Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, March 31, 2011

Ulasan: Cabaran Tanpa Nasi – Fasa 1

Bismillahirrahmanirrahim...


Cabaran ini telah saya mulakan pada hari terakhir saya berkursus di INTAN iaitu 18 Februari 2011. Selama tempoh itu, saya menahan diri sepenuhnya daripada makan nasi sebagai hidangan sarapan, makan tengahari dan makan malam. Saya gantikan nasi dengan oat dan roti. Kini, kedua-dua makanan ruji ini adalah stok yang sentiasa ada di rumah saya menggantikan beras. Saya akui ia sesuatu yang cukup sukar untuk dimulakan dan diteruskan namun saya nekad. Jika bukan sekarang, bila lagi? Di samping itu, saya pastikan untuk jogging pada sebelah petang atau pada hujung minggu dan meneruskan rutin berenang sekurang-kurangnya sekali seminggu.
 
Cabarannya memang cukup kuat dan saya perlu tabahkan hati agar matlamat untuk menurunkan kolesterol ke paras normal dapat dicapai. Saya gerun mendengar fakta jika paras kolesterol tersebut mencecah paras bahaya, saya mungkin akan mendapat tekanan darah tinggi dan perlu bergantung kepada ubat sepanjang hayat. Justeru, saya rela mengorbankan nikmat makanan untuk seketika demi kelangsungan dan kualiti hidup yang lebih baik.
 
Sebelum ini memang saya sudah pernah mencuba untuk melakukan cabaran ini namun seringkali saya tewas kepada nafsu sendiri. Akhirnya, cabaran menjadi seperti melepaskan batuk di tangga dan hangat-hangat tahi ayam. Kali ini saya nekad untuk meneruskannya juga dan untuk membantu saya memotivasikan diri, saya isytiharkan kepada rakan-rakan agar mereka memahami niat saya. Pada mulanya saya berasa bimbang juga kepada kata-kata yang mungkin akan mematahkan semangat saya tetapi Alhamdulillah mereka memberi sokongan kepada usaha saya. Dari situ, saya mula mencari alternatif kepada cara masakan oat untuk membolehkan saya memakannya dan melupakan nasi daripada ingatan. Saya ubah cara pemakanan secara total. Jika sebelum ini, saya bedal makanan sesuka hati tanpa secalit rasa bimbang, kini saya lebih berhati-hati. Walaupun kedengaran juga gurauan rakan-rakan yang mengatakan saya rugi dan hilang nikmat makan atau menyogok saya dengan sindiran ‘makanlah sementara masih boleh’, saya cekalkan hati dan menerimanya sebagai sesuatu yang positif.
 
Dalam tempoh itu juga, ada beberapa dugaan yang harus saya hadapi dan jika saya tidak cukup kuat semangat maka cabaran hanya akan tinggal nama sahaja.
  • Dugaan paling besar adalah apabila saya pulang ke kampung. Secara kebetulan, ada kenduri dibuat di kampung dan saya pulang untuk membantu menjayakannya. Ia memang sesuatu yang menduga nafsu makan apabila terpaksa berhadapan dengan lauk pauk yang cukup menyelerakan. Namun saya ‘tutup mata’ dan memujuk hati daripada memandang kesedapannya tetapi cuba untuk memfokuskan kepada keadaan diri sendiri. Perut saya sudah sekian lama ‘dicampakkan’ dengan pelbagai makanan yang kadang-kadang melebihi had kapasiti sehingga akhirnya badan saya yang menjadi mangsa. Kasihan perut dan badan saya. Alhamdulillah, saya berjaya menahan diri daripada memakan nasi bersama lauk pauk tersebut sebaliknya saya gantikan dengan roti dan kuantiti lauk yang sedikit sahaja. Ternyata ia sudah cukup untuk mengenyangkan perut saya;
  • Dugaan lain apabila saya diajak oleh rakan baik untuk menemaninya dan suami mendaki Bukit Broga. Sekian lama menganggap nasi merupakan sumber tenaga utama, saya merasa bimbang tidak mempunyai keupayaan dan stamina untuk mendakinya. Namun ternyata saya silap kerana saya berjaya mendakinya dan lebih menggembirakan apabila stamina saya jauh lebih baik berbanding sebelum ini; dan
  • Tidak dilupakan, dalam tempoh itu juga saya berkelana ke Singapura dan cabaran untuk mengelakkan mengambil nasi sebagai pembekal tenaga juga amat mencengkam jiwa. Di samping menjadi kebiasaan jika ke tempat orang, kita sudah pasti ingin mencuba pelbagai jenis makanan yang tiada di tempat sendiri. Namun saya kuatkan semangat juga untuk meyakinkan diri bahawa nasi bukan satu-satunya sumber tenaga. Justeru, saya tidak menjamah walau sebutir nasi pun sewaktu di sana.
 
Akhirnya, 19 Mac 2011 menjadi tarikh keramat apabila cabaran 30 hari tanpa nasi berjaya saya lalui dengan jaya. Rakan-rakan yang mengikuti perkembangan cabaran saya juga tidak sabar-sabar ingin mengetahui perubahan yang saya alami selepas tamat tempoh cabaran. Lalu saya timbang berat badan terkini dengan penuh debaran. Syukur Alhamdulillah, berat badan saya berkurangan sebanyak 5 kg! Ia satu jumlah yang tidak saya jangka kerana saya hanya berjaya memenuhi cabaran tanpa nasi sahaja tetapi gagal memenuhi sasaran untuk bersenam dan berenang sepenuhnya. Dari situ saya sedar, nasi merupakan punca utama berat badan saya meningkat dan satu-satunya cara untuk saya menurunkan berat badan adalah dengan tidak mengambil nasi sebagai makanan utama. Perubahan paling ketara dapat saya rasakan apabila pakaian saya sudah menjadi semakin longgar. Bayangkan jika selama ini saya memakai seluar jean bersaiz 38, kini saya menukarnya kepada saiz 34 dan itu pun saya merasa masih longgar. Mungkin saya perlu membeli saiz lebih kecil pula.
 
Melihat perubahan positif yang diperoleh, saya memutuskan untuk meneruskan cabaran untuk tempoh sebulan lagi. Jika berjaya, saya akan meneruskannya lagi sehingga saya tidak perlu lagi bergantung kepada nasi dan mencapai sasaran berat badan yang diingini. Sejujurnya, ketika saya memutuskan untuk memulakan cabaran ini, penurunan berat badan merupakan sasaran sampingan sahaja. Ketika itu, keutamaan saya adalah kepada kualiti dan tahap kesihatan yang lebih baik. Ia bertitik tolak dari keinginan saya untuk mengembara melihat dunia dan perjalanan hidup yang akan dilalui masih panjang. Saya anggap penurunan berat badan adalah satu bonus kepada peningkatan kualiti kesihatan yang diperoleh.
 
Sepanjang tempoh cabaran ini, ada beberapa perkara yang saya pelajari iaitu:
  • Jika kita betul-betul inginkan sesuatu perkara, kita fokus pada matlamat tersebut dan berusaha ke arah itu dan hanya pada itu sahaja;
  • Dalam keadaan terdesak, kita akan mampu melakukan sesuatu di luar batas kepercayaan kita sendiri. Segala-galanya bermula dalam fikiran kita sendiri. Jika kita sudah meletakkan ketetapan bahawa kita mampu untuk melakukannya, maka kita sudah berada di separuh perjalanan kejayaan;
  • Nasi bukan merupakan satu-satunya sumber tenaga. Makanan lain yang berkhasiat juga boleh memberi tenaga untuk kita melakukan aktiviti. Segala-galanya terletak pada minda sendiri. Saya cuba memadamkan kenyataan bahawa nasi merupakan satu-satunya sumber tenaga untuk meneruskan kehidupan. Ternyata saya masih mampu kenyang dengan memakan oat atau roti. Ia memang sesuatu yang sukar untuk diubah setelah sekian lama dibesarkan dengan persepsi bahawa nasi adalah makanan ruji rakyat Malaysia; dan
  • Pesan Rasulullah, makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang. Seringkali kita makan melampaui batas sehingga walaupun perut sudah memberikan isyarat dengan bunyi sendawa, kita masih terus mengisinya dengan pelbagai makanan. Pelbagai alasan turut diberi untuk menjustifikasikan tindakan. Alasan tidak mahu membazir atau rugi kerana mungkin peluang untuk memakannya tidak akan diperoleh lagi selepas ini, adalah antara alasan-alasan yang lazim kita wujudkan. Setelah habis cabaran fasa 1, saya sedar bahawa perut saya sudah tidak boleh menerima kuantiti makanan melebihi hadnya. Saya menjadi cepat kenyang namun ia tidak pula mengurangkan tenaga saya. Malah saya jadi lebih cergas dalam melaksanakan tugasan di pejabat dan yang pasti, saya tidak mengantuk pada waktu tengahari.
Menyedari kesan positif daripada cabaran ini, saya nekad untuk meneruskannya kepada fasa 2 pula. Namun sempat juga saya meng’hadiah’kan diri selepas berjaya menempuh cabaran fasa 1 dengan hidangan nasi sebanyak 2 kali. Kali pertama pada minggu lepas bersama MakTeh dan kali kedua adalah semalam sebagai menghormati hasrat seorang rakan untuk membelanja rakan-rakan sebagai tanda syukur atas Anugerah Pencapaian Cemerlang yang diterimanya. Apapun, saya perasan yang perut saya sudah tidak mampu menerima kuantiti makanan terutama nasi dalam jumlah yang banyak seperti dulu dan saya amat gembira dengan perubahan ini.
 
Cabaran fasa 2 sedang berjalan dan saya tidak sabar untuk melihat hasilnya. Siapa tahu saya akan meneruskannya sehingga ke fasa 3 pula? Tunggu dan lihat!

2 comments:

HaNiE said...

wahh i'm impressed ^__^ rase2 kalo aku buat cheesecake ko nak makan tak? hehe.. good c.k, im happy for u

Carrie-Ma said...

mar, takkan impressesd je kot. tak nak join the club? haha. tapi kalau ko buat cheesecake sure aku makan. xpe, lps tu aku jog lama skit. :)