Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, February 8, 2011

Su

Bismillahirrahmanirrahim...

Kini rata-rata kenduri mengamalkan kaedah makan secara buffet dan makanan ditempah daripada katerer sahaja. Majlis perkahwinan sepupu saya di kampung yang diadakan pada cuti Raya Cina baru-baru ini tidak terkecuali diadakan secara buffet tetapi makanan yang dihidangkan dan dimasak secara bergotong-royong. Ini merupakan majlis perkahwinan pertama bagi ibu saudara saya yang dipanggil Su iaitu adik bongsu kepada ummi saya. Memandangkan Su seorang ibu tunggal kerana kematian suami, semua adik-beradik berpakat untuk membantu Su menjayakan majlis ini termasuk saya dan adik-beradik. Secara peribadi, saya cuba untuk membantu Su sama ada dari segi kewangan mahu pun tenaga kerana beliau turut memainkan peranan dalam perjalanan kehidupan saya. Sewaktu masih bergelar anak dara, Su banyak meluangkan masa menjaga kami yang masih kecil. Saya masih ingat Su sering membawa saya dan abang ketiga ke Bandar Dungun untuk membeli barang-barang. Antara kenangan yang masih segar dalam ingatan saya adalah apabila Su membelikan alat tulis kepada saya iaitu sebatang pensil dan sebentuk pemadam sedangkan waktu itu saya masih belum memasuki alam persekolahan. Pemberian tersebut saya manfaatkan untuk menconteng dinding rumah kayu kami dengan abjad-abjad dan nombor-nombor yang saya tahu. Malah Su sering turut serta dalam banyak kembara keluarga kami termasuk ke Singapura. Jika kami mengadakan kenduri atau majlis pula, Su merupakan antara orang yang paling sibuk dan banyak membantu kami sehingga pernah sanggup bermalam di rumah kami. Justeru, inilah masa yang paling sesuai untuk kami membalas segala kebaikan Su selama ini.

Apabila Su mendirikan rumah tangga, saya sering mengikut Su ke kampung halaman Pak Su (panggilan kepada suami Su) di Manir, Kuala Terengganu malah saya pernah tinggal selama seminggu di sana sewaktu cuti penggal persekolahan. Apabila saya sudah semakin dewasa dan mempunyai lesen memandu sendiri, seringkali juga saya melawat Su di sana. Pekerjaan Pak Su memerlukan mereka sekeluarga berpindah ke Kuantan dan di situ juga Pak Su ditimpa kemalangan dan menemui ajal. Su dan anak-anak kembali ke kampung dan tinggal bersama dengan arwah Tok Wan. Kehidupan Su begitu mencabar untuk membesarkan 4 orang anak yang masih kecil dan memerlukan perhatian.

Kini, saya fikir Su mampu menarik nafas lega apabila 3 daripada 4 orang anak sudah mempunyai pekerjaan sendiri. Hanya tinggal anak bongsu yang baru mendapat keputusan SPM dan menunggu panggilan untuk menyambung pelajaran.



kaum lelaki melapah daging lembu

kaum ibu menyediakan rempah untuk masakan daging

ini betul-betul ye, saya membantu ummi menyediakan rempah untuk menggulai daging

bersama ibu saudara, partner in crime ummi mengetuai aktiviti memasak

ummi :)

hidangan makan beradap yang disediakan oleh abang-abang saya. Adam tumpang sekaki bergambar sebelum hidangan dibawa ke rumah Su 

Saya sering mengambil peluang untuk menjenguk Su apabila pulang ke kampung walaupun hanya untuk seketika. Untuk majlis kali ini, saya dan adik-beradik cuba membantu sedaya mungkin untuk menjayakannya. Kami hadir lebih awal untuk membantu menyediakan segala persiapan termasuk abang-abang saya yang menyediakan hidangan untuk makan beradap dengan bantuan isteri-isteri mereka.seperti biasa, ummi saya mengetuai penyediaan masakan manakala abah saya pula telah diminta oleh Su untuk menjadi saksi semasa akad nikah dijalankan pada hari Khamis.

Seronok juga apabila sekali sekala dapat berkumpul bersama saudara mara yang semakin jarang ditemui kerana masing-masing sibuk dengan kehidupan sendiri. Pelbagai ragam dan kerenah dapat dilihat malah turut ada aksi ‘tunjuk pandai’ dalam setiap perkara yang ingin dibuat terutama di kalangan yang lebih berusia apabila masing-masing tidak mahu beralah dengan pendapat sendiri. Namun sepertimana cepatnya kepanasan itu timbul, secepat itu jugalah ia berlalu apabila segala urusan selesai. Yang pasti, semua pihak ingin memberikan yang terbaik untuk membantu Su.

Selesai majlis pada lewat petang Jumaat, kami pulang untuk membersihkan diri dan kembali selepas Isyak untuk membantu membersihkan halaman dan perkakasan yang telah digunakan. Meskipun kepenatan tetapi hati kami puas kerana dapat memberikan yang terbaik buat Su.

Malam Sabtu pula kami hadir ke rumah ibu saudara (kami panggil Makcik) yang terletak bersebelahan rumah Su untuk mengadakan majlis tahlil pemergian hari ke-40 bapa saudara kami. Abah telah diminta oleh Makcik untuk mengetuai bacaan tahlil tersebut. Usai majlis, kami beredar kerana kedua-dua abang saya perlu bertolak pulang dan saya pula perlu berkemas untuk bertolak pada keesokan paginya.

Seperti dijangka, perjalanan pulang ke KL cukup mencabar. Laporan trafik yang kami dengar melalui radio menunjukkan semua arah mengalami kesesakan yang teruk termasuk Lebuhraya Karak yang bakal kami lalui. Di tengah perjalanan, kami memutuskan untuk menukar haluan melalui jalan alternatif Lebuhraya Tun Razak-Kuala Pilah. Pada mulanya perjalanan agak lancar tetapi cabaran hadir apabila kami memasuki Kuala Pilah. Hampir 2 jam kami terperangkap dalam kesesakan dan perjalanan memakan masa hampir 12 jam berbanding 5 jam pada hari biasa. Namun kami dikira bernasib baik kerana jika melalui Lebuhraya Karak, tempoh perjalanan pasti lebih panjang.

Kepenatan sudah pasti tidak dapat dielakkan tetapi apabila dikenang kembali kepenatan yang dialami adalah demi menggembirakan hati Su, saya puas.

No comments: