Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, March 30, 2011

Kartunis Lat

Bismillahirrahmanirrahim...

29 Mac 2011 (Selasa) - Saya bukan seorang peminat tegar kartun tetapi karya Datuk Lat (atau nama sebenarnya Mohd Noor bin Khalid) sememangnya antara bacaan saya sewaktu kecil selain Bujal dan Bambino. Justeru, apabila ditawarkan 2 keping tiket untuk menonton teater muzikal Lat The Kampung Boy, saya terus bersetuju untuk menerimanya. Mulanya saya memang risau juga kerana kebetulan ada mesyuarat yang perlu saya uruskan pada pukul 5.30 petang. Namun saya cuba sedaya mungkin agar mesyuarat dihabiskan sebelum jam 7 malam supaya saya mempunyai sedikit masa untuk perjalanan ke Istana Budaya. Tambah ngeri apabila membayangkan lautan trafik yang perlu diharungi untuk ke sana. Fikiran saya mula berkira-kira pilihan laluan yang dapat mengelakkan saya daripada terperangkap dalam kesesakan.

Mesyuarat tamat jam 6.50 petang. Tanpa banyak soal, saya terus mengemaskan dokumen dan mencapai beg untuk bertolak ke IB. Malah ketua pun tidak saya maklumkan tentang pemergian saya kerana bimbang akan diajak untuk berdiskusi pula. Lega rasanya kerana trafik lancar dan seolah-olah memahami debaran di hati saya. Bayangkan saya bertolak pada jam 7 malam dari Putrajaya dan saya tiba di IB jam 7.45 malam. Satu perjalanan yang agak lancar dan diluar jangkaan saya. Tiba di sana, MakTeh sudah sedia menunggu di surau IB. Jumlah penonton memang kelihatan agak ramai berbanding kunjungan kami sebelum ini. Usai solat Maghrib, kami ke kafe sebentar untuk mengalas perut yang sudah berkeroncong. MakTeh teruja betul dapat berjumpa Ramli Sarip tapi tak sempat pula bergambar bersama beliau.

Jam 8.30 malam, pengumuman dibuat untuk menjemput penonton memasuki dewan. Jika kunjungan pertama ke IB, kami duduk di tingkat paling atas, kunjungan kedua pula di tingkat tengah, kunjungan ketiga nampaknya kami lebih bernasib baik kerana diberikan tempat duduk betul-betul di hadapan pentas.   




Pengarah - Hans Isaac

Persembahan bermula 10 minit kemudian dengan suasana di kampung di daerah Gopeng, Perak dan zaman kanak-kanak Lat. Sungguh comel kanak-kanak yang memainkan watak sebagai kawan-kawan Lat dan Jalil Hamid pula memainkan watak sebagai bapa Lat yang dipanggil Apak (ringkasan bapak agaknya). Ia membuatkan saya terimbau kepada zaman kanak-kanak sendiri yang juga berasal dari kampung. Rasa bangga pula mempunyai kampung walau ia tidak berwajah seperti dahulu. Dari kecil Lat memang mempunyai bakat melukis dan sering dimarahi oleh ibunya kerana menconteng rumah sendiri. Namun Apak seorang yang sporting dan banyak memberikan dorongan kepada Lat untuk mengasah bakatnya. Apabila Apak mendapat kerja baru di pekan, Lat terpaksa meninggalkan kampung yang dicintai namun di situ dia bertemu seorang guru yang menyokong bakat melukis yang dimilikinya. Malah watak guru itu, Cikgu Siew (saya tak pasti ejaan sebenarnya) antara watak yang turut dimasukkan dalam karya Lat.

"Do What You Love and Love What You Do - DWYL, LWYD" itu pesan cikgu Siew kepada Lat.

Benarlah, guru memainkan peranan yang cukup penting dalam kehidupan seorang pelajar dalam membantu mengenal potensi diri dan mengembangkannya selain ibu bapa. Semasa di pekan juga, Lat mendapat teman baru, Frankie Vee yang kekal berkawan dengannya sehingga dewasa. Apak tetap meneruskan sokongannya mengasah bakat Lat untuk melukis dan akhirnya karya pertama Lat telah diterbitkan dalam sebuah majalah semasa Lat masih di bangku sekolah.

Babak seterusnya adalah Lat versi dewasa yang dimainkan oleh Awie. Rasanya semua penonton memang menunggu kemunculan Awie kerana dewan bergema dengan sorakan sebaik Lat versi kanak-kanak menghilang dan Awie muncuk sebagai Lat dewasa. Dulu saya hanya mengenali Awie sebagai penyanyi rock sahaja dan tidak menggemari watak-wataknya dalam filem terdahulu. Kelucuan Awie terserlah sewaktu mula bekerja bersama Afdlin Shauki, Hans Isaac dan AC Mizal. Malam ini juga persembahan Awie tidak menghampakan.

Lat memulakan kerjaya sebagai wartawan jenayah namun tidak menemui kepuasan dalam kerjayanya dan merasa bosan dengan kehidupan di bandar. Babak ketua Lat dijayakan oleh pelakon berpengalaman, Omar Abdullah sebagai Pak Samad Ismail. Memang kelakar dan tak kering gusi setiap kali melihat gandingan ini di atas pentas. Kata MakTeh, tawa saya kedengaran terlalu kuat. Huhu. Apakan daya, memang sangat kelakar dan beberapa kali juga saya terpaksa mengelap air mata. Bukan kerana sedih tetapi kerana terlalu kelakar. Pak Samad walaupun terkenal dengan kegarangannya, turut bertanggungjawab membantu Lat mengembangkan minat dan bakatnya melukis kartun.

Seterusnya, Lat menerima berita kematian Apak yang merupakan peminat No.1 nya. Babak ini cukup menyentuh hati sehingga kolam air mata saya hampir tumpah. Ingatan saya pada masa itu sudah pasti terhadap abah dan ummi saya di kampung. Saya tidak mampu untuk membayangkan jika saya berada di tempat Lat, menerima berita pemergian insan yang dikasihi.

Lat kemudian berkahwin dengan pilihan sendiri dan mula menjalani kehidupan yang sangat sibuk apabila karyanya mula mendapat perhatian sehingga ke luar negara. Saya baru tahu yang karya-karya Lat telah diterjemahkan kepada pelbagai bahasa di seluruh dunia. Secara tidak langsung, Lat menjadi duta memperkenalkan Malaysia kepada dunia. Karya Lat adalah paparan kehidupan sebenar di kampung yang sentiasa dirinduinya. Dipendekkan cerita, kesibukan Lat membuatkan keluarganya merasa tersisih dan Lat berdepan krisis rumahtangga. Pesan Apak, "Apak bahagiakan mak kamu maka mak kamu bahagiakan kita sekeluarga' membuatkan Lat nekad membawa isteri dan anak-anaknya kembali ke Gopeng, Perak. Satu lagi pesan Apak yang saya rasa patut direnung adalah setiap ciptaan Ilahi ada peranannya. Begitu kejadian bulan dan matahari silih berganti menjadikan adanya siang dan malam. Matahari bersinar dan melindungi bulan agar siang hadir dan manusia dapat bekerja mencari rezeki. Namun matahari beredar memberi peluang kepada bulan memancarkan sinarnya pula dan malam hadir agar manusia dapat berehat daripada kesibukan pekerjaan dan memberi tumpuan kepada keluarga. Ringkasnya, kata Apak "Kerja siang jangan berlarut sehingga malam". Mendalam dan penuh makna.

Puas rasanya dapat menonton sehingga ke akhir. Buat kali pertama, saya tidak mengantuk menuju penghujungnya seperti persembahan yang saya tonton sebelum ini. Kali ini saya kekal segar sehingga ke penamat dan meninggalkan IB pada jam 11.50 malam. Banyak yang saya pelajari daripada persembahan tersebut dan kisah hidup seorang kartunis bergelar Datuk Lat.

No comments: