Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, February 23, 2011

Pra-Kembara Ke Kota Singa - Episod 2

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya sentiasa teruja dan cuba untuk seteliti mungkin setiap kali merancang untuk percutian atau satu-satu perjalanan yang akan ditempuh. Saya lebih gemar mendapatkan sebanyak mungkin maklumat tentang tempat yang akan dikunjungi agar dapat menjimatkan masa sewaktu berada di lokasi yang dituju. Pendek kata, saya cuba untuk memaksimumkan penggunaan masa yang terhad di sesuatu tempat dengan sebaik mungkin.

Lain orang mungkin lain caranya. Namun bagi saya, setiap kali merancang untuk sebuah kembara, ada beberapa perkara yang saya tetapkan dan ambilkira iaitu antaranya adalah niat/objektif kembara, teman kembara, kaedah pengangkutan, kemudahan penginapan dan senarai tempat-tempat yang ingin dilawati. Sudah pasti saya cuba untuk mendapatkan semua perkara tersebut dengan bajet yang paling minima tanpa mengorbankan pengalaman berharga yang ingin diraih. Tindakan yang sama saya ambil untuk kembara ke Kota Singa kelak.

Perkara paling asas adalah tetapkan niat atau nawaitu - Nawaitu saya adalah untuk melihat sendiri dan merasai pengalaman berkelana ke bumi asing. Semoga dengan itu saya akan lebih bersyukur dengan nikmat yang ada di bumi sendiri. Paling penting, kembara mengajar seseorang untuk menyesuaikan diri apabila berada dalam sesuatu keadaan jauh di luar zon selesa. Kembara juga mengajar seseorang untuk menjadi kreatif dan berfikir dengan pantas untuk membuat keputusan apabila berada dalam keadaan terdesak. Hakikatnya manusia menjadi lebih kreatif apabila berada dalam keadaan tertekan dan mampu menunjukkan potensi sebenar yang sekian lama terpendam dalam diri. Pesan orang tua, malu bertanya sesat jalan. Kembara akan membuka lingkaran ‘malu tidak bertempat’ yang ada dalam diri seseorang. Jalan paling mudah untuk sampai ke sesebuah destinasi adalah dengan bertanya kepada penduduk setempat atau mereka yang pernah melalui jalan tersebut.

Teman kembara - Kali ini saya akan ke Kota Singa bertiga iaitu bersama adik perempuan dan seorang rakannya. Pastikan teman kembara yang dipilih seorang yang tidak terlalu cerewet, tidak terlalu berkira dan mudah untuk diajak berbincang. Jika tidak, pasti tempoh kembara akan menjadi satu perjalanan yang cukup menyeksakan dan cukup menyakitkan hati.

Tarikh yang bersesuaian - Seeloknya elakkan tarikh yang bertembung dengan cuti perayaan atau cuti umum. Rasionalnya, kebanyakan peniaga akan menaikkan harga pada hari cuti tersebut. Untuk kembara kali ini, kami memilih untuk bertolak pada 11 Mac 2011 dan pulang pada 13 Mac 2011. Saya cuba untuk memilih tarikh yang tidak memerlukan saya untuk mengambil cuti rehat.

Rancang pengangkutan yang ingin digunakan - Pengangkutan untuk perjalanan pergi dan balik tidak semestinya sama. Oleh kerana masa yang kami peruntukkan bagi kembara kali ini agak terhad iaitu 3 hari 2 malam sahaja, kami perlu memilih pengangkutan yang dapat memberikan kami masa yang cukup di bumi Singapura kelak tetapi pada masa yang sama tidak memerlukan perbelanjaan yang besar. Saya telah membuat senarai pengangkutan yang boleh digunakan dan yang paling penting menjimatkan bajet bagi kembara kali ini, iaitu bas, kereta api dan kapal terbang. Untuk merasai pengalaman berbeza, perkhidmatan bas telah awal-awal dikeluarkan daripada senarai. Bermakna yang tinggal hanya kemudahan kereta api dan kapal terbang sahaja. Kami memutuskan untuk bertolak pada Jumaat malam (11/3) dengan menaiki kereta api dan pulang pada hari Ahad (13/3) dengan menaiki kapal terbang.  


Untuk perkhidmatan kapal terbang pula, saya senaraikan perkhidmatan udara tambang murah yang ditawarkan dalam pasaran untuk laluan KL-Singapura. Saya dapati syarikat Tiger Airways ada menawarkan promosi harga murah pada tarikh tersebut malah jauh lebih rendah daripada harga tambang yang ditawarkan oleh AirAsia. Tanpa berlengah, saya terus membuat tempahan tiket bagi tarikh kepulangan kami kelak.

Walaupun telah melakukan carian yang saya rasakan menyeluruh dan membuat pilihan pengangkutan yang bersesuaian, nyata Allah menetapkan aturan yang lain buat saya. Saya langsung tidak terfikir untuk menyenaraikan satu lagi alternatif perjalanan pulang daripada Singapura iaitu dengan bertolak menaiki bas dan menaiki kapal terbang di Johor Bharu. Malah ada satu lagi alternatif pengangkutan daripada Singapura ke JB iaitu keretapi. Saya hanya teringat tentang perbualan bersama seorang rakan yang pernah beberapa kali ke Singapura untuk menaiki bas daripada Singapura dan kemudian meneruskan perjalanan ke KL dengan menaiki kapal terbang selepas tempahan tiket kapal terbang selesai dibuat. Mulanya saya kecewa juga dengan tindakan yang boleh dikatakan sedikit terburu-buru (teruja sebenarnya dengan harga ditawarkan) tapi betul juga kata rakan saya itu, mungkin ini peluang untuk saya melihat sendiri keadaan lapangan terbang Changi di Singapura. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Memang menjadi niat saya untuk membawa abah dan ummi pula ke Singapura selepas ini. Sekurang-kurangnya dengan ‘kesilapan’ ini membuka jalan kepada saya untuk melihat pelbagai alternatif keluar—masuk Singapura dengan perbelanjaan yang berpatutan.

Penginapan – Memandangkan objektif kembara pada kali ini adalah untuk mencari pengalaman di bumi asing, saya merasakan tidak berbaloi untuk menempah hotel kerana yang penting adalah kami mempunyai tempat untuk melelapkan mata buat seketika dan bertukar pakaian. Untuk itu, setakat ini tiada tempahan awal hotel dibuat bagi sebaliknya tumpuan kami adalah kepada backpackers’ hostel atau hotel bajet sahaja, bergantung kepada harga yang ditawarkan. Namun kami masih belum memutuskan sama ada untuk membuat tempahan awal hostel bersesuaian kerana perlu mengkaji terlebih dahulu kesesuaian kedudukan penginapan tersebut dengan jarak tempat-tempat yang ingin dikunjungi. Malah saya masih mencari-cari maklumat penginapan (hostel) daripada laman web bersesuaian dan cuba untuk memperincikannya agar tidak membuat pilihan yang kurang tepat.

Solat - Awal-awal lagi saya sudah mendapatkan senarai waktu solat daripada laman web JAKIM sebagai panduan ketika di sana. Turut dibawa adalah penunjuk arah kiblat jika kebetulan penginapan kami kelak tidak menyediakan kemudahan tersebut. Maklumlah berada di tempat orang, sudah pasti berbeza dengan tempat sendiri. Tidak perlu merungut sebaliknya perlu memastikan segala kelengkapan yang perlu dibawa secukupnya. Sudah menjadi adat, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum (amat bernasib baik jika tidak dibahamnya). Lagi pula, kemudahan solat jama’ boleh kami gunakan sepanjang berada dalam musafir.

Pakaian solat - Untuk wanita, jika dalam keadaan biasa, kita selalunya memakai kain telekung untuk bersolat. Namun dalam kembara, eloklah difikirkan satu kaedah pemakaian yang bersesuaian tetapi masih menutup aurat untuk menunaikan solat. Jadi, saya memikirkan untuk membawa sehelai kain sejadah sahaja untuk dijadikan alas dan stokin untuk dipakai semasa solat. Islam itu mudah. Asalkan menutup aurat, solat dapat ditunaikan. Yang penting, jumlah pakaian yang dibawa hanya ala kadar sahaja bersesuaian dengan beg yang akan digunakan adalah knapsack sahaja.

Maklumat/Rujukan – Saya cuba untuk menyenaraikan terlebih dahulu lokasi-lokasi menarik yang boleh dikunjungi untuk mengelakkan pembaziran masa kelak. Seorang rakan juga telah bermurah hati untuk meminjamkan 3 buah buku sebagai panduan sebelum ke sana. Rakan ini saya juga telah jauh mengembara ke serata pelusuk dunia terutama ke Negara Timur Tengah. Justeru, kesediaan beliau untuk meminjamkan buku-buku milik beliau kepada saya umpama orang mengantuk disorongkan bantal. Mulanya saya bercadang untuk membeli sebuah buku sebagai panduan tetapi nampaknya hasrat itu tidak perlu diteruskan lagi.

Menghitung hari...

2 comments:

F e n d i A l Y a h y a said...

karimah

kalau gi sengapora, elok tido di JB je....

dapat rate gomen.

pagi2 ambil bas kat jbsentral, turunlah kat bugis and proceed with kembara....

Carrie-Ma said...

tariq,

tula, tak terfikir nak buat macam tu. lepas beli tiket, baru terfikir huhu. takpela, next time nak bawa parents boleh buat mcm tu, stay di jb.