Projek Pembinaan Surau An-Nur

Tuesday, March 29, 2011

Hari Santai

Bismillahirrahmanirrahim...

27 Mac 2011 (Ahad) - Pagi ini saya sepatutnya mendaki Bukit Broga bersama abang sulung (BaMa) namun di saat-saat akhir BaMa terpaksa menunda perancangan itu atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Secara kebetulan, teman baik dari Pulau Pinang, Sharliza, singgah bermalam di rumah saya kerana perlu menghadiri sesi temuduga di Putrajaya pada pagi Isnin. Lalu kami putuskan untuk ke Jalan TAR, KL dengan menaiki komuter di stesen Serdang. Usai sarapan ringkas, kami bertolak dengan menaiki kereta saya ke stesen komuter Serdang. Sudah agak lama juga sebenarnya saya tidak menaiki komuter. Ini juga merupakan pengalaman pertama saya menaiki koc wanita. Namun sungguh mengecewakan melihat beberapa orang lelaki yang tidak menghormati peraturan yang telah ditetapkan. Saya istilahkan mereka ini sebagai golongan yang tidak faham bahasa. Meluat dan menyampah dengan sikap keras kepala segelintir lelaki yang tetap juga memasuki koc yang terang-terangan dikhususkan untuk wanita sahaja. Sengaja saya jeling tajam kepada mereka sehingga timbul rasa serba-salah di mata mereka. Entah apa yang cuba dibuktikan oleh mereka juga tidak saya fahami. Perjalanan lancar dan memakan masa selama 20 minit sahaja untuk kami tiba di stesen Bank Negara.

Sharliza - teman baik dari Penang, sukanya dia dapat naik tren

Koc wanita
Kami terus memasuki deretan kedai sepanjang Jalan TAR sehingga kami bertemu sebuah restoran yang terletak beberapa selang sahaja daripada pasaraya KAMDAR. Restoran Zam Zam. Itu nama tempat kami makan tengahari. Pertama kali terpandang restoran tersebut kami terus jatuh hati. Tanpa banyak soal, kami setuju untuk makan tengahari di situ. Sharliza memesan murtabak dan sirap selasih sementara saya memesan bihun goreng dan teh lemon ais. Dengan servis yang pantas dan hidangan yang menyelerakan, kami pasti akan berkunjung lagi ke situ jika ke Jalan TAR kelak.

Usai makan tengahari, kami terus ke KAMDAR membeli pakaian dan pada jam 2.30 petang, kami bergegas menaiki komuter kembali ke Serdang kerana saya sudah berjanji untuk berjumpa seorang lagi teman baik, Azlina @ Arab di Masjid UPM. Seperti dirancang, kami tiba jam 3 petang di stesen komuter Serdang dan terus menaiki kereta menuju ke Masjid UPM. Kami sebenarnya sudah merancang untuk ke pameran pascasiswazah UPM pada hari ini yang sudah masuk hari terakhir. Sebelum ke sana, kami sempat solat Zuhur terlebih dahulu di Masjid UPM.

Restoran ZamZam

Menu yang ringkas tapi menarik

Teh limau ais dan sirap selasih

Murtabak dan kari kambing yang sangat sedap

Bihun goreng je, masih dalam cabaran tanpa nasi

Kami tiba di dewan pameran pada jam 4 petang dan ia akan ditutup pada jam 5 petang. Sempat jugalah kami mendapatkan sedikit sebanyak maklumat tentang kursus-kursus pascasiswazah yang ditawarkan di UPM. Untungnya, sesiapa yang mendaftar semasa hari pameran akan mendapat pengecualian bayaran proses sebanyak RM60. Kami sebenarnya tidak tahu menahu tentang perkara ini dan hanya mengetahuinya apabila dimaklumkan oleh salah seorang staf di situ.

Usai mendapatkan maklumat yang dikehendaki, kami berhenti rehat untuk minum sebentar di sebuah gerai di dalam UPM sebelum ke Masjid UPM semula untuk solat Asar. Kemudian saya dan Sharliza meneruskan perjalanan ke Kajang sementara Arab dan Izzah pula kembali ke Seri Kembangan. Menyebut tentang Izzah, kehadiran si kecil ini yang penuh dengan keletah mencuit hati cukup menceriakan kami sepanjang pertemuan.

Sesi pendaftaran online

Arab dan Izzah, peace!

Izzah yang mencuit hati

Dari Kajang, kami ke Seri Kembangan pula untuk bertemu seorang rakan. Sebelum itu, kami sempat singgah di Masjid UPM untuk solat Maghrib terlebih dahulu. Kami bertemu di sebuah restoran bernama Chara Kampung di sekitar Seri Kembangan. Restoran ini juga menyediakan hidangan yang kena dengan selera kami. Nampaknya restoran ini juga akan disenaraikan dalam senarai restoran yang akan dikunjungi lagi pada masa hadapan.

Asam boi dan ice blended milo

Makan malam yang menyelerakan

Alangkah seronoknya bila sekali sekala dapat bersantai begini...