Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, February 28, 2011

Kecil Tapi Bermakna

Bismillahirrahmanirrahim...

Hidup umpama air laut. Ada pasang surutnya. Terkadang tenang mendamaikan jiwa, terkadang kuat menghempas apabila badai melanda. Seperti dinyatakan dalam entri sebelum ini, hari Jumaat yang lalu saya berada dalam situasi yang agak terganggu. Semuanya gara-gara saya dimarahi tanpa usul periksa oleh pihak atasan dan saya tidak diberi peluang untuk menerangkan keadaan sebenar. Saya rasa tersepit dan dada sebu dengan pelbagai perasaan yang cukup merobek hati dan perasaan. Saya pasti tidak seorang pun yang gemar apabila dituduh tanpa diberi peluang untuk menerangkan keadaan sebenar kerana tidak seorang pun yang ingin melakukan kesilapan dengan sengaja. Sekiranya salah tersebut berpunca dari kelemahan diri sendiri, dengan rela hati saya akan mengakui dan menerimanya sebagai salah satu perkara yang perlu saya perbaiki pada masa hadapan. Namun sekiranya kesilapan berpunca daripada pihak lain dan peluang tidak diberi untuk menerangkan kedudukan sebenar, agak berat untuk saya menerimanya.

Menjadi tabiat saya, apabila geram atau bengang, saya tidak gemar untuk menyimpannya lama-lama. Saya lebih suka untuk meluahkannya kepada rakan-rakan atau teman-teman sepejabat yang saya anggap boleh saya percayai. Kadang-kadang meluahkannya bukan bermaksud kita mengharapkan mereka untuk menyokong tindakan yang diambil atau situasi yang sedang dialami, sebaliknya cukup sekadar untuk menjadi pendengar sahaja. Seringkali pula saya akan kembali merenung apa yang telah berlaku dari sudut pandang yang berbeza sebaik melepaskan apa yang terbuku di hati.

Mungkin apa yang berlaku adalah kafarah ke atas dosa-dosa yang telah saya lakukan,” saya cuba memujuk hati sendiri.

Selalunya ia benar. Musibah menimpa diri sebagai satu peringatan atas kelalaian yang berpunca daripada diri sendiri. Balasannya mungkin dalam bentuk yang pelbagai. Hal yang sama juga apabila diri ditimpa musibah seperti kecederaan fizikal yang minor, saya anggap itu adalah sebagai satu cara untuk Allah mengampunkan dosa-dosa yang telah saya lakukan. Justeru, apabila saya dimarahi oleh pihak atasan, saya cuba memujuk hati dengan menyatakan bahawa mungkin itu manifestasi kemurkaan Allah atas dosa yang telah saya lakukan. Jika dimarahi manusia sudah cukup membuatkan saya menjeruk rasa, bayangkan pula bagaimana rasanya dimurkai Allah Taala. Itu sudah cukup untuk membuatkan saya merasa kerdil sebagai hambaNya.

Namun, dalam kegundahan itu, ada satu insiden pada hari Jumaat lepas yang mengubat hati saya apabila saya berbual-bual bersama teman sepejabat yang lebih junior dalam perkhidmatan. Saya kurang gemar melabel mereka sebagai ‘orang bawahan’ sebaliknya lebih cenderung menganggap mereka sebagai ahli pasukan kerana hakikatnya matlamat kami sama. Yang membezakan kami cuma pada usia dan juga giliran memasuki perkhidmatan. Namun itu tidak bermakna mereka ‘kurang’ berbanding saya. Hakikatnya, kami saling memerlukan. Justeru, saya cuba untuk mengurangkan protokol dan merapatkan jurang yang saya perasan wujud sebelum kehadiran saya di sini lagi. Mustahil untuk saya menghapuskannya dalam sekelip mata namun itu tidak bermakna saya harus berdiam diri. Saya mulakan dengan kelompok kecil yang dekat dengan saya sendiri. Namun saya tidak mengharapkan mereka untuk melihat apa yang saya lakukan itu sebagai sesuatu yang perlu dibangga-banggakan atau dipuji kerana yang saya pentingkan adalah wujud keselesaan antara kami untuk berinteraksi. Saya yakin keselesaan akan mencipta kepercayaan dan seterusnya keseronokan dalam bekerja. Apa yang saya lakukan kepada mereka adalah apa yang saya harapkan berlaku kepada saya jua. Saya mengharapkan keselesaan apabila berinteraksi dengan sesiapa jua terutama mereka yang sering saya temui lebih 8 jam setiap hari, 5 hari seminggu. Saya sering merasakan bahawa kepercayaan adalah amat penting dalam sesebuah perhubungan kerana ia akan menerbitkan rasa hormat. Ia bukan satu rasa hormat berbentuk paksaan sebaliknya lahir dari hati nurani yang luhur atas kepercayaan yang telah terbina. Ia bukan satu proses yang mudah tetapi tidak mustahil.

Justeru, apabila saya berbual bersama mereka pada hari Jumaat lepas, kata-kata mereka yang tidak saya jangka akan dilafazkan, sedikit sebanyak telah menyejukkan hati saya.

Puan, tahu tak? Puan adalah satu-satunya KPP yang boleh duduk borak-borak dengan kitaorang macam biasa. Kira macam kami tak segan sangat dengan puan,” itu luahan mereka.

Janganlah macam tu. Saya rasa KPP yang lain tu terlalu banyak kerja berbanding saya,” jawab saya cuba untuk berjenaka dengan mereka.

Betul puan. Masa puan kursus hari tu, kami tertunggu-tunggu bila puan nak balik,” balas mereka bersungguh-sungguh.

Saya tergamam dan hanya tersengih mendengar kata-kata mereka. Tidak tahu apa lagi yang ingin dijawab kerana jawapan saya mungkin boleh membawa kepada pelbagai interpretasi. Namun kata-kata mereka yang saya rasakan begitu ikhlas telah meredakan badai yang sedang melanda hati saya. Rupa-rupanya tindakan saya yang gemar memulakan salam dan menegur sapa mereka apabila berselisih memberikan kesan di hati mereka. Saya tidak berniat lain. Hanya sekadar memanjangkan sunnah Nabi kerana pesan Baginda, antara perkara yang paling mudah untuk menyebarkan kasih sayng adalah dengan memberi salam. Ia nampak kecil tapi kesannya besar.

No comments: