pertikaian tersebut mungkin berkaitan dengan Perbankan/Kewangan ataupun Insurans dan Takaful . Penyelesaian melalui saluran FMB adalah alternatif kepada penyelesaian melalui mahkamah. Maklumat lanjut tentang FMB ada dipaparkan di laman http://www.fmb.org.my/.

Justeru, saya panjangkan tentang insiden yang saya depani bersama pihak bank kepada FMB untuk pertimbangan dan keputusan mereka. Saya salinkan juga surat aduan tersebut kepada pihak bank untuk makluman mereka atau lebih tepat lagi, agar mereka membuka mata. Seminggu selepas itu, saya terima e-mel daripada FMB memaklumkan aduan saya berada dalam perhatian mereka dan seminggu selepas itu pula saya terima surat daripada pihak bank memaklumkan bahawa mereka telah mendepositkan semula caj servis RM50 yang telah dikenakan sebelum ini di samping memohon maaf atas kesulitan yang timbul. Bagaimana perasaan kita apabila terasa hak terbela? Saya puas.

Insiden kedua apabila saya telah menjual kereta Kenari tersebut, sebaik pembeli telah membeli insurans kenderaan atas nama mereka, saya berhak menamatkan tempoh perlindungan insurans dan menuntut baki premium insurans kenderaan yang telah dijelaskan bagi tempoh setahun sebelum ini daripada syarikat insurans. Dalam kes saya, pihak syarikat mendakwa tiada klausa sedemikian wujud sedangkan saya telah semak daripada laman web http://www.insuranceinfo.com.my/ tentang kewujudan hak tersebut. Permintaan saya tidak mereka layan dan saya ibarat ‘digantung tidak bertali’. Lalu sekali lagi saya kemukakan aduan kepada FMB berhubung kejadian yang berlaku antara saya dan pihak syarikat insurans. Untuk lebih menghangatkan lagi suasana, saya salinkan juga kepada Persatuan Insurans Am Malaysia (http://www.piam.org.my/). Tidak sampai sebulan, jumlah tersebut telah didepositkan kembali ke dalam akaun saya.

Namun yang paling utama dan mustahak adalah, berdasarkan pengalaman saya, apabila kita ingin menggunakan saluran-saluran tersebut, pastikan segala urusan dilakukan sebelum itu mempunyai dokumen sokongan sama ada dalam bentuk resit atau e-mel. Pendek kata, ada hitam putihnya. Kejayaan saya mendapatkan kembali hak dalam kes-kes lepas dan untuk kali ini juga adalah kerana saya menyimpan baik segala urusan transaksi yang dibuat termasuk e-mel-emel yang menunjukkan berlaku komunikasi antara saya dan kontraktor. Segala dokumen tersebut saya kemukakan kepada TTPM sebagai bukti.

Yang penting, jangan mudah mengaku kalah jika merasa hak dipermain-mainkan namun bertindaklah secara rasional dan professional melalui saluran-saluran yang tersedia. insyaAllah, yang benar tetap benar dan seperti pesan Maher Zain, InsyaAllah ada jalannya. Masih ada banyak lagi saluran di luar sana yang boleh digunakan sekiranya berdepan masalah-masalah lain selain yang pernah saya hadapi. Yang pasti, perlu rajin mencari maklumat dan lengkapkan dokumen sebagai bukti.

Saya masih menunggu slip transaksi daripada Pihak Yang Menentang dan saya minta mereka kemukakan sesegera mungkin agar saya dapat menggugurkan tuntutan daripada TTPM dengan segera juga. Jumlah tersebut telah saya niatkan untuk disalurkan kepada badan kebajikan kerana niat saya adalah untuk mempertahankan hak semata dan agar pihak tersebut lebih professional dalam berurusan dengan pelanggan pada masa hadapan. Yang pasti, saya tidak akan berurusan dengan mereka lagi. Bukan membenci mahupun berdendam sebaliknya rezeki mereka bukan bersama saya. Ia bersama orang lain.

2 comments:

MamaYatie said...

cik care..tahniah! betul kata cik care..bukan RM yg kita nak pertahankan tp adalah hak kita..setuju!!

Carrie-Ma said...

tq mamayatie. cthnya bila kita nak beli brg, kdg2 kita snggup beli brg yg agak mahal disbbkn layanan yg tiptop tp kalau layanan hampeh, drpd nak beli trus kensel.