Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, March 26, 2011

Deko Deko

Bismillahirrahmanirrahim...

Rasanya semua orang yang sudah memiliki teratak sendiri, pasti merasai apa yang saya rasai iaitu yang saya istilahkan sebagai 'gila deko'. Setiap letak duduk barang perlu sempurna, dari sekecil-kecil benda sehingga kepada yang paling besar. Lucunya, seorang rakan pernah berkata kepada saya,

"Eh, tak sangka ck suka benda-benda macam ni ek."

Saya hanya tersengih. Setiap orang ada keinginan tersendiri yang kadang-kadang tidak terpamer secara luaran. Universalnya, siapa yang tidak gemar melihat rumah berada dalam keadaan kemas dan teratur. Kepenatan seharian di pejabat boleh hilang sebaik menjejak kaki ke rumah yang kemas. Saya tidak tahu tentang orang lain tetapi saya gemar kepada keadaan yang teratur. Bukan sahaja sedap mata memandang tetapi juga ia gambaran peribadi seseorang.

Sebaik menerima kunci teratak baru pada bulan September tahun lepas, saya sudah mula melilau-lilau mencari konsep yang sesuai. Saya seorang yang ringkas. Justeru, saya gemar kepada hiasan yang ringkas dan tidak menyemakkan ruang. Saya kurang gemar dengan hiasan bunga-bungaan yang memenuhi ruang sebaliknya lebih suka ruang diletakkan perabot yang membuatkan ruang nampak lebih luas. Kini, sudah hampir 4 bulan saya mendiami teratak baru. Dalam tempoh itu, ada saja perubahan yang ingin saya buat pada ruang dan kadang-kadang pada susunan perabot. Untuk peringkat awal ini, saya lebih utamakan perabot utama seperti sofa, meja makan dan kabinet. Untuk hiasan atau deko dinding, saya masih mencari-cari konsep yang sesuai. Jadi, kalau ada masa terluang pasti saya akan penuhi dengan melayari laman-laman web untuk melihat-lihat konsep yang memikat hati saya, jika ada.




Gambar-gambar ihsan felicitadeco
Malam ini, saya berjumpa dengan laman web felicitadeco dan saya agak menggemari konsep hiasan yang dipaparkan. Nampak moden dan ringkas. Namun saya belum memutuskan sama ada untuk membeli apa-apa daripada laman itu cuma konsep yang dipaparkan boleh dijadikan contoh rujukan untuk mendeko teratak sendiri :)

No comments: